Hej!

Jag bor i en enplans mexitegel villa med källare, byggår 1976. Vi har bott i huset ca 6 år. Ganska direkt när vi köpte det renoverade vi tvättstugan, och tog då bort en tapet från källarväggen. Precis från hörnet av ett källarfönster, ända ner till källargolvet, upptäckte vi en rätt rejäl spricka. Inga problem med att fukt kommer in, men det såg rätt trist ut. Tittade man närmare så såg ut som att ena halvan av väggen hade "fallit" in mot källaren ca 5 mm i ovankant. Man ser även utifrån att hela övre sektionen av väggen är lite förskjuten inåt. Vid renoveringen av tvättstugan fyllde vi sprickan så gott vi kunde och målade. Men varje år så spricker färgen upp igen. Jag har nu börjat mäta om väggen faller in mer och mer för varje år, eller om den möjligtvis rör sig fram och tillbaka med årstiderna. Källarväggarna är av någon modultyp, färdiggjutna sektioner som är lyfta på plats. Kanske ligger en naturlig skarv här vid fönstret? Hur kan jag stoppa den här rörelsen? Kan jag förstärka väggen på något sätt inifrån?🤔 God råd uppskattas! Att vi har en spricka är väl inte i hela världen, men vill ju verkligen stoppa väggen från att fortsätta röra sig inåt...

• Spricka i en vitmålad källarvägg från fönster till golv, med vit gardin ovanför och torkställning nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i källarvägg från hörnet av ett fönster ner till golvet, bredvid ett vitt randigt draperi.
    Skapa konto
  • Spricka vid nedre del av källarfönster med lös puts och omgivande grus och löv.
    Skapa konto
Vad är det för material i väggen? Det avgör lite vad du behöver göra för att laga sprickan

Hittade lite bilder från när vi lät såga upp en ny dörröppning. Jag är ingen betongexpert, men visst söder det ut som någon typ av lättbetong?

• Ny dörröppning med synlig betong, eventuellt lättbetong, i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Grovt texturerad vägg som ser ut att vara av lättbetong, med en liten utskjutande skruv i mitten av bilden.
    Skapa konto
Det ser ut som lättklinker vilket gör det svårare. Hur har du lagat sprickan tidigare? Prova knacka ur lite djupare och bredare och laga i med cementbaserat bruk

Ok tack, skall prova. Hade inte speciellt djup/bred lagning senast. Någon centimeter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.