Håller på att renovera badrummet. Tanken är att sätta i 9 spottar i taket. Har idag ett gipstak som jag troligen kommer plocka ner och sätta in nya takplattor i spån, typ Bauhaus-sortimentet. Min fråga är, behöver jag sätta 'tunnor' över spottarna ? Jag har ca 21 cm från dagens tak till övertaket.
4 788 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Spotlights i badrummet
Sida 1 av 2
-
-
9 feb 2009 07:48 #3
Kan man uppfylla kraven vad gäller minsta avstånd till brännbart föremål klarar man väl sig utan pottorna? Finns massor med downlights som inte kräver pottor, speciellt om man börjar kika på 12V-system.
-
9 feb 2009 10:41 #5
Jag kör exempelvis med downlights (12V 20W) som endast kräver 20 mm. Finns ingen som helst anledning till att använda pottor i mitt fall. Att säga att man alltid måste ha pottor är fel. Att man sedan väler att sätta pottor trots det må vara hänt, men inget måste.
-
9 feb 2009 13:19 #7
Det främsta syftet med pottorna är att hålla ifrån isoleringen när du sätter spottar i befintligt innertak. Reglar du ner och därmed klarar säkerhetsavståndet finns ingen som helst anledning att använda såna.
-
9 feb 2009 21:43 #10
Tack för alla svar, kommer naturligtvis att kolla vad det är för värmestrålning uppåt. Kommer att använda pottor oavsett. Som sagt, dumt att chansa.
-
10 feb 2009 09:12 #13
Jag reglade ner taket och där spottarna skulle sitta satte jag bitar av fibercementskivor, de är inte brännbara så det kändes bättre då jag var på gränsen med säkerhetsavståndet de rekommenderade. Hade lite sådana spillbitar kvar sedan uppbyggnaden av badrummet så det kostade inget extra.
-
10 feb 2009 13:43 #14
När jag arbetade som elektriker hände det att möss eller råttor byggde bo, samlade skräp eller helt sonika dog nära en spot i ett innertak, kunde se både det ena och det andra och efter det chansar inte jag när det gäller sådana saker, allt kan hända. -
11 feb 2009 10:42 #15
Mina pottor kostade närmare 70-80 spänn/st och om man nu inte behöver pottor men ändå vill ha hängslen och livrem skulle jag hellre ha lagt de pengarna på att uppgradera till 12V-spottar med dimmer. Då räcker 20W lampor och värmestrålningen med en dimmad 20-wattare är tämligen begränsad.