Klart om man VILL så går det ju. ;) Alla har vi väl slickat på ett 9v batteri för att kolla om det fungerar. Dock skulle jag inte göra samma med vägguttaget.

Om man sätter spottar i kök o dylikt då.. Måste man ALLTID ha en sån där hink ovanför eller finns
det andra färdiga spottar med någon form av skydd på.. Eller behöver man bara hink om det är isolering bakom.
Jag har reglat upp och sänkt taket lite alltså gammal pärlspont bakom....

Vilka regler gäller?

Hinkens enda uppgift är att hålla isolering och annat skräp borta från lampan

Okej...då klarar jag mig bra utan hinkar alltså.....

Tack!

Ulf_35 skrev:
Se bifogad länk om vilken IP-klass du skall ha i badrum

[länk]

Mvh

Ulf
Har skickat ett mail till dom och meddelat att deras bild ej gäller i sverige.
Vi får se vad som händer...

skrämmande att sådan felaktig information sprids på detta sätt....

Jag anser att det är rätt stor skillnad på bilbatteri å dessa 12V lampor eller har jag fel?
Ett bilbatteri kan ju ge en ruggig effekt eftersom det ligger på cirka 60Ah??

/Micke

Loner skrev:
Det finns fall där folk dött av just 12V! Sällsynt men möjligt.

Blöt upp armen och lägg den mellan batteripolerna i bilen så får du känna att det känns!

/L

Du har rätt i att det finns en skillnad fast ger fel anledning. Det är inre resistansen hos bilbatteriet som avgör hur hög ström det kan ge, inte batterikapaciteten i Ah. En lamptrafo kan normalt inte ge lika hög ström. I vilket fall som helst är 12V i normala fall för låg spänning för att ge farliga strömmar genom huden.

60 Ah = 1 ampere i 60 timmar. Korrekt?
Vanlig 12V från trafo ger oftast inte 1 ampere. Vad är det i elnätet i ampere? Tre eller fyra?

/Micke

ZeroX66 skrev:
60 Ah = 1 ampere i 60 timmar. Korrekt?
Vanlig 12V från trafo ger oftast inte 1 ampere. Vad är det i elnätet i ampere? Tre eller fyra?

/Micke
4st 25w spotar från samma 12V trafo kräver 8 ampere.
Startmotorn i en bil är i storleksordningen 1 kW vilket ger ca 80 ampere. Bilbatteri brukar vara kapabla att leverera i storleksordningen 500A under kort tid.

Så det är rätt att bilbatteriet levererar betydligt större strömmar. Men det har inget med Ah att göra, trafon har ju obegränsat med timmar så länge elnätet levererar ström på primärsidan. Har man belysningen på i ett år ger det 8A * 24h *365 dagar = 70080Ah ;)

Ampere i elnätet, du skojar va? Hemma hos mig är säkringen på 16 Ampere men strömmen i elnätet varierar kraftigt beroende på var du mäter.

pefo skrev:
Enligt SS 436 40 00 så gäller "begränsas i övrigt av golv och tak" för områdena.
Vilket i så fall innebär att infälda spotar inte är placerade inom zonen, de sitter ju ovanför taket. Eller läser jag fel nu?

En trafo som ger 12 volt och 1 A ger bara 12 Watt, så små trafos används lite i elinstallationer.

ThomasLindgren skrev:
Inget vad jag vet, finns inget behov av det.
Självklart finns behovet av rätt kapsling i badrum.. Annars skulle det ju inte finnas spot med IP 44, 65..

E 7465340 Ahlsell. De skriver: Downlight 100 är den perfekta armaturen för bad- och duschrum, inget krångel med zoner. Den är spolsäker och dammtät. IP 65.

AndersQ skrev:
Om man sätter spottar i kök o dylikt då.. Måste man ALLTID ha en sån där hink ovanför eller finns
det andra färdiga spottar med någon form av skydd på.. Eller behöver man bara hink om det är isolering bakom.
Jag har reglat upp och sänkt taket lite alltså gammal pärlspont bakom....

Vilka regler gäller?
Det beror ju på vilka spottar man köper.. Tillverkaren måste uppge hur de ska kopplas in..

Det finns annars spot för apparatdosa.. 7664706-09

Tackar :) Var mest ute efter att påvisa att ett bilbatteri kan ge en jävla smäll och jag tvivlar på att man kan få det av 12V trafo. 220 är ju en annan sak.

Var ute efter något annat där och blandade ihop allt. Visst har jag 16A/10A i mitt hus och strömspikar kommer och går ibland.

/Micke

Mellanbarn skrev:
4st 25w spotar från samma 12V trafo kräver 8 ampere.
Startmotorn i en bil är i storleksordningen 1 kW vilket ger ca 80 ampere. Bilbatteri brukar vara kapabla att leverera i storleksordningen 500A under kort tid.

Så det är rätt att bilbatteriet levererar betydligt större strömmar. Men det har inget med Ah att göra, trafon har ju obegränsat med timmar så länge elnätet levererar ström på primärsidan. Har man belysningen på i ett år ger det 8A * 24h *365 dagar = 70080Ah ;)

Ampere i elnätet, du skojar va? Hemma hos mig är säkringen på 16 Ampere men strömmen i elnätet varierar kraftigt beroende på var du mäter.

Vilket i så fall innebär att infälda spotar inte är placerade inom zonen, de sitter ju ovanför taket. Eller läser jag fel nu?

Har du hål i taket där spottarna sticker ner? är det så sitter dom i zonen ;)

elmont skrev:
Har du hål i taket där spottarna sticker ner? är det så sitter dom i zonen ;)
Sant, vore ju rätt onödigt med spottar ovan innertaket om man glömmer göra hål för dom att lysa igenom. :D

Får skylla på min mörka sida då jag sysslar med primitivt jordbruk, där finns en del skumma definitioner som talar om begränsningar av hinder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.