Nu är alla tre stenarna borta.
Några lärdommar jag har dragit av detta är:
1. Hyr en rejäl tryckluftdriven cobra med kompressor, jag har kört med den lilla bensindrivna och den vart men riktigt trött av.
2. borra hålen till Demexen ordentligt djupa, bara nästan räcker sällan.
3. Låt Demexen jobba i upp till tre dygn, vattna efterhand som det spricker.
4. Spräckkilar tyckte jag inte om, det vart visserligen resultat direkt när det fungerade men kilade man fast dom vart det inte kul.
Några lärdommar jag har dragit av detta är:
1. Hyr en rejäl tryckluftdriven cobra med kompressor, jag har kört med den lilla bensindrivna och den vart men riktigt trött av.
2. borra hålen till Demexen ordentligt djupa, bara nästan räcker sällan.
3. Låt Demexen jobba i upp till tre dygn, vattna efterhand som det spricker.
4. Spräckkilar tyckte jag inte om, det vart visserligen resultat direkt när det fungerade men kilade man fast dom vart det inte kul.
Spränga är snabbaste och enklaste metoden om du kontaktar rätt sprängare, ett jävla jobb att handborra massa hål när de finns riktiga hydraliska maskiner, de du borrar på en dag gör borrvagnen på en halvtimme
Borrade 10 hål i sten igår, 35-40 cm djup, 25 mm... Läste här innan hur noga det var med att blanda rätt, så jag var extremt noga. Kan konstatera att nu snart 20 timmar efter så har inget alls hänt, möjligtvis att det har svällt upp lite, men det kan lika gärna vara det jag spillde utanför hålen...
Känns som en väl investerad femhundring....
Känns som en väl investerad femhundring....
Jag gillar elda-varianten och sedan ösa på med kallt vatten! Har själv gjort det på en rätt stor sten , säkert 150kg. Men då låg den ca 20cm under marknivå och då kunde man koncentrera värmen i hålet. Var en rolig upplevelse och man kände sig lite som en grottmänniska och ett med naturen! =)
Det blir elda om det här inte fungerar.
Vilken konsistens ska demex ha när den är blandad? Min vart väldigt lättflytande... Som gyttja eller nåt, fast lös då. Använde exakt 1.5 liter till pulvret i hinken, stod 5 kg på den så jag vägde aldrig pulvret.
Vilken konsistens ska demex ha när den är blandad? Min vart väldigt lättflytande... Som gyttja eller nåt, fast lös då. Använde exakt 1.5 liter till pulvret i hinken, stod 5 kg på den så jag vägde aldrig pulvret.
Ja, jag blandade med borrmaskin och visp. Hade i 1,5 liter vatten i en murarhink, blandade i ca hälften av pulvret och sen resten under omrörning. Var aldrig ens nära att vara för torrt.
Läste nyss instruktionen igen, där står det att det säljs i 2, 4 och 10 kg, men det stod 5 kg på min burk. Kan det ha vart 4 kg i påsen ändå?
Läste nyss instruktionen igen, där står det att det säljs i 2, 4 och 10 kg, men det stod 5 kg på min burk. Kan det ha vart 4 kg i påsen ändå?
Kan din snigeldynamit ha varit för gammal? Det är färskvara. Vänta något eller några dygn till. Jag har själv spräckt massor med sten och både borrat grundare och med mindre borr än vad som rekommenderas och det har fungerat fint ändå!