4 756 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
spotlights placering?
Hej igen 
Man har en 8m lång vägg, dörren i centrum på väggen och sen fönster med centrum 2m på båda sidor om dörren.
Har hört att spottar inte ska lysa på dörr, fönster etc, förstår att det är smaksak men förstår också att det kan bli ett blänk på dessa ytor?
Ge mig tips på hur man placerar spottar och hur många man ska ha?
Mvh
Man har en 8m lång vägg, dörren i centrum på väggen och sen fönster med centrum 2m på båda sidor om dörren.
Har hört att spottar inte ska lysa på dörr, fönster etc, förstår att det är smaksak men förstår också att det kan bli ett blänk på dessa ytor?
Ge mig tips på hur man placerar spottar och hur många man ska ha?
Mvh
Hej Pejo!
Innebar det att avståndet mellan spottarna inte blev exakt samma, du brydde dig bara om att centrera ljuset på den fria fasaden?
Jag tror att jag kan få väldigt olika avstånd då. Får bli en på vardera sida om dörren å sen längst ut i hörnorna då, en halvmeter från väggslut, undra hur det blir?
Innebar det att avståndet mellan spottarna inte blev exakt samma, du brydde dig bara om att centrera ljuset på den fria fasaden?
Jag tror att jag kan få väldigt olika avstånd då. Får bli en på vardera sida om dörren å sen längst ut i hörnorna då, en halvmeter från väggslut, undra hur det blir?
Detta är mest fråga om tycke/smak. Jag har sett dels dom som satt en spot ovanför varje fönster/dörr. Och dels de som satt spottar mellan fönster/dörrar.. Finns de som satt jämt fördelat också.. och skitit i vad som lyses upp. Svårt att säga vad som blir bäst hos just dig.
Jag utgår ifrån om man skall ha bra belysning i ett rum så är min tum regel 1 spot/kvm skall du bara ha "effekt" ljus så placera dom där du tycker det är bra.... 1spot/ kvm då räknar jag 230v 50 w...
Till din utomhus bel. hade nog jag rekomenderat 6 st med 1m mellanrunoch "släppt" 1m in på varje sida alltså börja en meter in på varje sida... .)
Till din utomhus bel. hade nog jag rekomenderat 6 st med 1m mellanrunoch "släppt" 1m in på varje sida alltså börja en meter in på varje sida... .)
1 spot/m2 låter oerhört mycket tycker jag.:eek:
Har aldrig gjort en sådan installation i ett hem, sjä'lv har jag 12 st 12v spottar på 20w i vardagsrummet på 26m2 o då har ja även dimmer på dom!
Har aldrig gjort en sådan installation i ett hem, sjä'lv har jag 12 st 12v spottar på 20w i vardagsrummet på 26m2 o då har ja även dimmer på dom!
Har dimmer kopplade till dom... Men jag an säga att jag inte har ångrat mig... Helt underbart när man städar eller bara behöver mycket ljus. Tror det sitter totalt 50 spottar i huset (och då är inte alla uppsatta i källaren än...) 100m2/våning
Klicka här för att svara