Jag har försökt mig på att laga sprickor och putsläpp i husgrundens puts med mur- & putsbruk B.

För putssläppet har jag knackat bort lös puts (en gammal lagning), borstat rent med stålborste fuktat och kastat på bruket. Sen har jag slätat ut och avslutat med filtbräda. Det är på norrsidan och verkar ha blivit bra efter att jag gjort om det en gång.

För sprickorna har jag försiktigt knackat upp sprickorna så att de är V-formade för att kunna få i massan ordentligt, borstat, fuktat och fyllt på med bruket samt slätat ut. Jag täckte sen med plast och vattnade i tre dagar. På norrsidan verkar det här ha fungerat med på södersidan har bruket inte fäst ordentligt.

Jag förstår nu att jag nog har missuppfattat informationen första gången och egentligen borde använda något annat bruk med jag vet inte riktigt vad jag ska använda.

Har tagit bort de lagningarna som inte har blivit bra och tänkte göra om. Knackat bort bruket och borsta ordentligt.

Grundmuren är i övrigt putsad med något stenhårt, vittrar inte alls. Går inte att smula sönder mellam fingrarna. Har haft koll på sprickorna i några år, dom ökar ändrar inte storlek utan är stabila. Så vad ska jag använda för att laga? Har hittat produkten Casco HusFix som verkar bra för ändamålet men jag har misslyckats hitta rätt produkt innan så jag vänder mig till er.

ChatGPT föreslår Casco HusFix eller Weber rep 25 men försöker jag läsa på om produkterna så tycker jag inte riktigt det verkar som samma sak. Har stött på termen reparationsbruk men hittar inte riktigt det lokalt.

Tacksam för all hjälp jag kan få, gärna något ur byggmax sortiment efter det ligger nära.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.