Flyttade till huset sommaren 2020 vilket hade samma ägare sedan det var byggt 2006.

Enligt beskrivningen så är fasaden av mineritplattor med luftspalt (tvåstegs tättad) och sedan putsad med Serposol EF (Weber EF). Tror att man hade målat om huset (med silikatfärg tror jag) typ 2016.

Har hittat ett antal sprickor i huset som har gjort mig orolig nästan paranoid :)

Bilderna märkta med 1 visar ett antal tunna vertikala sprickor (förekommer i 2 ställen)
Bild 2 visar sprickor runt en kant (förekommer i 2 ställen)
Bilderna märkta med 3 visar sprickor runt fönster och fönsterbleck som verka vara nya då jag inte hade sett dessa tidigare och förekommer på ganska många ställen.

Har fått tips från grannar att använda mjukfog typ SikaHyflex-402 Connection vid sprickorna men är det så jag ska göra?
(Bild 3a ska jag fylla med mjukfog även runt fönsterblecket?:oops::seenoevil:)

• Närbild på en putsad yta med en tunn vertikal spricka vid dess nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en putsad vägg med en vertikal spricka och små sprickor runtomkring.
    Skapa konto
  • Närbild på putsad vägg med flera tunna vertikala sprickor.
    Skapa konto
  • Närgränsat foto av vit putsad husvägg med tunna vertikala sprickor vid ett hörn.
    Skapa konto
  • Sprickor i ytterväggen vid ett fönsterbleck på en putsad fasad, indikerar potentiellt behov av reparation.
    Skapa konto
  • Närbild på vitmålad fasad med en tunn, vertikal spricka vid ett hörn, möjlig skada på putsskiktet.
    Skapa konto
ingen?

Vi har någon spricka i en liknande fasad, inte lika mycket dock . Jag har utgått från att det är den tunga trafiken som går förbi och får huset att vibrera sedan har jag inte brytt mig mer om det.
Det är ju inte en enstegsfasad så jag känner mig inte orolig.

Kan ju vara så att det är färgen som spruckit om du tror att ditt hus är ommålat.

Jiji Jiji skrev:
Det är ju inte en enstegsfasad så jag känner mig inte orolig.
Skilj på "ensteg" och "enstegstätad"
Att putsa direkt på matta, piggar eller spräckpanel i ett steg har funkat rätt bra i 100-tals år.
Felet Myresjöhus gjorde var att lägga ett lager EPS direkt mot husstommen.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Skilj på "ensteg" och "enstegstätad"
Att putsa direkt på matta, piggar eller spräckpanel i ett steg har funkat rätt bra i 100-tals år.
Felet Myresjöhus gjorde var att lägga ett lager EPS direkt mot husstommen.
Ah, tack för förtydligandet.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.