13 115 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
Sprängning - bör vi betala för att grannen inte ska spränga sönder vår tomt?
Ni ska inte betala ett rött öre, de ska finnas med i anbudet, man har alla yttre förutsättningar när man räknar på jobbet, är er bergknalle helig så gör man allt man kan för att undvika skador, men de är bergets beskaffenhet som avgör och hur försiktig man är, men tyvärr sker skador trots att man gör allt i sin makt för att undvika, och ersättningen för en bergknalle är med största sannolikhet litenmissk79 skrev:Vi byggde hus för ett år sedan och nu ska även granntomten bebyggas, det är mycket berg så sprängning krävs. Nu undrade sprängfirman om vi är villiga att vara med och betala för att de ska spränga extra försiktigt nära vår tomt där vi har sparat en bergsknalle. Det handlade om cirka 6000 kronor. Inte jättemycket pengar. Men det handlar väl mer om principen, ska vi behöva betala för att vara säkra på att grannen INTE spränger sönder vår tomt eller är det grannens ansvar?
Nä... Du har fel, får du ner handen har det redan gått på tokbuspojken skrev:
Jo mätarna sätter de upp tätt inpå, samma dag i många fall här, men det brukar vara 2-3 dagar innan sprängning max som de är här och gör besiktning, vet inte hur många gånger man förväntas att ta ledigt från jobbet och få någon grinig person i andra änden på luren för att man inte kan vara hemma tisdag förmiddag och släppa in besiktningskillen.buspojken skrev:
Jag har nog fått ta ledigt iaf 4 el 5 gånger för att vara hemma och släppa en besiktningsgubben, eller gubbe är nog fel, 30 årig välklädd kille med Bmw 7 serie brukar det vara här och besiktiga, de går bra nu...
Det verkar finnas så många sätt att prata sig runt skador så jag förväntar mig inget så länge huset står upp.
Vad händer om man bara säger till dom, "Jag är hemma efter 18 på vardagar, det går bra att komma då". Är det verkligen ens eget problem att grannens sprängares inspektör föredrar att jobba när man själv gör det?Pumba skrev:Jo mätarna sätter de upp tätt inpå, samma dag i många fall här, men det brukar vara 2-3 dagar innan sprängning max som de är här och gör besiktning, vet inte hur många gånger man förväntas att ta ledigt från jobbet och få någon grinig person i andra änden på luren för att man inte kan vara hemma tisdag förmiddag och släppa in besiktningskillen.
Jag har nog fått ta ledigt iaf 4 el 5 gånger för att vara hemma och släppa en besiktningsgubben, eller gubbe är nog fel, 30 årig välklädd kille med Bmw 7 serie brukar det vara här och besiktiga, de går bra nu...
Det verkar finnas så många sätt att prata sig runt skador så jag förväntar mig inget så länge huset står upp.
Jag har än så länge tvingat dem 1 gång att komma efter klockan 17, ofta har de gjort så att det bara ligger en lapp i brevlådan där det står en tid som de själva satt, oftast runt 10-11 på förmiddagen och sen ett telefonnummer som man får ringa 5-6 gånger på innan någon svarar, nästan som man gjort så för att man inte ska byta tiden.redarn skrev:
Jag tycker man blir bemött som att man vill ställa till problem, ofta så är det ju sista minuten det ska besiktigas så det är ingen som vill vänta en vecka eller liknande, jag vet inte varför alla väntar in i det sista med att dra igång besiktningar osv, alla gånger de sprängt här så har det varit helt uppenbart att det finns berg men ändå väntar man så det blir bråttom.
Det är två relaterade strategier dom använder. Myndighetsspråk och fait accompli. Använda tillsammans så får detta 95% av befolkningen att bli en skock lydiga får.Pumba skrev:Jag har än så länge tvingat dem 1 gång att komma efter klockan 17, ofta har de gjort så att det bara ligger en lapp i brevlådan där det står en tid som de själva satt, oftast runt 10-11 på förmiddagen och sen ett telefonnummer som man får ringa 5-6 gånger på innan någon svarar, nästan som man gjort så för att man inte ska byta tiden.
Jag tycker man blir bemött som att man vill ställa till problem, ofta så är det ju sista minuten det ska besiktigas så det är ingen som vill vänta en vecka eller liknande, jag vet inte varför alla väntar in i det sista med att dra igång besiktningar osv, alla gånger de sprängt här så har det varit helt uppenbart att det finns berg men ändå väntar man så det blir bråttom.
Jag misstänker att den juridiska situationen snarare är att det är sprängaren som ska vara dig till lags om en passande tid och att denne får problemet om du inte är där på den "lapp-bokade" tiden. Ring tillbaks en gång och om dom inte svarar så lämna ett meddelande om när du är hemma eller, om telefonsvarare saknas, vänta på att dom tar kontakt igen.
Det är sprängaren eller byggherren som beställer besiktningen (oftast) så om det är taskig framförhållning så är det (troligen) inte besiktningsfirmans fel, de försöker bara tillfredställa sin kund.
Om de inte får komma in och besiktiga kommer de (tror jag) gå på mätvärdena vid sprängningen och understigs gränsvärdena kommer det hävdas att några skador inte kan ha skett. (Jag tror det är http://www.sis.se/metrologi-och-mät...ationer-och-stöt-vibrationsmätning/ss-4604866 som används).
Om de inte får komma in och besiktiga kommer de (tror jag) gå på mätvärdena vid sprängningen och understigs gränsvärdena kommer det hävdas att några skador inte kan ha skett. (Jag tror det är http://www.sis.se/metrologi-och-mät...ationer-och-stöt-vibrationsmätning/ss-4604866 som används).
Redigerat av moderator:
Självklart är det så, de blir ju sist på när det är byggherre, grävare, sprängare före i ledet, vad jag sett hitils så har det alltid varit sprängfirman som varit den som har kontakten med besiktningsgubben, det är ju en stor del av kostnaden om det är mindre sprängarbete som ska göras, 7-8000kr per hus har det varit här, det verkar dock skilja mellan olika firmor hur många hus som behövs kollas, vissa kollar bara angränsande hus, vissa har tagit längre bort.bra-byggare skrev:
Jag upplever det som mycket luddigt om vad som egentligen händer om de inte kan besiktiga, det är även ganska luddigt i övrigt med vad som klassas som skada och visar alla värden på att allt är OK så spelar det väl knappt någon roll om det blivit en skada.
Det är ju byggherren som har ansvaret ytterst sen är det upp till den att bevisa att sprängaren är vårdslös.
Jag har nyss sprängt 815kbm fast berg och som djupast 3meter ner, drygt 300kg sprängmedel gick åt.
Vi hade ca: 40 meter till närmsta grannen och ca: 50 meter till en annan granne, vi tog in en besiktningsman som gjorde en yttre- och inre besiktning på båda fastigheterna samt före och efter sprängning. Mätare sattes ut på båda fastigheterna och ställdes in i förhållande till hur långt det var till husen. Om mätarna översteg det inställda gränsvärdet så var det sprängarens ansvar om husen hade skakat sönder men om det understeg detta värde så är det byggherrens ansvar.
Besiktningsmannen sa att lagen säger att inom 100meter så skall det besiktas, själv har jag ingen aning men vi körde enbart de närmsta husen. Sen vet jag ej om allt detta är enligt regelverk, jag har bara utgått från sprängaren och besiktningsmannen.
Skönt att det löste sig men sprängarna kan ju borra och rikta hur som helst så att det blir fint sprängt, sen får han kolla skrevor/sprickor och skjuta efter det.
Våran sprängare var kanon!
Jag har nyss sprängt 815kbm fast berg och som djupast 3meter ner, drygt 300kg sprängmedel gick åt.
Vi hade ca: 40 meter till närmsta grannen och ca: 50 meter till en annan granne, vi tog in en besiktningsman som gjorde en yttre- och inre besiktning på båda fastigheterna samt före och efter sprängning. Mätare sattes ut på båda fastigheterna och ställdes in i förhållande till hur långt det var till husen. Om mätarna översteg det inställda gränsvärdet så var det sprängarens ansvar om husen hade skakat sönder men om det understeg detta värde så är det byggherrens ansvar.
Besiktningsmannen sa att lagen säger att inom 100meter så skall det besiktas, själv har jag ingen aning men vi körde enbart de närmsta husen. Sen vet jag ej om allt detta är enligt regelverk, jag har bara utgått från sprängaren och besiktningsmannen.
Skönt att det löste sig men sprängarna kan ju borra och rikta hur som helst så att det blir fint sprängt, sen får han kolla skrevor/sprickor och skjuta efter det.
Våran sprängare var kanon!
Är det hela tomten ni är rädda för eller en bit av ett berg som idag syns?
Frågan man borde söka svaret på är vad lagboken säger om vad som är skälig hänsyn vid sprängning.
Det kan ju vara så att omständigheter gör att man måste stå ut med en viss "förändring", utan att ha läst på.
Men summan 6000kr säger iof att det inte verkar vara så svårt att få problemet ur världen. Men vem har rätten på sin sida? Inte vet jag.
Frågan man borde söka svaret på är vad lagboken säger om vad som är skälig hänsyn vid sprängning.
Det kan ju vara så att omständigheter gör att man måste stå ut med en viss "förändring", utan att ha läst på.
Men summan 6000kr säger iof att det inte verkar vara så svårt att få problemet ur världen. Men vem har rätten på sin sida? Inte vet jag.
Nu är de väldigt många gissningar och "tror ja" först besiktnings avståndet till fastigheter beror enbart på grundläggningen, lera berg eller morän, lera är hårdast krav, om de inte är fastigheter med speciella förutsättningar, ex kyrkor, tunnelbanor osv.
Så enkelt är de inte att ett värde avgör vem som är skadeståndsskyldig vid ev skada, visset påverkar de men finns andra omständigheter, händer rätt ofta att besiktningsfirman gör missar, framförallt vid delad grundläggning.
Att de är taskig framförhållning kan vara allas fel, på exempelvis vägbyggen kan vi bli skickade hit och dit med väldigt kort varsel, de
Blir stopp för ex utgrävning, rörläggare osv. Ibland måste besiktningsfirman rycka ut på helger för att vi ska vara igång på måndag.
Händer att vi får ett uppdrag på fredag, ska igång måndag, och då brinner de i knutarna.
Så enkelt är de inte att ett värde avgör vem som är skadeståndsskyldig vid ev skada, visset påverkar de men finns andra omständigheter, händer rätt ofta att besiktningsfirman gör missar, framförallt vid delad grundläggning.
Att de är taskig framförhållning kan vara allas fel, på exempelvis vägbyggen kan vi bli skickade hit och dit med väldigt kort varsel, de
Blir stopp för ex utgrävning, rörläggare osv. Ibland måste besiktningsfirman rycka ut på helger för att vi ska vara igång på måndag.
Händer att vi får ett uppdrag på fredag, ska igång måndag, och då brinner de i knutarna.
Om ja minns rätt är avstånden för besiktning
Berg 50 m
Morän 75 m
Lera 100 m
Sen tillkommer såklart extraordinära fall.
Även "klagande" kunder brukar vi besikta och mäta hos, enbart för att de ska känna sig lugna och att vi tar de på allvar, men visar inte de närmaste mätaren höga värden, så gör inte mätaren de längre bort. Undantagsfall finns såklart, då vissa stråk av bergarter leder vibrationer långt
Berg 50 m
Morän 75 m
Lera 100 m
Sen tillkommer såklart extraordinära fall.
Även "klagande" kunder brukar vi besikta och mäta hos, enbart för att de ska känna sig lugna och att vi tar de på allvar, men visar inte de närmaste mätaren höga värden, så gör inte mätaren de längre bort. Undantagsfall finns såklart, då vissa stråk av bergarter leder vibrationer långt