Hej på er,

Har haft mkt nytta av det här forumet igenom renoveringen men gör nu mitt första inlägg.

Jag vill sätta spotlights i takfoten men det är korrugerad plåt där så ingen slät yta.
Min första tanke var att såga en bräda i rätt profil för att fylla upp dalen och sätta spotlighten i den. Slternativt 3d printa något.

Annars funderar jag på om det skulle gå att sätta slimmad fasadbelysning under hängrännan eller är det vansinne

Kommer ha en elektriker som kopplar in allt men jag vill skruva upp allt först.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
Prata med elektrikern först. Hen kanske inte alls vill att du skruvar upp något först. Sagt i all välmening.

Tror det kan bli lite "meckig" att få det bra med spot monterad i den korrugerade plåten.

Det finns spottar med fäste för hängrännor, kanske kan det funka. De är ofta 12/24 V-system så det kan du själv montera. Krävs bara ett eluttag på lämplig plats.

Unikt namn
Ledslinga kanske kan gå?

Var ska de vara riktade och hur justerbara behöver de vara?
Det finns riktigt små lampor som troligen går att fästa men då är begränsningarna i hur de riktas större.

Müssli Müssli skrev:
Prata med elektrikern först. Hen kanske inte alls vill att du skruvar upp något först. Sagt i all välmening.
Tack, har pratat med honom och han ville gärna att jag satte upp spottarna. Han var inte så sugen på att göra hål i plåten och jäklas.

E etompau skrev:
Tror det kan bli lite "meckig" att få det bra med spot monterad i den korrugerade plåten.

Det finns spottar med fäste för hängrännor, kanske kan det funka. De är ofta 12/24 V-system så det kan du själv montera. Krävs bara ett eluttag på lämplig plats.
Finns risk att du har rätt. Har du någon länk till de som monteras i hängrännan? Jag hittar inget bra.

Z z_bumbi skrev:
Var ska de vara riktade och hur justerbara behöver de vara?
Det finns riktigt små lampor som troligen går att fästa men då är begränsningarna i hur de riktas större.
Det är helt ok om de lyser rakt ner så de behöver inte gå att rikta.
Var har du hittat små spottar? Jag hittar inget smått.

E etompau skrev:
Några varianter.

[länk]

[länk]
Tack, det kan absolut vara något!

Dom där kommer inte se bra ut.

Lägg en dimbar ledslang innanför listen märkt gul, Sätt dit en vit täcklist (märkt svart i bild) så att du inte ser slangen när du står under hängrännan, då lyser slangen bara mot fasaden och du ska inte kunna se ljuskällan. Sätt änden med matning närmast där du ska ta el. Slang går att köpa i alla längder på div hemsidor.

1787653702592.jpeg
Skapa konto

I InsidersUnited skrev:
Dom där kommer inte se bra ut.

Lägg en dimbar ledslang innanför listen märkt gul, Sätt dit en vit täcklist (märkt svart i bild) så att du inte ser slangen när du står under hängrännan, då lyser slangen bara mot fasaden och du ska inte kunna se ljuskällan. Sätt änden med matning närmast där du ska ta el. Slang går att köpa i alla längder på div hemsidor.

[bild]
Smart, det blir nog det absolut bästa alternativet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.