Har tyvärr åkt på en horisontell spricka i kaklet i duschen i vårt badrum som renoverades för tre år sedan. Sprickan är mycket tunn men sträcker sig över tre plattor (se bild). Hantverkarna som byggde badrummet (som vi har stort förtroende för) har varit här och tittat och bedömer att sprickan måste bero på sättningar i huset (som är byggt på 50-talet). Deras bedömning är att det inte är någon fara med tätskiktet. Om vi vill åtgärda detta gör de det till självkostnadspris. Om man knackar bort plattorna kommer dock tätskiktet skadas och de har varnat för att det kan vara svårt att få ihop det nya tätskiktet med det gamla. Tycker att det är svårt att veta vad man ska göra, finns inte anledning att göra något av kosmetiska skäl. Däremot tänker jag att det skulle kunna vara negativt vid en eventuell försäljning av huset i framtiden och att man kanske ska åtgärda sprickan av det skälet. Hur hade ni resonerat?
Horisontell spricka i vit kakel i dusch, sträcker sig över tre plattor nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det bara 3 år gammalt ska det vara tätskiktsfolie bakom som hör att man kan fräsa bort den gamla plattan med kakelfräs och sätta dit nytt utan att skada tätskiktet, dock tror jag det är mer jobb än det smakar i mitt tycke (y)

Ok! Tror inte att det är folie, står Schönox Rollat SPR + HA i Kvalitetsdokumentet.

Redigerat:
Ser tyvärr inte ut om de produkterna använts s,då blir det svårt. I många fall nu för tiden görs det med folie just för att det går att byta plattor utan att bryta tätskikt, då skulle jag personligen inte riskera att byta på ett sådant utsatt ställe och leva med de skadorna :)

Har ni haft problem med sättningar i huset förut?
Var i huset ligger badrummet?

Nej det har vi inte. Badrummet ligger i källaren.

B Bengt C skrev:
Nej det har vi inte. Badrummet ligger i källaren.
Vad är det för vägg bakom kaklet då? Sten/betong eller uppreglade väggar?

Betong.

T
Yttervägg eller innervägg?

Innervägg.

T
Går att byta ut även på rollat system om man är försiktig. Lättare när det är betong bakom då man kan krossa hela kakelplattan med en hammare innan man börjar pilla bort småbitar. Skulle det i värsta fall bli hål i tätskiktet så får man skarva i nytt och egentligen är det ju inte som kan hända då där inte är några organiska material såsom trä inblandat.

BirgitS
B Bengt C skrev:
Däremot tänker jag att det skulle kunna vara negativt vid en eventuell försäljning av huset i framtiden och att man kanske ska åtgärda sprickan av det skälet.
Visst är det lite negativt men det borde inte påverka priset mer än vad det skulle kosta dig att få det fixat nu. Om det dessutom dröjer 10 år eller mer innan försäljningen kommer ju badrummet att vara så pass gammalt att eventuella köpare i alla fall tänker att badrummet behöver en renovering rätt snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.