Hejsan!

Helt ny på forumet efter åratal med smygläsning, tack för alla tips ni gett mig såhär långt utan att veta om det!

Jag har äntligen fått tummen ur och tagit tag i övervåningen hemma efter 3 år på ett plan. Eget företag och aaaaallldeles för många timmar i månaden kom i vägen för renoveringsplanerna tyvärr, men nu så!

Jag ska inreda ett snedtak med synliga balkar från takstolarna i en gammal kåk från 1955, och vill ha spotlights i varje ”skepp”. Frågan är... vad väljer man för några? Det blir spårpanel upp i knock med isolering bakom. Längst upp där spottarna ska sitta kommer det vara 2 panelbrädor vågrätt och behövs det kan jag sänka ner det något ytterligare för att få utrymme för mer djup beroende på hur mycket spotlightsen behöver bakom. Spårpanelen är 12x120.

Har ni några bra tips? De ska vara dimmerbara och gärna varmt ljus. Är Hide-a-lite ett bra alternativ?

• Renovering av snedtak med synliga balkar och spårpanel, förberedelse för installation av dimmerbara spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!

Jag gillar SG Armaturen och deras Isosafe serie. De är anpassade för att installeras direkt mot isolering och har ljusdioden långt upp i armaturen vilket bidrag till mindre bländning.

Jag har själv deras dim-to-warm i köket och tycker det är mysigt att köra på varmare ljus på kvällen och kallare på dagen eller när man behöver fullt ljus.

Här är länken till deras hemsida: https://www.sg-as.com/sv/produkter/uniled-isosafe

Lycka till

Edit: Filmade en kort snutt, vet inte om du ser vad jag menar dock :D

:):):)
H Husägaren87 skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Jag gillar SG Armaturen och deras Isosafe serie. De är anpassade för att installeras direkt mot isolering och har ljusdioden långt upp i armaturen vilket bidrag till mindre bländning.

Jag har själv deras dim-to-warm i köket och tycker det är mysigt att köra på varmare ljus på kvällen och kallare på dagen eller när man behöver fullt ljus.

Här är länken till deras hemsida: [länk]

Lycka till

Edit: Filmade en kort snutt, vet inte om du ser vad jag menar dock :D
[video]
Stort tack för ett bra tips! Jag har faktiskt sneglat på dessa på elbutiken, svårt att avgöra på videon exakt hur dimringen ser ut i verkligheten men det låter och ser onekligen mycket trevligt ut att man kan få olika ljus sådär!
Och det låga inbyggnadsdjupet är ju väldigt trevligt också (y)
Det kan mycket väl bli dessa
:)

Tjena, hur blev det spotlightsen, vilka köpte du till slut?

H Husägaren87 skrev:
Tjena, hur blev det spotlightsen, vilka köpte du till slut?
Tjena Husägaren87!!

Jag ber om ursäkt för sent svar, en tids sjukdom (covid-19) med svåra symptom drog ut på livet lite längre än det var tänkt.... men nu är jag på benen och bygger på övervåningen!
Det blev faktiskt en Hide-a-lite dimtowarm spotlight! Jag kollade på många olika och jämförde priser, men tyckte hide-a-lite kändes så bra på alla sätt och gick att känna och klämma på i butik

• Bild på en träpanelklädd övervåningskonstruktion med en Hide-a-lite dimtowarm spotlight i taket och byggverktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.