Hepp!

Efter motgångarna med trasig golvvärmeslang tänkte jag nu återuppta badrumsprojektet.

Nu när jag synade kakan med slipsats jag byggt upp fallet med inser jag att där är massa sprickor i den! Tankarna börjar genast springa åt olika håll men detta är faktan:

Där finns en subtil gammals spricka i betongbjälklaget tvärs genom hela badrummet där avloppsröret gick (nu utbytt mot PVC). Några av sprickorna i kakan följer denna gamla spricka rätt bra. DOCK är sprickorna i denna riktingen där jag "skarvat" slipsatsen, alltså övergången mellan det jag lade först och det jag lade sist.

Det finns dessutom några andra sprickor i andra riktningar i kakan, ser ut att vara där den är lite tjockare men det är svårt att säga.

Några detaljer till:
1) Sprickan i betongvalvet verkar inte på något sätt förändrats när jag tittar på den på våningen under.
2) Kakan med slipsats är mellan 20-50mm.
3) Slipsatsen är Combimix 870 Slipsats snabb fin (för tjocklekar 10-50mm).
4) Kakan är nu 1,5 vecka gammal.
5) Sprickorna är inga millimeter-avgrunder utan endast små sprickor som man precis anar.

Är dett något jag borde bli allvarligt orolig över eller något som inte är helt ovanligt? Kan/bör jag gå vidare med tätskickt osv?

Om jag går vidare, vad kan det innebära i framtiden? Risk för skadat tätskikt? Risk för spruckna klinkerfogar?

Jag skulle inte oroa mig allför mycket över detta, det är troligtvis bara krypsprickor. Men det är klart inte helt lätt att säga utan att se dem, kanske du kan lägga upp en bild eller två?

Om det inte är döda sprickor, utan det kommer ske en viss rörelse i dem framöver så riskerar man att det bildas en fin spricka även i tätskiktet, ja. Risken för detta kan elimineras genom att man bakar in fiberremsa eller fiberduk som armerar tätskiktet över sprickorna. Med tillräckligt mycket rörelse så släpper plattorna, men om det rör sig så mycket i ett betongbjälklag så är det antagligen dags att utrymma huset ändå..

Precis så jag resonerar oxo efter att ha undersökt det lite nogrannare. Ska se om jag får till en bild, kan bli svårt... en smal spricka på bild helt utan proportioner är inte helt lättbedömt...

Kan liksom inte för mitt liv komma på vad som skulle få kakan att röra på sig när den ligger på ett dött betongvalv. OK att där är en gammal spricka i det oxo men den har inte ändrats sedan jag bilade upp golvet så den kan det heller inte vara.

Här kommer tre bilder. De säger inte så där jättemycket, men ger kanske ändå en hum om hur sprickorna ser ut...

spricka_golv1.jpg

spricka_golv2.jpg

spricka_golv3.jpg

Det måste vara krympsprickor, jag kan inte tänka mig något annat. Ser ut som typiska krympsprickor. Skulle det dyka upp sprickor på samma ställen efter flytspacklingen däremot, då är det nog dags att bli lite bekymrad.

Jag ska inte flytspackla, fallet är färdigt och klart med slipsatsen...

Aha, där ser man, bra jobbat.

Har du brådis? Annars skulle du kunna spackla över springorna jättetunt med ett cementbaserat fint golvspackel och se om de kommer igenom igen inom några dagar. Men jag hade nog helt enkelt kört på i ditt läge, det känns väldigt osannolikt att inte de där sprickorna skulle vara döda.

Skulle ju kunna testa att lägga på tunt, tunt med något golvspackel. Tror jag har något dito i källaren. Tar ändå någon vecka innan jag kan ta tag i golvet helt, blir ändå inte klar med badrummet innan småttingen kommer...

Har studerat golvet ännu mer i samband med lagningen av golvvärmeröret. Alla utom några små sprickor går i "skarvarna" där jag tog paus för att dra av fallet med rätbräda. Ska väl även noteras att pauserna var korta men det spelar säkert roll för hur bra bruket håller ihop. Är det någonstans det spricker så är det ju i "skarvarna"!

Vill du vara på den säkra sidan kan du ju alltid "armera" sprickorna med tätvävremsa.

Precis vad jag skrev i mitt första svar.. :)

Haha, ja det gjorde du visst. Missade det men nu är det ju supertydligt! ;)

Yes, ska studera dem någon vecka till i väntan på att jag ska lägga igen skarven på den trasiga golvvärmeslingan. Blir kvartsfart på sin höjd nu när det trillat in en liten son.

Oj, då får man gratulera! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.