12 291 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Spricka i limträ?
Sida 1 av 2
Monterade för ca två veckor en limträbalk ca4.5m inomhus( ersatte bärande innervägg). Upplagd på trästolpar i varje ände. Vinkeljärn är skruvade mellan balk och takbjälkar. Har nu upptäckt längsgående sprickor på ena sidan av balken idag ca 50-60 cm lång. Ej genomgående. Är detta normalt? Kan det ha med infästningen att göra? Är det någon fara eller är det bara normala spänningar?
Tycker det låter som om du överskridit balkens tvärkraftskapacietet. Vilket inte är OK. Kan ej tänka mig att de har med infästningen att göra. Men om det är risk för brott eller ej kan jag inte svara på. Hur stor är nedböjningen?
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Hur säker är du på att du har rätt dimension? Har du fått beräkningar av en byggn. ingenjör?
Vad är det för dimension, och hur ser belastningen ut? Dvs spännvidd, ev. bärande väggar ovanpå?
Vad är det för dimension, och hur ser belastningen ut? Dvs spännvidd, ev. bärande väggar ovanpå?
Om det är en nedböjning på nogra mm är detr ganska mycke eftersom man brukar dimensionera efter att nedböjningen y inte ska vara störe än L/300. Om du mäter nedböjningen och ger mig dimensionerna på balken och virkes kvaliten kan jag räkna ut om du överbelöastar den.
Min teori. Vid överbelastning torde sprickan uppstå på mitten, då den övre delen av balken komprimeras medans den undre extraheras ( heter det så ?).hebbe skrev:
Torrspricka är ett annat alternativ.
staffan
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Rent spontant så tycker jag det låter klent, men jag är inte konstruktör.
Om vi antar att det är ett mellanbjälklag så har du troligen i dagsläget bara en bråkdel av den last som det skall vara dimensionerat för (200 kg/kvm). Den lasten kommer man i praktiken bara upp i när du har hela släkten på besök. men det skall vara dimensionerat för det ialla fall.
Om vi antar att det är ett mellanbjälklag så har du troligen i dagsläget bara en bråkdel av den last som det skall vara dimensionerat för (200 kg/kvm). Den lasten kommer man i praktiken bara upp i när du har hela släkten på besök. men det skall vara dimensionerat för det ialla fall.
Har väldigt svårt att se att balken skulle vara överbelastad utan att uppvisa någon nedböjning. Kan inte den torra årstiden skapa torrsprickor i limträ?
Ska försöka lägga upp en bild på sprickan inom kort.
I min mening har en balk belastad med en utbredd last minst påkänning i mitten på balken.
Ska försöka lägga upp en bild på sprickan inom kort.
I min mening har en balk belastad med en utbredd last minst påkänning i mitten på balken.
Jo, om jag minns rätt från hållfasthetsläran (länge sedan) så kallades den för neutrallinjen
En horisontell spricka i balkens neutrallinje innebär absolut inte överskriden bärighet. Skjuvsprickor kan komma var som helst på balkens höjd, men minst är risken i neutrallagret där dragkrafter i underkant byts mot tryckkrafter i överkant (tvärtom över stöd). Eller rättare sagt: störst är risken där längdändringen är störst. Och det borde vara inom 1/4-del av höjden från under- resp. överkant till resp. kant.
En annan och troligare förklaring (eftersom balken inte böjer ner och sprickan inte är genomgående) är att det är ett tillverkningsfel med utebliven limning mellan lamellerna.
Byggaren