Ang lagning så kan du göra den själv med sluring eller betongspackel.
Finns ingen anledning att betala dyra pengar till någon annan för det..
Sluring är cement med vatten.

Kommunernas bygglovsavdelningar har ofta kompetent personal med lång erfarenhet som kan ge goda råd i allehanda frågor som rör byggnader och markförhållanden m m. Där skulle jag börja.

• Gilla
Glocalizator
  • Laddar…
A Anders8732 skrev:
Har fått ett förslag från ett företag att injektera sprickan med expanderande tvåkomponents epoxi. De säger att det skulle också fylla alla mögliga håligheter som kan finnas i marken under källaren. Är det någon har som har erfarenhet med detta?
Absolut pengar i sjön anser jag, huset står inte på plattan som någon skrev längre upp. Ta om något dit en konstruktör.

Det jag såg som fördel med att epoxilaga sprickan i vår källarvägg var att den var genomgående och att det saknades armering i väggen. Kändes skönt att inte bara köra ytligt med husfix.

J JockeHX skrev:
Det jag såg som fördel med att epoxilaga sprickan i vår källarvägg var att den var genomgående och att det saknades armering i väggen. Kändes skönt att inte bara köra ytligt med husfix.
Hur bred var sprickan i din vägg? Mina källarväggar har ingen armering heller.

Den var väl ca 1mm bred, och nere vid marken något bredare. Grundläggningen var sprängsten just där denna väggen var och under det berg, under övriga väggar är det mestadels direkt på berget. Så vi passade på när grunden var frilagd pga tillbyggnaden att gjuta en tjock betongkaka på sprängstenen ner till berget för att stabilisera permanent.

Hade det varit armering i hela väggen hade jag nog valt att bara täta med ngt cementbruk men det kändes mycket bättre att binda ihop hela sprickan genomgående med epoxi.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.