Hej.
Har ett hus från 1966 där det i matförrådet i källaren är en spricka som går i vinkeln mellan tak och vägg och ner på väggen. Dock sipprar inget ljus igenom.
På sina bredaste ställen nästan 1cm bred.
Det kommer in kalluft via sprickan (kanske lite extra då vi har mekanisk frånluft).
Enligt säljaren är denna spricka från 70-talet.
Under de månader vi har bott har den inte förändrat sig, besiktningsmannens utlåtande var att hålla den under uppsikt.
Hur skulle ni laga den, husfix, fogskum eller annat?
Eller låta den vara något år för att se om den är intakt?
Har ett hus från 1966 där det i matförrådet i källaren är en spricka som går i vinkeln mellan tak och vägg och ner på väggen. Dock sipprar inget ljus igenom.
På sina bredaste ställen nästan 1cm bred.
Det kommer in kalluft via sprickan (kanske lite extra då vi har mekanisk frånluft).
Enligt säljaren är denna spricka från 70-talet.
Under de månader vi har bott har den inte förändrat sig, besiktningsmannens utlåtande var att hålla den under uppsikt.
Hur skulle ni laga den, husfix, fogskum eller annat?
Eller låta den vara något år för att se om den är intakt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teglet avslutas med fem stenrader (ungefär) under denna spricka på utsidan. Så kan inte se det (förutom att teglet hänger lite över ventilen)J JockeHX skrev:
Kanske lika bra att vänta till det att tegelfasaden ska fogas om om några år.
Här är ventilen från utsidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en ganska elak spricka. Nyligen dränerat? Sättning? Behöver inte betyda så mycket med själva sprickan men är den genomgående så kommer det in vatten och förvärras av frostsprängningar när det fryser. Hade nog lagat fogarna i alla som är spruckna och hållit koll på sprickan och fasaden.
Huset är dränerat 2019 men förra ägaren säger att den sprickan fanns när de flyttade in.G Ganescha skrev:
Har en bild på denna del av fasaden innan dräneringen gjordes och det ser likadant ut där.
Bör vara en sättningsspricka då man ser att taket i källaren lutar lite och golvet i rummet ovanför lutar väldigt svagt.
Är det lönt att laga inifrån eller är det bara att sminka gris, dvs bättre att laga fogen utvändigt men lämpligt bruk?
Sprickan invändigt fortfarande oförändrad.N neo11 skrev:
Genom sprickan i innerväggen som angränsar mot ett annat rum sipprade det igenom ljus när jag rev väggpanelen som satt där. På den sidan lagade jag sprickan med Finja laga vägg.
I februari kommer en murare och åtgärdar sprickan i matförrådet. Senare i vår när vädret tillåter ska tegelfasaden fogas om och hängande balkar över fönster bytas.
Nu har muraren varit här:
Före
Sprickan bilad
Sprickan lagad
Före
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickan bilad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickan lagad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer måla en tredje gång ikväll, fastän sambon inte tycker det behövs.N neo11 skrev:
Julas betongfärg täcker inte lika bra som dyrare färger. Dessutom verkar den gamla putsen blöda igenom lite gulbrunt på vissa ställen. Dock är detta en matkällare där det sedan ska in metalhyllor så man kommer inte tänka på målningen. Alla förutom jag då 😅

