Hej!
Har fått en hel del sprickor i fönstersmygarna i vår sekelskiftes lägenhet.
Någon som lagat något liknande tidigare?
Vad tror ni om att skrapa, spackla in microlitväv och måla ovanpå?
Tack!
Har fått en hel del sprickor i fönstersmygarna i vår sekelskiftes lägenhet.
Någon som lagat något liknande tidigare?
Vad tror ni om att skrapa, spackla in microlitväv och måla ovanpå?
Tack!
En reflektion jag gör är att om det är fukt så långt in är det fukt i hela väggen. Det är en väldigt tjock vägg och ärligt talat är skadan inte så väldigt nära fönstret. Fönstret ser inte jättegammalt ut, när är det ifrån?
vet ej, skulle tippa på 20-30 år gamla.. detta är rakt väster ut så sol mellan kl13-20 på sommaren så inte jätteorolig för fukt hellerFarstatjej90 skrev:
Har lagt liknande skada.
Det som fungerade var att
1: tvätta med målartvätt
2: skrapa lös allt löst och det som är på väg att lossna.
3: grundmåla med Alcro kraft. (Lösningsmedels färg)
4: spackla.
5: grundmåla spacklet
6: sätta väv.
7a: spackla om du vill ha slät yta.
7b: måla om du vill ha vävstrukturen synlig.
Har provat att spackla direkt efter att ha tagit bort det lösa men då släpper mer av det gamla runt omkring efter ett tag.
Lika om man målade med vattenburen färg.
Det med glasfiberväv var ett måste vid fönsterventilerna eftersom annars dök sprickor upp efter ett år.
Provade med vattenburen grundfärg det såg bra ut ett tag men sen kom sprickor. Men det var innan jag började med väv...
Väven satt jag med våtrumslim. Satt väv på samtliga sidor eftersom jag ibland vädrar med fönstret på glänt och vid det fönstret som jag vädrat med mest var problemet störst.
Det som fungerade var att
1: tvätta med målartvätt
2: skrapa lös allt löst och det som är på väg att lossna.
3: grundmåla med Alcro kraft. (Lösningsmedels färg)
4: spackla.
5: grundmåla spacklet
6: sätta väv.
7a: spackla om du vill ha slät yta.
7b: måla om du vill ha vävstrukturen synlig.
Har provat att spackla direkt efter att ha tagit bort det lösa men då släpper mer av det gamla runt omkring efter ett tag.
Lika om man målade med vattenburen färg.
Det med glasfiberväv var ett måste vid fönsterventilerna eftersom annars dök sprickor upp efter ett år.
Provade med vattenburen grundfärg det såg bra ut ett tag men sen kom sprickor. Men det var innan jag började med väv...
Väven satt jag med våtrumslim. Satt väv på samtliga sidor eftersom jag ibland vädrar med fönstret på glänt och vid det fönstret som jag vädrat med mest var problemet störst.
Klicka här för att svara




