Hej

Jag funderar på att göra en större altan.
Tyvärr så är en bergsknalle i vägen.

Området jag vill ha bort är ca:8X4 meter.
Snitthöjden är kring 50 cm.
Jag har ingen stress med att få bort knallen så jag tänkte borra en del hål med cc20 cm mellanrum.
Persson hyr maskiner har bra utrustning, kompressor på släpkärra och maskin o borr.
Kostar 900kr/dygn att hyra.
Man borrar ca 50 hål om dagen om man borrar 1 meter djupt enligt andra som hyrt fick jag höra.
Borrar man med 17-20 cm cc kan man hantera stenen med handkraft, slipper alltså grävare.
Kostnad för Dynacem hamnar runt 30000 kr

Har en hel del hus runt om så besiktnings kostnaden för dom 5 husen skulle kosta en hel del, därför funderar jag på snigel.
Kostnad för att spränga med dynamit.
Besiktning 40000 kr
Sprängare 30000 kr
Grävare för sprängmattor+bortforsling av stora stenblock 17000 kr.

Hoppas att kunna bli klar till hösten om jag börja nu.

Vad tror ni som gjort liknande?
Ger jag mig på ett för stort projekt?

Mvh
Altan vid kanten av en bergsknalle täckt av mossa och lavar, planering för borttagning inför utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns spontant väldigt tungt.. kan du inte bygga altanen upp på berget och en trappa upp?

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Lulaua

Förstår din tanke, har själv tänkt på det men bergsknallen är på det närmaste stället 60 cm fån huset och där
är berget som högst(ca 70-80 cm högt)
Reglar på det osv skulle inte bli bra.
Vill nog ha bort berget.
Är van vid hårt arbete..har byggt huset själv:)

Har gjort ett liknande på baksidan där poolen skall vara.

Det blir många hål och fruktansvärt mycket damm.

Med så djupt som 1m är jag tveksam till att du orkar 50 hål per dag. Jag körde ca 80 hål om dagen som var 30cm och det kändes i händerna någon månad efter och då hade jag speciella vibrationsdämpande handskar.

Du får inte heller ha bråttom. Man fyller 2 rader per dag med Dynachem och sedan tar det upp mot en vecka innan det spricker. Jag höll nog på 1 månad med spräcka och bryta loss bitarna för 3x3m.

• Gilla
Bergakungen
  • Laddar…
Robert.
Du borrade 30 cm djupt "bara".
Behövde du inte "underborra", jag menar om man vill ha bort en höjd på 70 cm ska man borra typ 1 meter?
Eller har jag fel där kanske.

Vilken höjd ville du ha bort?

Vilket cc borrade du med?

engs
S stefan.stor skrev:
Robert.
Du borrade 30 cm djupt "bara".
Behövde du inte "underborra", jag menar om man vill ha bort en höjd på 70 cm ska man borra typ 1 meter?
Eller har jag fel där kanske.

Vilken höjd ville du ha bort?

Vilket cc borrade du med?
Det varierade från 10 till 30cm. Jag borrade min 20 och djupet +10.

40mm grov borr och cc20/25.

engs engs skrev:
Vet inte om det fungerar lika bra på en bergsknalle som på lösa stenar som det verkar handla om i länkad tråd nedan, men kanske nått man kan googla på.

[länk]

Förstår att det kanske är mer besvär när man väl bor och lever där, men även jag tycker det ser rätt charmigt ut just nu.
Det var en spännande tråd engs :)
Ska kolla upp, vore bra att slippa den dyra dynamiten.
Tid har jag som sagt.
Tack..

R Robert-san01 skrev:
Det varierade från 10 till 30cm. Jag borrade min 20 och djupet +10.

40mm grov borr och cc20/25.
40mm borr. Det tar en stund att komma ner 1 meter då som jag behöver på vissa ställen.
Suck

Tror ändå att det är ganska "lätt" för att vara ett berg då jag har en brant kant om jag tar bort altanbrädorna.
Enligt bilden så är dagens altan i våg med den gula linjen.

Går kanske att spräcka bort bit för bit enligt engs länk ovan. :)

Altan med en gul linje markerar höjdnivån på en bergskant där brädor kan tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sveriges dyraste altan? Spännande projekt, hoppas du har frun i huset med dig på detta, hehe!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sveriges dyraste altan? Spännande projekt, hoppas du har frun i huset med dig på detta, hehe!
Hehe, det är inte jag som vill ha bort skiten... :)

Voine voine! Det är inte skit, det är ju en natur-tavla! Hälsa frugan att hon får sola på hällarna ist.

• Gilla
stefan.stor
  • Laddar…
S stefan.stor skrev:
40mm borr. Det tar en stund att komma ner 1 meter då som jag behöver på vissa ställen.
Suck
Med en tryckluftsdriven borr tar det inte så lång tid att borra 1 m. Skulle tippa på 5-10 min. Borrade själv ett antal hål för stängselstolpar för något år sedan. Gjorde hålen ca 30 cm djupa och det tog bara några minuter. Det jobbiga var att förflytta maskinen och få till hålet där man ville ha det. När man väl hade fått till "starten" på hålet gick det fort.
Men du har en stor yta som skall borras så även om ett hål går fort så behöver du några stycken... Sedan gäller det också att ha ett fräscht borr. Många hål gör att man får slipa borret också.

• Gilla
stefan.stor
  • Laddar…
S stefan.stor skrev:
Suck
Kan ha varit 30... Det var en standard borr iaf. För 1m måste du ha två borr, en kort du börjar med för att byta till den längre när du kommit ner. Det går inte att starta med 30kg 1,5m upp.

• Gilla
Bergakungen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.