Hej, köpte ett gäng spottar i en "butik för hemmafixare och proffs"
Dom dör på löpande band. skruvade isär ena drivdonet och ser att en kompnent ser ledsen ut(kondensator?)
Vad kan orsaka detta, kan det vara att dom råkats dimmats felaktigt (står att dem är dimbara och vill minnas jag körde med RC, kör utan dimmning nu men fortsätter dö, kan drivdon dö av felaktig dimning bakkant/framkant.) eller kan det vara att dom helt enkelt inte är dimbara och det dödar dom eller vad kan orsaka detta.
Dom flimmrar kasst i några dagar innan dom tackar för sig
spotten i fråga är:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...potlights-och-tillbehor/downlight-led-008782/
Dom dör på löpande band. skruvade isär ena drivdonet och ser att en kompnent ser ledsen ut(kondensator?)
Vad kan orsaka detta, kan det vara att dom råkats dimmats felaktigt (står att dem är dimbara och vill minnas jag körde med RC, kör utan dimmning nu men fortsätter dö, kan drivdon dö av felaktig dimning bakkant/framkant.) eller kan det vara att dom helt enkelt inte är dimbara och det dödar dom eller vad kan orsaka detta.
Dom flimmrar kasst i några dagar innan dom tackar för sig
spotten i fråga är:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...potlights-och-tillbehor/downlight-led-008782/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Den trasiga komponenten är en elektrolytkondensator, de trivs sällan när det är varmt och går mycket ström genom dem, då lyfter de gärna på hatten.
kan det orsakas av felaktig dimring(fram/bakkant) eller av att dem ej är dimbara kanske egentligen.13th Marine skrev:
Eller bara generellt kassa.
Funderar på om det har att göra med dimmerpucken jag använt att den ej orkar leverera tillräckligt
Vilken kontakt är det man ser i bilden, är det anslutning för matande 230V eller utgående som går till lysdioderna?
Om det är matande sidan (primärsidan) så skulle jag gissa på att det är dimmern som har tagit död på den. Om det är utgående sidan till lysdioderna (sekundärsidan) så skulle jag gissa på att det är överbelastning. Sen kan det ju såklart vara för hög temperatur eller allmänt dålig kvalitet (dock står det 105C på kondensatorn, vilket betyder att den ska klara höga temperaturer).
Värt att tillägga om du känner dig lite händig så kan du byta ut kondensatorn mot en ny, ny kondensator kostar inte många kronor, men det gäller såklart att köpa rätt ersättningskomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är matande sidan (primärsidan) så skulle jag gissa på att det är dimmern som har tagit död på den. Om det är utgående sidan till lysdioderna (sekundärsidan) så skulle jag gissa på att det är överbelastning. Sen kan det ju såklart vara för hög temperatur eller allmänt dålig kvalitet (dock står det 105C på kondensatorn, vilket betyder att den ska klara höga temperaturer).
Värt att tillägga om du känner dig lite händig så kan du byta ut kondensatorn mot en ny, ny kondensator kostar inte många kronor, men det gäller såklart att köpa rätt ersättningskomponent.
Det står att den är dimbar, men inte hur den ska dimmras. Svårt att veta att man gör rätt då...
Det är ju inget kvalitetsmärke heller.
I dina skor hade jag köpt nya armaturer/drivdon av en etablerad tillverkare med korrekt teknisk dokumentation.
Det är ju inget kvalitetsmärke heller.
I dina skor hade jag köpt nya armaturer/drivdon av en etablerad tillverkare med korrekt teknisk dokumentation.
Det är sekundär till LED-lampan som är på bilden.J JSten skrev:Vilken kontakt är det man ser i bilden, är det anslutning för matande 230V eller utgående som går till lysdioderna?
[bild]
Om det är matande sidan (primärsidan) så skulle jag gissa på att det är dimmern som har tagit död på den. Om det är utgående sidan till lysdioderna (sekundärsidan) så skulle jag gissa på att det är överbelastning. Sen kan det ju såklart vara för hög temperatur eller allmänt dålig kvalitet (dock står det 105C på kondensatorn, vilket betyder att den ska klara höga temperaturer).
Värt att tillägga om du känner dig lite händig så kan du byta ut kondensatorn mot en ny, ny kondensator kostar inte många kronor, men det gäller såklart att köpa rätt ersättningskomponent.
Ska prova reklamera och hoppas på det bästa. Ska försöka hitta något annat som passar i hålet och klarar sig på 55mm djup.
Du tror inte det kan ha att göra med dimmerpucken jag har? den ska klara 120W/1000W ind/kap last och med 11st led-lampor på 9w sä är det ju 100W, är kanske halvdan den och inte riktigt orkar
Nja, känns ganska osannolikt med tanke på att primärsidan borde ha filtrerat bort de "spikar" som dimmern orsakar (faktum är ju att den frekvens som transformatorn jobbar med internt ligger på åtskilliga kilohertz). Så med tanke på att det är Jula Anslut så skulle jag gissa på en dålig batch, eller att drivdonet ligger så att det blir väldigt varmt. Enklaste är väl som du säger att gå tillbaka med det till Jula. Är alla köpta på samma gång så kan det ju vara en dålig batch och det kan vara värt att ge dem ett försök till.B bjornligan skrev:Det är sekundär till LED-lampan som är på bilden.
Ska prova reklamera och hoppas på det bästa. Ska försöka hitta något annat som passar i hålet och klarar sig på 55mm djup.
Du tror inte det kan ha att göra med dimmerpucken jag har? den ska klara 120W/1000W ind/kap last och med 11st led-lampor på 9w sä är det ju 100W, är kanske halvdan den och inte riktigt orkar
Klicka här för att svara


