Byggahus.se

Sprickor i flytspacklet

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett litet (eventuellt?) problem med sprickor i flytspacklet i vårt badrum.

Först lite bakgrund om konstruktionen: Badrum på andra våningen i ett trähus, golvreglar cc30, fukttrögt golvspån (limmat mot reglar, skruvat enl anvisning). Väggar är cementskiva skruvat mot träreglar cc30. Kakel + klinkers.

På golvspånet har vi lagt ett punktsvetsat 2.5 mm stålnät från LIP och på detta har Uponors 12 mm golvvärmeslang (vattenburen golvvärme alltså). Slangen är fäst med Uponors rörhållarskenor och rörhållarna fixerar således armeringsnätet mot golvet. Ovanpå slangen ligger ytterligare ett lager armeringsnät (samma typ) som förstärkning / värmespridare. Har använt buntband för att hålla ner det övre nätet mot golvet inför flytspacklingen. Total bygghöjd blir då ca 23-25mm.

Golvbrunnen är en Purus med purusplattan (300x300) monterad med 6 + 13 = 19 mm förhöjningsklossar (dvs ingen förhöjningsring kommer behövas). Golvvärmeslangen ligger inte i duschutrymmet för att slippa flytaspackla så högt.

Vi har nu flytspacklat ett första lager som nätt och jämt täcker slangen och det övre armeringsnätet. Vi primade med Cascos primer 3698 (utan spädning) 36 timmar innan golvet flöts med Casco Kombiplan 3707 (fiberarmerat flytspackel) blandat med minsta mängden tillåtna vatten (den som används vid fallbyggnad).
    Kakan är mellan 16mm (brunn) och 30mm (längst bort från brunn).

Tio dagarn senare när vi tänkte flyta det andra lagret så börjar vi pensla på primer igen (denna gång spädd med vatten enl anvisning) och upptäcker då att det bildats sprickor i spacklet! Sprickorna är väldigt tunna (som ett hårstrå eller två), men de syns väldigt tydligt när primern kommer på. Sprickorna börjar vid t.ex hörn på rummet, i hörnen till Purusplattan, och i något fall till skarven mellan två väggskivor. En del av sprickorna går direkt ovanför golvvärmeslangen (där det alltså bara är några få millimeters tjockt spackel).

Man blir ju lite trött... Här tror man att man gjort allt till punkt och pricka, men ändå så blir det inte bra. :(

Varför blev det så här? Är det ett problem?

Det enda jag kan tänka mig att vi missat är att vi använt för lite primer första gången. En liter primer skall enligt Casco räcka till 5 m2, och vi använda kanske 6-7 dl till 5.5 m2. Dvs lite i underkant, men det stod "undvik pölbildning" i instruktionen, och vi hade lite småpölar överallt ändå.

Det man är rädd för är att vi får problem med att tätskiktet går sönder kring golvbrunnen (dvs i duschen). Vi planerar köra med Cascos duk (dvs ej rollat).

Vad gör man nu? Flyter andra lagret och se hur det blir? Det andra lagret kommer vara ca 3mm vid golvbrunnen och kanske 10mm längst bort, så det är ett mycket tunnare lager än det första.

Skall ringa Casco, men tänkte höra om någon här har några tankar eller tips?

• Laddar…
  2. A
    Medlem Nivå 5
    OM du inte såg sprickorna innan du primade misstänker jag att det är så kallade krympsprickor och därmed alldeles ofarliga. Små, små sprickor blir det nästan alltid. Om de däremor tenderar att bli större är det något konstruktionsfel. Att det skulle bero på primern har jag svårt att tro utan i så fall är det troligast att du har för stora rörelser i golvet. Men som sagt tror jag att det är krympsprickor.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Jag såg en eller två av sprickorna innan primern, men inte förrän jag fick på primern noterade jag hur många till det fanns (kanske 5-10 stycken). Man fick ligga på knä vid golvet för att se dem, men med primern på blev de väldigt tydliga (de blev mörka, kanske för att primern samlas där).

4. V
    Medlem · Nivå 13
    Jag fick också sprickor i flytspacklingen. Har precis som du CC30 limmat o skruvat enligt anvisningar. Det blir sprickor vid flytspackling inget du behöver ligga sömnlös över och helt naturligt.

5. sandhall
    Medlem Nivå 9
    Samma här. Lät de vara några dagar för att se att de inte blev större.

6. Y
    Medlem Nivå 3
    En till här som råkat ut för samma sak. Mina växte något med tiden, men med obelastat golv. Med tanke på hur de spritt sig tar jag dem för krympsprickor.

7. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren allihopa!

Jag ringde och pratade med Casco häromdagen (har inte haft tid att posta förrän nu). De säger att det är fullt normalt att det kommer krympsprickor, vilka kännetecknas av att de är mycket tunna, och inte blir mycket större än så. Helt ofarligt således så länge de inte är stora eller "lever".

Fick däremot lära mig att deras flytspackel skall beläggas så fort det härdat klart. Antingen med tätskikt eller med plastfilm tillfälligt tills man får på den slutliga beläggningen. De hade inga direkt maxtider, men de tyckte att 3 veckor efter spacklingen borde man fått på tätskiktet (tjockaste tillåtna skicket härdar på tre veckor vid 5 grader, så det är kanske därifrån siffran kommer). Så vi drar dit tätskiktet på golvet i helgen.

8. F
    Medlem Nivå 4
    Bumpar upp tråden. Har kört med kiiltos rot och värmegolvsspackel. Primat med deras startprimer och kört ut med armering. Lagret är rätt så tunt mellan 10 till 15 mm ca flytspackel. Underlaget är 22mm golvspån på reglar med 600 cc. Efter att det härdat en vecka lade jag märket till en hårtunn spricka (behövde gå ned på golvet för att se den) den börjar vid tunnaste stället vid väggen och går ut en bit på golvet. Hoppas på krympspricka men finns nån som kan ge diagnos? :) ladda upp en närbild av sprickan