La på två påsar glödande briketter i min murade grill igår för att härda färgen på skorstenen. Blev ju rejält varmt, och två tunna sprickor uppstod framtill i den armerade betongplattan. Den är 56 mm tjock och har eldfast tegel ovanpå, murat med eldfast bruk. Sprickorna uppstod bara framtill och går bara några cm på undersidan. Tänkte fixa med en hålkäl b-bruk framtill i "hörnet" eldfast sten/betongkant, så inget vatten kan söka sig in. Kanske lite ankarmassa jag fått över först.
Nu förstår jag ju att det blir rejält varmt, men har sett en massa exempel på denna konstruktion, så jag blev ändå lite förvånad att sprickorna uppstod. Eftersom jag vill att min grill ska hålla för en massa grillkvällar framöver, tänkte jag ta det säkra före det osäkra o lägga glöden på en stålskiva istället för direkt på eldfasta stenen. Den skivan ställer jag på 30mm stående plattjärn, så det bildas en luftspalt under, med öppning runtom.
Tror ni den luftspalten räcker för att minska värmen mot betongen tillräckligt? Man kunde ju ha ett lager vermiculit/perlit under skivan, men då börjar det kännas overkill.
Nu förstår jag ju att det blir rejält varmt, men har sett en massa exempel på denna konstruktion, så jag blev ändå lite förvånad att sprickorna uppstod. Eftersom jag vill att min grill ska hålla för en massa grillkvällar framöver, tänkte jag ta det säkra före det osäkra o lägga glöden på en stålskiva istället för direkt på eldfasta stenen. Den skivan ställer jag på 30mm stående plattjärn, så det bildas en luftspalt under, med öppning runtom.
Tror ni den luftspalten räcker för att minska värmen mot betongen tillräckligt? Man kunde ju ha ett lager vermiculit/perlit under skivan, men då börjar det kännas overkill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Absolut, hade både matta och järn (8mm tror jag) på långsidorna och ett par mitt i. Så armeringen känner jag mig rätt trygg med.J jonaserik skrev:
Då är det mest en irriterande del det med sprickan. Bara gilla läget
. Sen går det att ha en plåt som du säger, det är myyycket luft i en grill som kyler av och den varmaste delen är under glöden, så gör vad du känner för.
Ja, sprickan kommer inte synas när jag slammat lite bruk på den.J jonaserik skrev:
Men du menar luft under plåten? Glöden på plåten, som jag får byta ut med några säsongers intervall, och så luft under, 3cm. Visst borde luften kyla av ganska mycket? Sen kommer ju teglet också, men det är ju inte direkt isolerande iofs.
Jepp med luft under plåten så blir det inte så varmt, ( mera som strålning ) troligtvis så blir det eldfasta nästan på gränsen till att glöda om inte det finns aska på teglet ( det isolerar rackarns bra mot glödvärmen ) Så att inte aska ur helt utan ha en del kavar kan vara bra. En tanke bara, när du grillat färdigt så är det säkert mycket kol kvar, funderat på hur du kan släcka kolen och grilla en gång till på samma sats. En skopa ungefär som en uppochnervänd sopskyffel med högra kanter och lägga över glöden är bra. Du kommer inte att gillas av dom som gör grillkol, det kommer att gå åt ca 50 % mindre kol-
Tack, bra idé att göra nästa eld på askan för ytterligare lite isolering. Jag återanvände alltid gamla gråa briketter på min weber, som jag efter grillningen släckte med lock just för att spara på kolet till nästa gångJ jonaserik skrev:Jepp med luft under plåten så blir det inte så varmt, ( mera som strålning ) troligtvis så blir det eldfasta nästan på gränsen till att glöda om inte det finns aska på teglet ( det isolerar rackarns bra mot glödvärmen ) Så att inte aska ur helt utan ha en del kavar kan vara bra. En tanke bara, när du grillat färdigt så är det säkert mycket kol kvar, funderat på hur du kan släcka kolen och grilla en gång till på samma sats. En skopa ungefär som en uppochnervänd sopskyffel med högra kanter och lägga över glöden är bra. Du kommer inte att gillas av dom som gör grillkol, det kommer att gå åt ca 50 % mindre kol-
Man brukar ju iofs säga att det gäller att få luften att stå stilla för bättre isolering, och att detta är själva isolermaterialets funktion.
Isåfall borde jag inte bara ha en tom luftspalt under med öppning i sidorna för bättre luftgenomströmning (riskerar högre värme?). Bör man kanske ändå tillverka en 30mm hög stålram man häller vermiculit/perlit i och sen ställer en skiva på som man lägger glöden på? Hmm.
Isåfall borde jag inte bara ha en tom luftspalt under med öppning i sidorna för bättre luftgenomströmning (riskerar högre värme?). Bör man kanske ändå tillverka en 30mm hög stålram man häller vermiculit/perlit i och sen ställer en skiva på som man lägger glöden på? Hmm.
Redigerat:
Det med att lägga en plåt som botten till glödhärden kan vara bra. Ett luftrum under på ca 3 cm verkar vettigt och glöm inte att ha ett stöd på mitten, plåten kommer böja sig och det blir till att vända på den med. En 10 mm plåt är nog det du ska satsa på som tål lite. En 10 mm bär sig själv, så den behöver inte mer än 3 stöd på sidor och mitten, det blir då luft som cirkulerar lite under.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden