Oldboy Oldboy skrev:
Det är ingen stolpe utan en kontrefor som behövs för att hålla emot marktrycket utifrån.

Det känns tveksamt att den inte skulle klara jobbet, såvida man inte fuskat med armeringsjärnen.

Förefaller mer troligt att det är vanliga sättningssprickor.

Vill du ha mer än gissningar och spekulationer så behövs ett proffs på plats som kan läsa hela husets historia, och platsens. T ex en gammal erfaren murare som varit verksam lokalt i området hela sitt liv, eller geologer eller andra experter på just denna typ av problem.
Ja den har ju funnits där sedan 1972, det finns en del gamla sättningsprickor i väggarna bredvid som blivit lagade, där har det inte uppstått något nytt eller förändrats sedan vi flyttade in.

Oklart om jag kan hitta någon expert på huset/ erfaren från området, men någon typ av expert bör man kanske ta in. Är det en geolog du tänker?
 
C CharlesXVI skrev:
Är det en geolog du tänker?
Vet faktiskt inte vilken kunskap/utbildning/yrkesgrupp som är bäst på sådant. Du får googla runt och se vad du tycker verkar vettigast isf.

För sättningsskador så bör det finnas en hel del generellt att hitta på nätet rimligen. Det är ju inget nytt och många hus har sådana problem. Då kan du själv göra en första bedömning på vad det kan vara liksom hur allvarligt det kan tänkas vara. Om det behöver åtgärdas etc. För sådant är det ju olika typer av huskunniga byggmänniskor på grunder som behövs.

Du är ju på rätt ställe att börja söka information. Jag har dock aldrig behövt fördjupa mig i problem med sättningar eller grundsprickor etc så har bara rudimentär kunskap. Däremot finns det garanterat andra duktiga här på forat inom detta.
 
  • Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vet faktiskt inte vilken kunskap/utbildning/yrkesgrupp som är bäst på sådant. Du får googla runt och se vad du tycker verkar vettigast isf.

För sättningsskador så bör det finnas en hel del generellt att hitta på nätet rimligen. Det är ju inget nytt och många hus har sådana problem. Då kan du själv göra en första bedömning på vad det kan vara liksom hur allvarligt det kan tänkas vara. Om det behöver åtgärdas etc. För sådant är det ju olika typer av huskunniga byggmänniskor på grunder som behövs.

Du är ju på rätt ställe att börja söka information. Jag har dock aldrig behövt fördjupa mig i problem med sättningar eller grundsprickor etc så har bara rudimentär kunskap. Däremot finns det garanterat andra duktiga här på forat inom detta.
Förstår, tack oavsett för din input, det uppskattas! Jag kommer fortsätta söka information samt hoppas på fler kunniga som kan hjälpa till här. Återkommer i tråden när jag hittar relevant info/ fått hjälp från expert.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är ingen stolpe utan en kontrefor som behövs för att hålla emot marktrycket utifrån.

Det känns tveksamt att den inte skulle klara jobbet, såvida man inte fuskat med armeringsjärnen.

Förefaller mer troligt att det är vanliga sättningssprickor.

Vill du ha mer än gissningar och spekulationer så behövs ett proffs på plats som kan läsa hela husets historia, och platsens. T ex en gammal erfaren murare som varit verksam lokalt i området hela sitt liv, eller geologer eller andra experter på just denna typ av problem.
Skulle det kunna vara så att man skulle haft en glidlager mellan pelaren och taket?
 
  • Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.