I
hebbe skrev:
Har väldigt svårt att se att balken skulle vara överbelastad utan att uppvisa någon nedböjning. Kan inte den torra årstiden skapa torrsprickor i limträ?
Ska försöka lägga upp en bild på sprickan inom kort.
I min mening har en balk belastad med en utbredd last minst påkänning i mitten på balken.

Tvärtom. En balk som är upplagd på två stöd och utsatt för last har sitt maximala fältmoment i mitten. Även vid jämnt utbredd last. Hälften av krafterna av halva lasten går till upplagen. Halva lasten går oavkortat till mitten enkelt uttryckt. Tvärkrafterna är däremot störst vid upplagen och noll i mitten.

imported_Byggaren skrev:
Tvärtom. En balk som är upplagd på två stöd och utsatt för last har sitt maximala fältmoment i mitten. Även vid jämnt utbredd last. Hälften av krafterna av halva lasten går till upplagen. Halva lasten går oavkortat till mitten enkelt uttryckt. Tvärkrafterna är däremot störst vid upplagen och noll i mitten.

I
anaitis skrev:
Jag undrar hebbe inte menade precis samma sak som du, dvs neutrallagret?
Hans uttryck " i mitten av balken" var kanske avsedda att beskriva i mitten av balken i höjdled?

Det är riktigt att halva höjden på balken benämns neutrallagret inom hållfasthetsläran. Detta för att drag- och tryckspänningarna är noll utmed hela den linjen i en balk utsatt för böjande moment. Eller rättare sagt: växlar tecken där.

"Mitten av balken", underförstått på halva höjden, kan då inte bli annat än i neutrala linjen/lagret.

Menar han i mitten av balkens bredd i underkant blir det något annat.

Tillägg: Med "mitten av balken" menar han troligen halva avståndet från upplagen (som jag läser det).

Redigerat av moderator:
Skjuvspänningen räknas ut på följande sätt T=(S*V)/(I*b) där s = statiskatmomentet v= tvärkraften I = tvärsnittets statiska moment b = tvärsnittets bredd. För detta fallet fås maximal skuvspänning vid stödet i mitten där s är störst eller Tmax=1,5'v/a för detta fallet. Maximal skuvspänning fås alltid i neutrallagret

A
Vid ett försök med limning av spruckna limträbalkar så brydde man sig inte om sprickor som var mindre än 0,3 mm, sprickor som var grundare än 5 mm eller kortare än 100 mm behövde.
Sponsor var TräCentrum Norr.
Mer om undersökningen finns att läsa på
http://www.ltu.se/cms_fs/1.103935!/file/Slutrapport 8143 Spricklagning hållfasthet.pdf

Din fråga registrerades i Mars och har virket/balken legat ute eller i oeldat utrymme kan det vara förklaringen till sprickan. Virke i kallutrymmen tar man in på sommaren enbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.