Spränga eller spräcka berg själv – erfarenheter?
Jag står inför att behöva spränga/spräcka berg inför garagebygge och vill gärna höra erfarenheter från er som gjort liknande.
När snön försvinner skall jag testgräva för att ta reda på om det är berg ytligt överallt.
Förutsättningar:
Frågor:
Alla erfarenheter uppskattas – både lyckade projekt och varningar.
Jag står inför att behöva spränga/spräcka berg inför garagebygge och vill gärna höra erfarenheter från er som gjort liknande.
När snön försvinner skall jag testgräva för att ta reda på om det är berg ytligt överallt.
Förutsättningar:
- Yta: ca 10 × 10 m
- Garage: 6,4 × 6,4 m
- Extra yta: ca 2 m runt garaget
- Bakre delen: behöver ner 1–2 m
- Främre delen: 0–50 cm
- Berg i dagen / mycket grunt jordlager
Frågor:
- Är detta görbart att göra själv (borr + snigeldynamit / hydraulisk spräckning)?
- Hur lång tid tog det för er i liknande omfattning?
- Vad landade kostnaden på jämfört med att ta in entreprenör?
- Något ni absolut inte skulle gjort själva i efterhand?
- Tips på utrustning, borrdimensioner eller metodval?
Alla erfarenheter uppskattas – både lyckade projekt och varningar.
Allr är beroende på hur djupt befintligt berg är. Att ta bort berg är inget latmansgöra och inte snigeldynamit är billigt heller. Så frågan blir, vad som blir billigast i tanken på arbete och materiel. Men en platta för garage ska ha underliggande kross på ca 40 cm, ska det vara värme i det, så blir det djup till 60 cm. För att isolering ska få plats.
Pris idag kan jag inte säga, men kanske för 10 år sen så kostade det ca 4000 - 4500 kr/m3 med sprängnig och bortforsling av berg + ställtid som det heter.
Pris idag kan jag inte säga, men kanske för 10 år sen så kostade det ca 4000 - 4500 kr/m3 med sprängnig och bortforsling av berg + ställtid som det heter.
Bortforsling behöves ej, diverse ojämnheter i tomten sväljer materialet som blirJ jonaserik skrev:Allr är beroende på hur djupt befintligt berg är. Att ta bort berg är inget latmansgöra och inte snigeldynamit är billigt heller. Så frågan blir, vad som blir billigast i tanken på arbete och materiel. Men en platta för garage ska ha underliggande kross på ca 40 cm, ska det vara värme i det, så blir det djup till 60 cm. För att isolering ska få plats.
OK, men ska ändå handteras från hålet som blir, troligen så går det inte att skjuta allt i en sväng. Och blir det inte mer än 60 cm djupt, så blir det miniladdning med mycket mattor på. För att inte smällen ska gå upp i himlen med stenar som far iväg.Johan Alcantara Åberg skrev:
Så ta in priser från flera sprängare, när du ev har kollar djupet och det måste dom göra på plats. Att kolla hur djupt berget ligger, kan du köpa en lång ( 1 meter ) hårdmetalsborr (dyrt ) , eller en bit rak/slät järnten 6 mm, som plattas till i nosen och borra ner till berg. Gärna på ett enklet sätt rita på ett papper ca/ungefär var du borrat.
Klicka här för att svara