Tänkte bara berätta att jag köpte mig spräckkilar från Kina (Wish) och detta är nog det bästa verktygsköp jag gjort.

- 350kr för 7st spräckkilar levererade hem i brevlådan på två veckor.
- 400kr för en borrhammare på Jula
- en handslägga för 100kr på Jula (den behövs inte, det kändes bara bra att ha den också)
- 150kr för två 14mm borrar som jag varvar mellan för varje hål jag borrar. Jag kommer att behöva köpa nya borrar snart...

Dvs totalt sett 1000kr.

Jag plockar nu bort ett par stenar ur gräsmattan varje helg (ca 2h per sten), snart slipper jag ha gräskullar och pinnar som stoppar robotklipparen från att förstöra bladen. Jag kommer dessutom att bredda och göra berget rakare i en passage mellan två berg som sticker upp en aning så att robotklipparen lättare tar sig förbi mellan dessa.

Det enda jag ångrar är att jag inte köpte kilarna tidigare. Det går snabbare och är billigare än någon annan lösning för att få bort stenar.

Det finns dessutom en gammal terrassering av gigantiska stenar som jag nu är sugen på att ge mig på då den har börjat luta betänkligt...

• Gilla
BigR och 3 till
  • Laddar…
Håller med om att kilar är fantastiskt bra. Kan även rekommendera HME tools beträffande kilar och borr. https://www.blocket.se/vi/Sprackkilar_for_Stensprackning_Bergsprackning_29069550.htm?ca=14&w=3

Innehar fem st 20 mm kilar som kommit till flitig användning. Kostar idag 800 kronor, en struntsumma jämfört med priset för snigeldynamit till det antal stenar jag spräckt. Den grövre dimensionen gör att kilarna fungerar utmärkt även till spräckning av större stenar. Behövs sällan fler än tre/sten.

Brukar för det mesta köpa ”kvalitetsverktyg” men för borrningen använder jag Bruksbo borrhammare, en ”slitvarg” inköpt för någon hundralapp på Ö&B eller Rusta. Lånade inför ett större jobb en Dewalt som visserligen var behagligare att hantera men visade sig prestera sämre. Naturligtvis kan man inte dra några långtgående slutsatser, men det är inte alltid som man får något extra när man betalar mer.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Har du någon länk eller sökord? Hittar inga på wish.

Sök på Plug wedge eller stone splitter

/M

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Sök på Plug wedge eller stone splitter

/M
Tackar!! :D

Noterar att de på Wish idag kostar 360kr med frakt som billigast (buy together with "BUYER", mitt senaste köp från Wish var pga samsändning skickat från Estland och dök upp på tio dagar, det var dock inte kilarna som tog 15 dagar att få levererade), så kilarna är en aning dyrare än när jag köpte för en dryg månad sedan. Men man vet aldrig på Wish vad man egentligen betalar så man måste vara uppmärksam på vad priset egentligen blir när man checkar ut i kassan . Och samsändning via Estland lär ju förresten innebära att de går förbi PostNords avgifter trots att jag betalar för dessa (Fyndiq gör samma sak, fast via Holland om jag kommer ihåg rätt).

Lockas nu bara inte att köpa USB-minnen, hårddiskar eller liknande från Kina, de är alltid mycket mindre än vad det står att de är, men det går inte att upptäcka annat än genom att försöka fylla dem med filer. T.ex. så är det ofta i en 1TB USB-pinne inte mer än 16GB kapacitet, även om det ser ut som att det är 1TB när du stoppar in dem i datorn. Dessutom så kan ni räkna med att få virus (maskar) i datorn om ni köper sådana saker därifrån. Ett litet tips från shopping-coachen bara... ;-)

pacman42 pacman42 skrev:
Noterar att de på Wish idag kostar 360kr med frakt som billigast (buy together with "BUYER", mitt senaste köp från Wish var pga samsändning skickat från Estland och dök upp på tio dagar, det var dock inte kilarna som tog 15 dagar att få levererade), så kilarna är en aning dyrare än när jag köpte för en dryg månad sedan. Men man vet aldrig på Wish vad man egentligen betalar så man måste vara uppmärksam på vad priset egentligen blir när man checkar ut i kassan . Och samsändning via Estland lär ju förresten innebära att de går förbi PostNords avgifter trots att jag betalar för dessa (Fyndiq gör samma sak, fast via Holland om jag kommer ihåg rätt).

Lockas nu bara inte att köpa USB-minnen, hårddiskar eller liknande från Kina, de är alltid mycket mindre än vad det står att de är, men det går inte att upptäcka annat än genom att försöka fylla dem med filer. T.ex. så är det ofta i en 1TB USB-pinne inte mer än 16GB kapacitet, även om det ser ut som att det är 1TB när du stoppar in dem i datorn. Dessutom så kan ni räkna med att få virus (maskar) i datorn om ni köper sådana saker därifrån. Ett litet tips från shopping-coachen bara... ;-)
Har hittills aldrig shoppat på Wish men nån gång ska ju vara den första. Ska hålla mig till Lo-tech varor såsom spräckkilar som (förhoppningsvis) inte sprider några virus. :cool:

• Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
På eBay (https://www.ebay.com/itm/7-Set-Ston...054323&hash=item2ab35e9904:g:Ih0AAOSwLxpbgQCN) hittar jag kilarna för ca 192kr inkl frakt, på detta skall läggas moms på 25% och 75kr till PostNord, vilket då avrundat blir blir 315kr, vilket är rätt mycket billigare.

Men det är ännu billigare på AliExpress (https://www.aliexpress.com/store/pr...1a70-4b20-9c0c-df5f15efc33a&priceBeautifyAB=0). Detta blir ca 270kr. På AliExpress så kan man ofta välja alternativa transporter som kan vara lite dyrare och snabbare också, men det hänger på vilken säljare det är.

När det gäller AliExpress och eBay så har jag inte så positiva erfarenheter rörande leveranstiderna (det tar oftast uppåt den maximala leveranstiden angiven och ibland några dagar till pga ytterligare väntan i PostNords lager medan man betalar moms och hanteringsavgifterna).

Tänk också på växlingskurserna på dollar när ni handlar på AliExpress och eBay samt avgifter för köp utomlands. Detta kan ge ytterligare 2-5% i prispåslag. Av denna orsak sätter jag in pengar på PayPal istället, då vet man vad man betalar.

Har ni inte bråttom så kan ni beställa därifrån istället, leveranstiden blir i sämsta fall ett par-tre veckor längre, i bästa fall inte mer än en vecka längre. Jag hade nog beställt ifrån AliExpress om jag inte haft bråttom, kilarna var inte så billiga där i somras utan då var Wish bara ett par tior dyrare. Dock är det så att avsändarna på eBay och AliExpress sällan anger rätt belopp på varorna, så momsen kan mycket väl bli lägre och varan därmed ännu billigare. Det har hänt mig flera gånger att det angivna värdet har varit noll kronor på varor som jag betalt uppåt hundra kronor för.

En sak till, när man beställer från Kina så får man ofta reklamera varorna, det är väldigt vanligt att man får färre varor än beställt eller fel varor, så var beredd på att få pengarna tillbaka och behöva beställa igen. Här har jag inte märkt någon större skillnad på eBay och Wish. Säljarna på AliExpress har jag dock aldrig haft problem med (kan ju vara rena tillfälligheter). Reklamationer är väldigt smidiga att göra.

Summerat: Har du tid att vänta så handla kilarna på AliExpress baserat på dagens priser, men de varierar från dag till dag.

Edit: Hittade ännu billigare på Aliexpress nu. Bara man lägger en minut extra så:
https://www.aliexpress.com/item/Hot...8.0&pvid=f4948e3e-8223-4537-92a8-11001724f86b

• Gilla
para
  • Laddar…
Intresant. Vilken storlek ska borret vara för hålet?

Jag köpte kilar som är 9/16 tum, vilket gör att ett hål på 14mm räcker. Jag har (som jag skrev i första inlägget) köpt två 14mm borrar som jag bytt mellan vid varje nytt hål.

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Kan bara instämma om spräckkilar - Köpte själv i höstas från Gnejs Granit i Bromma och ta mig tusan vilken produkt. Brände ett par Jula borrar innan jag tog mig i kragen och köpte riktiga Makita borrar till SDS-Max'en.

Aldrig mer snigeldynamit..... :cool:

• Gilla
Hyvelspån_58
  • Laddar…
Beställde 7-packet från Ali i länken ovanför nu. 157kr ink frakt.
Får se vad det landar på med moms o postnord

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Se till att gnida in mittenpinnen med lite fett innan användning... Underlättar.
Nu blev jag lite sugen på ett par till..... :p

EDIT: Äsch, 7 stycken till på G.... ! 158.08Sek enligt internetbanken.

• Gilla
para
  • Laddar…
Kan bara hålla med om kilarna från HME. Tror kvaliténkvalitén är bättre hos dom, framförallt flisar dom troligtvis inte lika lätt som billigare.
Mina är 20 mm så dom klarar större stenar, har 3 st och klarar mig på det. Min röda MEEC borrhammare har kämpat sig igenom 6-8 ton sten utan problem Har skaffat mig bra borr, tror det är Bosch men är inte säker.
Tekniken att byta mellan borrarna och låta dom svalna funkar bra.
Minns första gången jag borrade med kvalitetsborr och borrade ett hål, 20 cm djupt, på mycket kortare tid än innan (minns idag inte hur kort, kanske 4-5 minuter)! Vilken lycka det var. Tillsammans med minnet av första spräckningen, 3 kilar i en 70 cm sten och bara KRACK! då känns det som man klarar allt möjligt!

slacker slacker skrev:
Se till att gnida in mittenpinnen med lite fett innan användning... Underlättar.
Nu blev jag lite sugen på ett par till..... :p

EDIT: Äsch, 7 stycken till på G.... ! 158.08Sek enligt internetbanken.
Japp det är smart att smörja mittpinnen....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.