Har sökt och läst i cirka 2 timmar på forumet utan att bli klokare på en av mina kärnfrågor:
Eftersom det är ett krav att transformatorerna till 12V belysningen skall sitta fastskruvad så går det ju bort att "peta in trafon" i ett hål utborrat för lampan. Eftersom jag har ett rum där jag skall ha 12 spotlights så betyder det att jag kommer vilja samla trafos i en litet angränsande rum (pannrum, där ingen bryr sig om vad som hänger på väggarna). Då blir kabellängden från Trafo till spot mellan 1,0m och 8,0m.

Efter att ha läst nu då så tolkar jag det som att jag behöver köpa två trafos med max 300Watt på som klarar mer än 2meter långa kablar. Dock behöver kabelarean mellan trafon och spotten vara 6kvadratmillimeter, då lasten blir så hög i kombination med längden på kabeln. 6 kvadratmillimeter! Det är ju som en mindre startkabel till en bil för fasiken (okej, en väldigt liten startkabel, men dock)!

Jag har pratat med en elektriker som skall byta ut min elcentral åt mig och samtidigt kan koppla in den belysning jag drar fram efter inspektion. Han är nu på semester så inte fasiken kan jag få svar från honom, men han nämnde att jag skulle dra 1,5mm2 kablar. Var jag berusad (troligen) när han sa detta till mig?

Någon som på enkel svenska kan reda ut detta åt mig? 230V lampor ger inte lika skönt ljus tycker jag personligen, men just nu lutar det åt dessa då det är så mycket enklare att installera. Vill gärna också ha förslag på trafos som klarar detta.

/Fredrik
 
Ps. Den trafo jag hittat som verkar klara kraven är Tridonics TE-DC.
 
Hej

Det finns nåt som heter Dostrafo och som man kan pilla in i en kopplingsdosa. Så slipper du dra markkabel i taket :D
 
Jag körde med biltemas högtalarkabel. Billigt och bra tycker jag. 1,5 mm² Att man skulle behöva så våldsamt grova kablar tror jag inte på. Det är om man har extremt hög strömförbrukning som volten kan dippa. Troligen så är det enda som kan hända att någon lampa lyser omärkligt svagare.

2 meter är nästan omöjligt om man inte tar hål mitt i taket. Jag har längder på kanske 4 meter som längst.

Sen är det ju enkelt att prova. Köp en rulle, kapa en 10 cm snutt och koppla på ett batteri (12v) sen mäter du volten med multimetern därefter kopplar du hela rullen och ser vad volten blir.
 
fredrik95 skrev:
Dock behöver kabelarean mellan trafon och spotten vara 6kvadratmillimeter, då lasten blir så hög i kombination med längden på kabeln. 6 kvadratmillimeter! Det är ju som en mindre startkabel till en bil för fasiken (okej, en väldigt liten startkabel, men dock)!

Jag har pratat med en elektriker som skall byta ut min elcentral åt mig och samtidigt kan koppla in den belysning jag drar fram efter inspektion. Han är nu på semester så inte fasiken kan jag få svar från honom, men han nämnde att jag skulle dra 1,5mm2 kablar. Var jag berusad (troligen) när han sa detta till mig?

/Fredrik
Jo, 25A kräver grova ledningar, det är också anledningen till att vi vanligen har 230V/10A grupper och inte 12V/190A :D hemma i husen. Framtidens bilar kommer för övrigt att ha 42V-system av samma skäl.

Lägger du 1.5 mm2 så kommer lamporna att lysa svagt, och sedan kommer det att brinna efter ett tag.
 
Fast mellan trafo och spot är det separat kabel (iaf på mina) mellan varje spot och de två trafosarna. Anslutningarna (3st) är separata på trafon så det är nog så det är tänkt på min variant. Trafosarna är från biltema.
 
På Julas Dostrafos står det max 4 m i kabellängd på sekundärsidan. Kan kanske hjälpa litet?
 
Jag jobbar som elektriker och vi gör så att vi drar 240v till första spoten, där trycker vi upp en trafo som ligger löst, sen seriekopplar vi spottarna max 6st, är det fler så får man ha flera matningar i separata rör till varje trafo, det är väl en rekommendation att trafon skall sitta fast inte ett krav om jag fattat det hela rätt..
 
RealElwood skrev:
sen seriekopplar vi spottarna .
Du menar väl paralellkoppla ;)
 
jakim skrev:
Du menar väl paralellkoppla ;)
Absolut, tryckfelsjocke var framme där..
 
RealElwood skrev:
Jag jobbar som elektriker och vi gör så att vi drar 240v till första spoten, där trycker vi upp en trafo som ligger löst, sen seriekopplar vi spottarna max 6st, är det fler så får man ha flera matningar i separata rör till varje trafo, det är väl en rekommendation att trafon skall sitta fast inte ett krav om jag fattat det hela rätt..
trafon har överhettningsskydd och lägger man den nära/ovanpå en downlight så är det risk att den löser ut, speciellt om man har kopplingsdosa för downlighten.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.