Byggahus.se

Spricka i bord

1. B
    Medlem · Nivå 9
    Vi har ett bord i oljad ek som vi köpte förra vintern. Det har inte blivit av att vi oljat in det någon gång.
    Nu har det blivit en spricka i det, får vi skylla oss själva som inte oljat det eller är det läge att gnälla hos möbelaffären?

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Står det i bruksanvisningen att det ska göras så? Om ni följt den så bör ni vara på det torra ang reklamation.

3. B
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror inte vi fick någon bruksanvisning, bara en monteringsanvisning. Men jag är dessvärre osäker på det.

4. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Jag tror inte oljningen har något med sprickan att göra, oljan går bara in en bit i ytan.

Vi har också ett nyligt köpt ekköksbord som vi oljat VÄLDIGT mycket och har ändå fått en spricka i mitten av skivan....tyvärr så hittar vi inte kvittot så att reklamera blir svårt...

5. haddirajan
    Medlem Nivå 7
    Trä är ju ett levande material som spricker lättare på vintern. I mars-april kommer det ine vara nån spricka, för då är det högre luftfuktighet.
    Man försöker bygga möbler på olika sätt för att slippa sprickbildning, stavlimning är en variant som fungerar rätt så bra.
    Massiva ekbord däremot kommer nog alltid att spricka.
    Läste en instruktion för oljad ek där det stod att man skall olja in möbeln 8 ggr/år eller efter behov...

6. TrollMann
    Medlem Nivå 6
    Ifall man oljar ofta låser väl man in fukten i träet så att det inte torrspricker så lätt när det är som torrast? När jag köpte mitt stavlimmade bord sa affären att ifall man inte oljar in det asap så kommer det att spricka och då gäller inte garantin. Ifall det spricker och man har oljat så gäller det dock. Nu så va första bordet vi fick hem sprucket, fick ett nytt utan tjafs och det är helt. Har oljat det med vax olja. Det suger riktigt mycket så jag skall olja in det igen innan jul.