Hej.
Har ett hus från 1966 där det i matförrådet i källaren är en spricka som går i vinkeln mellan tak och vägg och ner på väggen. Dock sipprar inget ljus igenom.
På sina bredaste ställen nästan 1cm bred.
Det kommer in kalluft via sprickan (kanske lite extra då vi har mekanisk frånluft).
Enligt säljaren är denna spricka från 70-talet.
Under de månader vi har bott har den inte förändrat sig, besiktningsmannens utlåtande var att hålla den under uppsikt.

Hur skulle ni laga den, husfix, fogskum eller annat?
Eller låta den vara något år för att se om den är intakt?
Stora sprickor i hörn av rum, skada på vägg och tak, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syns den från utsidan? Om den är genomgående finns det företag som använder en typ av epoxyinjektion som både tätar den genomgående och bildar styrka dessutom.
 
J JockeHX skrev:
Syns den från utsidan? Om den är genomgående finns det företag som använder en typ av epoxyinjektion som både tätar den genomgående och bildar styrka dessutom.
Teglet avslutas med fem stenrader (ungefär) under denna spricka på utsidan. Så kan inte se det (förutom att teglet hänger lite över ventilen)
Kanske lika bra att vänta till det att tegelfasaden ska fogas om om några år.
Här är ventilen från utsidan
En vägg av röd tegelsten med en ventil och grått fundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte så att de spruckna fogarna är sprickan?
 
G Ganescha skrev:
Det är inte så att de spruckna fogarna är sprickan?
Kanske, svårt att säga
 
Det är en ganska elak spricka. Nyligen dränerat? Sättning? Behöver inte betyda så mycket med själva sprickan men är den genomgående så kommer det in vatten och förvärras av frostsprängningar när det fryser. Hade nog lagat fogarna i alla som är spruckna och hållit koll på sprickan och fasaden.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Det är en ganska elak spricka. Nyligen dränerat? Sättning? Behöver inte betyda så mycket med själva sprickan men är den genomgående så kommer det in vatten och förvärras av frostsprängningar när det fryser. Hade nog lagat fogarna i alla som är spruckna och hållit koll på sprickan och fasaden.
Huset är dränerat 2019 men förra ägaren säger att den sprickan fanns när de flyttade in.
Har en bild på denna del av fasaden innan dräneringen gjordes och det ser likadant ut där.
Bör vara en sättningsspricka då man ser att taket i källaren lutar lite och golvet i rummet ovanför lutar väldigt svagt.
Är det lönt att laga inifrån eller är det bara att sminka gris, dvs bättre att laga fogen utvändigt men lämpligt bruk?
 
Nu har det gått några månader och sprickan har inte förändrats.
Har en bekant som är byggnadsingenjör, funderar på att ta ut honom eller det kanske bättre att ta ut en murare?
 
Fortfarande oförändrat.
Är murare rätt typ av fackman att ringa?
 
N
Ja, ring en murare för att åtgärda problemet.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ja, ring en murare för att åtgärda problemet.
Sprickan invändigt fortfarande oförändrad.
Genom sprickan i innerväggen som angränsar mot ett annat rum sipprade det igenom ljus när jag rev väggpanelen som satt där. På den sidan lagade jag sprickan med Finja laga vägg.


I februari kommer en murare och åtgärdar sprickan i matförrådet. Senare i vår när vädret tillåter ska tegelfasaden fogas om och hängande balkar över fönster bytas.
 
Nu har muraren varit här:
Före
Spricka i ett vitt vägg hörn, genomtocknad. Skruvdragare står på grönt golv nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprickan bilad
Spricka i vägg bilad före reparation, med verktyg och hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprickan lagad
Vägg med en nyligen lagad spricka, murbruk synligt från golv till tak i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu målat två gånger med Julas betongfärg
Vända 1
Ommålad vit vägg i hörn med två lager våt betongfärg, rullar och färgburk på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänd 2 (färgen har inte torkat än)
Målade väggar med Jula betongfärg, andra lagret, färgen är fortfarande våt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Ser jättebra ut.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ser jättebra ut.
Kommer måla en tredje gång ikväll, fastän sambon inte tycker det behövs.
Julas betongfärg täcker inte lika bra som dyrare färger. Dessutom verkar den gamla putsen blöda igenom lite gulbrunt på vissa ställen. Dock är detta en matkällare där det sedan ska in metalhyllor så man kommer inte tänka på målningen. Alla förutom jag då 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.