tjena alla glada!!

Hör om dagen slutade mina spottar i köket att lysa, har dessvärre inte hunnit söka allt för djupt i problemet då vi vistats mycket på BB.
Men tänkte att det kanske är någon själ som varit med om samma öde och skulle kunna identifiera problemet.

Jag har 11st 50w spottar på 230v. Idag sitter där LED lampor som jag sukesivt bytt ut, gentemot de gamla halogenarna.
Jag tänder, släcker och dimmar på en dimmer (så klart)

Nu till frågan, är det dimmern som kunnat paja? Jag fick fram att där är ström inne i dimmern, och det mest logiska (efter som där är ström där inne) känns som om att det kommer till dimmern min inte ut? Dvs att den är trasig?

Du har ju en stor gemensam nämnare i dimmern, så den är det mest troliga. Plocka bort ratten och ramen och kolla om där finns en säkring (5x20 mm) under en lucka. Annars är nog dimmern död och behöver bytas. Det kan du kontrollera genom att koppla förbi den, om du känner dig bekväm med att koppla el på denna nivå.

Fint Bo!! Precis ett sådant svar jag ville ha! ;)
Jag ska försöka titta på den snabbast möjligen, hade i åtanke att koppla förbi för att se så allt står rätt till.

Har vi möjligtvis förslag på en ny dimmer? Framkant som täcker för ca, 55-80w (led).

Den som du nämnde Peter2400, lät intressant, men insåg samtidigt som jag såg den att det troligtvis inte kommer funka, då jag endast har tillgång till fas och tändtråd, med andra ord, ingen nolla :(

Jag förstår hur du menar Bo med att det är svårt att peka ut vilka dimmrar som funkar till vad, men jag vet också att du besitter mycket kunskap och erfarenhet, så låt säga då att det är så här, där är 11 spottar, i den sitter 3w led ifrån Ikea (dimbara), där är endast tillgång till fas och tändtråd. Vilka alternativ hade du tittar på?
Ett önskemål hade varit att få en dimmer med vridmoment, då frugan ALLDRIG kommer reda ut det där med en fjädrande brytare :wow:

Nej jag kan tyvärr inte peka på en dimmer som jag vet fungerar, och eftersom Ikeas fabrikat troligen ändras en gång i halvåret så är det utsiktslöst att ens försöka leta efter en som fungerar idag. Du kan chansa och ha tur, eller lite otur att dimmern surrar lite, eller mycket otur att det blinkar och flimrar. Jag tror dock att chanserna för att lyckas ökar med tiden, men det är svårt att säga. Detta är en intressant sida om kvalitén på 230 V LED-lampor:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=53127
http://sle.se/led/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.