Jag håller på att ta bort förra ägarens snickarglädje i botten på fasaden. Det har i 20 års tid stått vatten på en nästan horisontell bräda så all lockläckt är totalt murken.
Min tanke var att riva bort snickarglädjen och bara bytan lockläkten då bottenbrädorna ser väldigt fina ut. Nu när jag börjat plocka bort snickarglädjen ser jag att många bottenbrädor är spruckna i botten.
Skall jag byta hela bottenbrädan när jag ändå är i farten eller bara trycka i lite fönsterkitt och måla över? Vart går i så fall gränsen? En spricka som är cirka 20 cm lång, eller en spricka i kanten som fläkt upp en "flis"?
Min tanke var att riva bort snickarglädjen och bara bytan lockläkten då bottenbrädorna ser väldigt fina ut. Nu när jag börjat plocka bort snickarglädjen ser jag att många bottenbrädor är spruckna i botten.
Skall jag byta hela bottenbrädan när jag ändå är i farten eller bara trycka i lite fönsterkitt och måla över? Vart går i så fall gränsen? En spricka som är cirka 20 cm lång, eller en spricka i kanten som fläkt upp en "flis"?
Vi tar en uppdatering på det här också. Jag rev bort all lockläckt, bytte kanske 10% av bottenbrädorna som var eller hade tecken till röta, resterande tätade jag sprickorna med Tec7 och sedan upp med ny lockläckt hela vägen ned.
G Gunnar Johansson69 skrev:
2 frågor.
Du har möjligtvis inte en bild på offerbrädan som satt där innan?
varför monterade du inte tillbaka en offerbräda om det fungerar så bra under så lång tid?
Hittade inte några jättetydliga bilder. Men här är en bild när jag håller på att ta bort vattbrädan och en närbild på lockläckten.
Anledningen till att jag inte satte dit en ny vattbräda är att all lockläckt var rutten i botten och ändå behövde bytas, och jag har som princip att jag bara vill göra varje moment på huset en gång. Vill alltså inte behöva byta lockläckt igen om 15-20 år. Hoppas att det nu skall hålla resten av tiden som vi bor här.
Anledningen till att jag inte satte dit en ny vattbräda är att all lockläckt var rutten i botten och ändå behövde bytas, och jag har som princip att jag bara vill göra varje moment på huset en gång. Vill alltså inte behöva byta lockläckt igen om 15-20 år. Hoppas att det nu skall hålla resten av tiden som vi bor här.
Klicka här för att svara



