Hej,

Min första fråga här på detta forum. Jag har ett badrum från tidigt 20-tal (oklart årtal) där det nu uppstått en del sprickor mellan dörrfoder och kakel enligt bilderna. Jag är inte alls händig men antar det är fog som har släppt. Är det bara att försöka fixa med någon passande fog över sprickorna?

• Vit kakelvägg som möter en gipsvägg, synliga fogar och en liten spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kaklad vägg, spricka i hörn, behöver reparation eller underhåll, dålig fogning, strukturella frågor, slitage.
    Skapa konto
  • Närbild på en vit kakelvägg med en synlig spricka vid fogarna.
    Skapa konto
Förmodar att det är senaste 20 talet som avses... Kan ju vara att det använts fel mjukfog mot foderet, torkar foder eller karm så rör det på sig. Skär bort fogen mot fodret och lägg i ny så blir det nog bra.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Troligen sitter det våtrumssilikon där idag som inte har varit tillräckligt elastisk för att klara av att träet i fodret krymper nu på vintern. Du kan skära bort så mycket det går av silikonfogen och tvätta bort det sista med ättika innan du lägger på ny. Skär inte så djupt att du kommer ner till tätskiktet bara.

Om det var ett företag som renoverade badrummet skulle det kanske gå att reklamera jobbet så att de får fixa det gratis. Det är ju inte normalt att det spricker på 2-3 år.

Tack för svar! Inser att jag var lite väl otydlig och snabb på tangentbordet. Badrummet är gammal från tidig 2000-talet. Låter som att det skulle gå bra med att skrapa bort det gamla och lägga på ny fog. Tips på vilken typ av fog som passar badrum? Verkar finnas många olika typer av fogar, akryl, silikon osv.

BirgitS
Det som kallas våtrumssilikon eller sanitetssilikon.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.