Byggahus.se

Spotlights i badrummet

1. Caspár
    Medlem · 251 inlägg
    Håller på att renovera badrummet. Tanken är att sätta i 9 spottar i taket. Har idag ett gipstak som jag troligen kommer plocka ner och sätta in nya takplattor i spån, typ Bauhaus-sortimentet. Min fråga är, behöver jag sätta 'tunnor' över spottarna ? Jag har ca 21 cm från dagens tak till övertaket.

2. V
    Medlem · 306 inlägg
    Ja du måste alltid ha pottor ovanför halogenspottar, pottorna är specade för olika lampeffekter, finns i plast och alu

3. joflopp
    Medlem · 2 577 inlägg
    Kan man uppfylla kraven vad gäller minsta avstånd till brännbart föremål klarar man väl sig utan pottorna? Finns massor med downlights som inte kräver pottor, speciellt om man börjar kika på 12V-system.

4. V
    Medlem · 306 inlägg
    Finns ju speciella spottar som inte strålar lika mycket värme uppåt, men varför chansa? jag hade inte vågat iaf.

5. joflopp
    Medlem · 2 577 inlägg
    Jag kör exempelvis med downlights (12V 20W) som endast kräver 20 mm. Finns ingen som helst anledning till att använda pottor i mitt fall. Att säga att man alltid måste ha pottor är fel. Att man sedan väler att sätta pottor trots det må vara hänt, men inget måste.

6. V
    Medlem · 306 inlägg
    Nej måste var väl en överdrift, man får naturligtvis se hur det ser ut i innertaket med, i träbjälklag med isolering måste det användas.

7. J
    Medlem · 1 123 inlägg
    Det främsta syftet med pottorna är att hålla ifrån isoleringen när du sätter spottar i befintligt innertak. Reglar du ner och därmed klarar säkerhetsavståndet finns ingen som helst anledning att använda såna.

8. V
    Medlem · 306 inlägg
    Vilket är säkerhetsavståndet då?

9. J
    Medlem · 1 123 inlägg
    Varierar mellan olika spottar. Kolla monteringsanvisningarna på tillverkarens hemsida.

10. Caspár
    Medlem · 251 inlägg
    Tack för alla svar, kommer naturligtvis att kolla vad det är för värmestrålning uppåt. Kommer att använda pottor oavsett. Som sagt, dumt att chansa.

11. J
    Medlem · 77 inlägg
    Använder ni GU10 i spottarna är det ljuskällan som avgör värmestrålningen uppåt eller nedåt. Alu.reflektor eller inte.....Kolla detta noga innan

12. J
    Medlem · 1 123 inlägg
    Jag förstår inte resonemanget. Vad då "chansa"? Tror du tillverkarna tar till i underkant när det gäller säkerhetsavstånd, med risk att blir skadeståndsskyldiga i händelse av brand?

13. Bezt
    Medlem · 2 124 inlägg
    Jag reglade ner taket och där spottarna skulle sitta satte jag bitar av fibercementskivor, de är inte brännbara så det kändes bättre då jag var på gränsen med säkerhetsavståndet de rekommenderade. Hade lite sådana spillbitar kvar sedan uppbyggnaden av badrummet så det kostade inget extra.

14. V
    Medlem · 306 inlägg

När jag arbetade som elektriker hände det att möss eller råttor byggde bo, samlade skräp eller helt sonika dog nära en spot i ett innertak, kunde se både det ena och det andra och efter det chansar inte jag när det gäller sådana saker, allt kan hända.

15. J
    Medlem · 1 123 inlägg
    Mina pottor kostade närmare 70-80 spänn/st och om man nu inte behöver pottor men ändå vill ha hängslen och livrem skulle jag hellre ha lagt de pengarna på att uppgradera till 12V-spottar med dimmer. Då räcker 20W lampor och värmestrålningen med en dimmad 20-wattare är tämligen begränsad.