Byggahus.se

Spottar (downlights) i badrumstak

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag vill bygga in spottar i badrumstaket och hoppas att ämnet inte känns helt uttjatat. Jag hittar ingen tidigare tråd som besvarar mina frågor.

Taket kommer att sänkas 45 mm, mest för att kunna utföra elinstallationen på ett enkelt och snyggt sätt. Det gamla brädtaket har jag tagit bort, så nu syns förhydringspappen på vilken isoleringen vilar. Ovan badrumstaket finns en vind som tyvärr är så beskaffad att jag inte kan ta mig in på den. Ytterligare ett skäl att sänka taket är att jag vill förbättra isoleringen något. Större delen av badrummet har snedtak, så takhöjden tillåter inte att sänka det mer. Konstruktionen blir om följer:

Vind
    ----------------

Ca 20 cm stenull

------------- Förhydringspapp

45 mm gullfiber (skulle jag i värsta fall kunna skippa kring spottarna)

-------------- Diffusionsspärr/plastfolie
    13 mm Gips
    -----------------

Jag har bakgrund som installationselektriker, men med noll erfarenhet av spottar, så jag vände jag mig till en specialaffär för belysning.

Av denna köpte jag Spot Guard 120 dvs skyddslådor 120 x 120 mm 125 mm höga. Dessa är från Hide a Light och anges att vara godkända för 35W. http://www.elco.se/nav13899_AEA69CA2852442D789FE33E5482B1892

Ljuskällor, 12 V 20 W 36 graders spridningsvinkel.

Spottar, 12 V Sylvania Intro, ställbara med tanke på snedtaket, IP44 och max 50 W. De är godkända för att monteras i brännbart material. Instruktionen som följer med spottarna anger att det skall vara en låda om 300 x 300 x 150 mm, om denna som i mitt fall byggs in i isolering. Men, då är det tillåtet med 50 W och jag skall bara ha 20 W.

Transformatorerna TEXA Pico Wolf 105 VA kommer att anslutas via en dimmer och belastas med max 80 W. Max omgivningstemp för trafo 55 C.

Enligt experten i affären så är det OK att använda dessa lådor i under de förutsättningar jag har, dvs inbyggda i isolering och 20 W. Transformatorerna skulle vara OK att gömma i några av burkarna. Max en i var burk.

Tyvärr var det nog så att expertens erfarenhet var begränsad, så jag vill gärna ha en second opinion.

Mina frågor:
    Är storleken på burkarna OK under mina förutsättningar, 20 W inbyggda i isolering?
    Är det OK att gömma transformatorerna i burkarna? Max omgivningstemp för trafo anges till 55 C.
    Är det OK att dra FK på primärsidan? Det hängde med skyddslang med lådorna.
    Är det isf. (givet att jag använder skyddsslang), även OK att använda lådorna som kopplingsdosor för annan 230 V i badrummet eller måste jag ha separata kopplingsdosor för detta?

Tacksam för svar.

Sven D.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad gäller burkarna och de armaturer du valt så borde det vara OK efterssom tillverkaren ju säger 35w och du tänker bara belasta med 20. Dock: Om man jämför med storlekar som maxel beskriver på sin hemsida (de har redovisat mätresultat för kombinationer av burkar och armaturer) så tycker jag att lådan låter liten för 35W (fast du skulle ju bara köra 20). Även Lumiance har lådor för 35w som är större.

Tyvärr inga säkra fakt från mig, bara spekulationer, men som sagt du följer ju tillverkarens anvisningar med råge så det borde vara OK.

Transformatorer i burkarna är väldigt vanligt, funkar ofta, men inte alltid. Det är helt klart att temperaturen inne i en burk blir betydligt högre än 55 grader (90 grader är godkännandne gränsen som man också uppnår vid maxbelastning enl. Maxel mätningarna), men det är inte säkert att det blir så varmt i undre delen där trafon ligger.

Så vitt jag vet får du inte använda burkarna som kopplingsdosor. Trafon har dragavlastning (vilket du enligt min elektkriker även måste ha i andra änden av kabeln till trafon.). Trafons inkoppling av 230V är ju dessutom skyddad, mer som en apprata inkopplad med anslutningssladd.

3. J
    Medlem Nivå 9
    Du får nog inte använda burkarna till att koppla nått annat.

4. L
    Medlem Nivå 3
    Spotlights är en gråzon! Det bästa du kan göra är att följa tillverkarens anvisningar.

5. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Tack för svaren, intuitivt tycker jag att burkarna borde räcka till. Jag skall provmontera och mäta.

Hempularen, du skriver att "90 grader är godkännandne gränsen som man också uppnår vid maxbelastning enl. Maxel mätningarna". Är detta en vedertagen gräns för maxtemp?

Det skulle vara intressant att läsa de mätningar du skriver att maxel gjort, men jag hittar dem inte på webben.

Mvh
    Sven

6. E
    Medlem Nivå 12
    finns det möjlighet att byta ut FK till PLS
    ( PLS liknar platt lampsladd men är godkänd för fastinstallation och 125 grader.)

Dra även PLS mellan armaturerna.

7. P
    Medlem Nivå 1
    Man behöver inte dra PLS mellan armarturerna räcker att du köper RK 90. som klarar av en tempratur på 90 grader. Denna finns att köpa på de flesta el firmorna. kan vara svårt att hitta på byggvaruhus.

8. S
    Medlem Nivå 6
    Tänkte rapportera hur det gått. Jag har provmonterat och mätt temp. Tempen stabiliserade sig efter ca 3 h vid 60 C . Vid mätningen så var hela lådan isolerad, så värmaavledning måste huvudsakligen ske nedåt via armatur och gips. För att vara på den säkra sidan så kommer jag ansluta 45 mm isoleringen ca 10 cm från lådan. Detta kan jag dock bara göra på två sidor eftersom de två andra ligger nära glespanelen. Efter detta räknar jag med att 60 C skall vara ett worst case.

Istället för PLS eller RK 90 köpte jag en special 2-ledarkabel för klenspänningshalogenspottar (max 24 V) som Bauhaus säljer. 2,5 mm2, max 24 V, ytterhölje max 90 och innerledare max 180 C. För koppling i lådorna vanliga sockerbitar från Elfa som tåll 110 C.

Jag har också bestämt mig för att gömma trafona under gipset vid ventlationsdonet. Där ligger de betydligt svalare än i lådorna, dessutom kylda av ventilationsröret och jag slipper 230 V in i lådorna, men 12 V ledarna blir någon meter längre. Ventdon och rör genom undertak kommer enkelt att gå att demontera för byte av trafo.

Tack för hjälpen.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu vet jag iofs inget mer om sladden du köpt än det du skriver här. Men tänk på att om den är begränsad till 24V så får du troligen inte lägga den ihop med 230V kablage.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Kabeln heter Li2GYw och verkar tillverkas mest i Tyskland. Den finns sannolikt bara på Bauhaus.

Jo, det är ju inte tillåtet att gå med två systemspänningar eller grupper i samma rör, så 12 V delen är helt skiljd från 230 V, dvs de går aldrig i samma rörsystem utan möts endast vid trafona.