12 535 läst ·
32 svar
13k läst
32 svar
Spottarna i badrummet har slocknat
Dom kan ju ha byggt in den vilket är dumt eller så sitter trafon i någon angränsande garderob eller liknande.
När jag ska leta i hål men inte ser/hittar det jag ska brukar jag köra upp mobilen och ta några bilder.
Nu har jag hittat transformatorerna. Fick riva ner en av takskivorna. De var båda fastskruvade i en distansregel. Jag har kommit åt den ena och den har beteckningen
Aurora AU-60MA
20-60 W/VA
Pri: 220-240V 50/60Hz 0.25A
Sec: 11.4V 5A.
Det finns en ingång och tre utgångar på varje. Två såna och det räcker till de sex lamporna så det finns nog inga fler under den andra skivan.
Men nu när jag ska hitta ersättare hittar jag bara såna som har en ingång och en utgång. Kan jag använda en sån också, om jag har parallellkopplar med sockerbitar eller liknande?
Aurora AU-60MA
20-60 W/VA
Pri: 220-240V 50/60Hz 0.25A
Sec: 11.4V 5A.
Det finns en ingång och tre utgångar på varje. Två såna och det räcker till de sex lamporna så det finns nog inga fler under den andra skivan.
Men nu när jag ska hitta ersättare hittar jag bara såna som har en ingång och en utgång. Kan jag använda en sån också, om jag har parallellkopplar med sockerbitar eller liknande?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, det går bra. Välj gärna en transformator som tål minst 100 W. Den som är installerad är ju på gränsen för 3 x 20 W lampor.
Det bör sitta ett överlast skydd i transformatorn som släcker ned om man tar ut för mycket effekt, hur det är med Auroras vet jag inte.
Ta ut lampor så att du hamnar under 60w, gör trafon strömlös och slå på igen och testa så om det funkar.
Risken är stor att den är helt trasig.
Risken är stor att den är helt trasig.
Då är det bara att byta ut trafon. 
Finns oftast en liten glassäkring i dimmern som ibland går sönder, lossa på dimmern och ta ut säkringen och prova att köpa en ny!
Ok, men har redan beställt två nya för totalt 130 kr. Blir inte utfattig på det även om det hade gått att byta säkring.
Måste ju köpa nya takskivor också eftersom man hade skruvat fast transformatorerna så det inte gick att få tag på dem utan att göra sönder skivorna.
Måste ju köpa nya takskivor också eftersom man hade skruvat fast transformatorerna så det inte gick att få tag på dem utan att göra sönder skivorna.
Nu upptäckte jag en annan sak i mörkret. När jag slår på strömbrytaren tänds en liten röd lampa inuti transformatorn (diod?). Och den släcks när jag stänger strömmen. Jag har ju beställt nya nu så det spelar egentligen ingen roll, men vill gärna förstå vad som händer 
Hmm.. Enklast är nog att kolla med aurora direkt, har inget tel nr, men de har ett sverige kontor i västberga, stockholm.
