Hejsan. Förstår mig inte på försäkringsbolagets skaderapport & åtgärdsförslag. Nämner inget om roten till problemet, sprucken hus-grund-platta(??).
Har köpt hus (context: 1 plans villa på platta, tomten är belägen på gammal sjöbotten & rör sig mycket) och vid besiktning så uppmärksammades lösa klinkerplattor & säljaren åtog sig fixa detta med samma firma som för 20år sedan gjorde badrummet.
Vid väl vända plattor säger plattsättaren ”grunden är sprucken” och det blir ett försäkringsärende för säljaren. (Blev även reducerat försäljningspris just för **grunden** är sprucken*.
Försäkringsbolagets utredare nämner aldrig sprickan utan skriver som närmast i rapporten:
”Spricka i tätskikt under plattor som har släppt. Förhöjda fuktvärden.
Torrbränning/adhesionsbrott mellan klinkersplattor och fästmassa förekommer. Man har troligen inte dubbel limmat klinkersplattor/golvunderlag.”
Tätskiktet är rollat enl samma rapport,, så jag antar det man ser är en spricka i själva grunden(?).
Vad gör jag åt sprickan, äre ba och riva huset invändigt & täta sprickan så långt den löper med sikaflex fogmassa?..
Har köpt hus (context: 1 plans villa på platta, tomten är belägen på gammal sjöbotten & rör sig mycket) och vid besiktning så uppmärksammades lösa klinkerplattor & säljaren åtog sig fixa detta med samma firma som för 20år sedan gjorde badrummet.
Vid väl vända plattor säger plattsättaren ”grunden är sprucken” och det blir ett försäkringsärende för säljaren. (Blev även reducerat försäljningspris just för **grunden** är sprucken*.
Försäkringsbolagets utredare nämner aldrig sprickan utan skriver som närmast i rapporten:
Torrbränning/adhesionsbrott mellan klinkersplattor och fästmassa förekommer. Man har troligen inte dubbel limmat klinkersplattor/golvunderlag.”
Tätskiktet är rollat enl samma rapport,, så jag antar det man ser är en spricka i själva grunden(?).
Vad gör jag åt sprickan, äre ba och riva huset invändigt & täta sprickan så långt den löper med sikaflex fogmassa?..
Detta är nog ett fall för expertis, låter som om huset fått två plattor att stå på. hittade dettaF Fattar Omycke skrev:Hejsan. Förstår mig inte på försäkringsbolagets skaderapport & åtgärdsförslag. Nämner inget om roten till problemet, sprucken hus-grund-platta(??).
https://www.husgrunder.com/teori/skadad-betongplatta-reparera/
(Tillägger mest för att det kanske hjälper någon annan som snubblar över denna tråd & har samma problem)H Håbbe01 skrev:
Besiktningsmannen hävdar vid samtal att det endast är flytspacklett som är sprucken & att ”om grunden är sprucken undertill så är det iaf första gången i min 30åriga karriär”.
Återstår att se vid demoleringen.
Du kan anlita en egen, oberoende besiktningsman om du tycker att försäkringsbolagets besiktning var bristfällig. Du betalar vanligtvis kostnaden själv först, men om den nya besiktningen visar att skadan är större eller felbedömd kan du använda utlåtandet för att begära omprövning hos försäkringsbolaget. I vissa fall kan kostnaden för besiktningen ersättas i efterhand, men det beror på om den anses nödvändig för att fastställa skadan. Se till att du får ett skriftligt och tydligt protokoll från den oberoende besiktningsmannen.
Klicka här för att svara