Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spotlight i taket, tumregler ?

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 11 inlägg

Duedate

Medlem
    Har rivit mitt kök och kommer sänka taket och montera spotlights (20w/12v). När stommar och allt är monterat så blir fri golvyta ca 10.5m2. Jag frågade i två olika butiker om hur många spottar man bör ha och bägge rekommenderade 8st. Jag köper nog 2st kit med totalt 10 spottar, lite extra ljus är ju inte fel när man väl behöver. Dimmern tillåter ju att man minskar ljusmängden trots allt.

Nu sitter jag dock här och skissar och klurar på var i taket spottarna skall sitta och det var ju inte enkelt. Finns det några bra utgångsregler att ta hänsyn till? - hur långt ut från skåpen, väggarna etc? Hur långt mellanrum mellan varje spotlight?

Om någon är haj på det här så berätta gärna :confused:

2. Snurre
    Medlem · 990 inlägg

Snurre

Medlem
    Lägg dig på rygg och skjut med ett hagelgevär!

Skämt åsido, du kan antingen ta in en belysningskonsult, prova dig fram med temporära upphängningar, sätta i mönster, sätta oregelbundet, placera för belysning mot något som du speciellt vill belysa. Till sist är det du själv som skall bli nöjd

3. Fabrikör Stava
    Medlem · Stockholm · 480 inlägg
    Det finns ingen generell tumregel. Varje seriös tillverkare beskriver med en skiss eller tal vilken spridning armaturen ger. För att du skall få ett riktigt seriöst svar måste du antingen tolka den "skissen" själv eller fråga en expert.

4. K
    Medlem · 36 inlägg

klingsta

Medlem
    Ha gärna spottarna över bänkarna så du får bra arbetsbelysning. Har du dom för långt bort från bänkarna får du dom bakom dig och du skuggar då ljuset från dom. Det misstaget gjorde jag...

5. M
    Medlem · 171 inlägg

MickeD

Medlem
    Hur långt ut från väggen har du satt dem, funderar på att sätta vår på 45cm

6. K
    Medlem · 36 inlägg

klingsta

Medlem
    De sitter 90 cm ut från väggen (dvs ca 20 cm utanför bänkskivan - har 70 cm skiva). Tror 45 cm kan bli bra, då hamnar du ju ca 15-25 cm innanför bänkskivan, beroende påp djupet på skivan. Lycka till.

7. estwing
    Medlem · västra götalands · 2 017 inlägg

estwing

Medlem
    innan man sätter köket kan man rita ut köket på golvet, väldigt enkelt.
    lägg ut spottarna som du känner å placera dom med samma avstånd emellan.
    när du e klar tar du en punktlaser å vips en röd punkt i taket=done.
    lr ett långpass.
    säkrast e en laser.

lycka till
    mvh
    snickar estwing

8. B
    Medlem · 40 inlägg

BennyOlsson

Medlem
    Men 45cm från vägg... överskåpen är väl typ 40cm djupa har jag för mig (kan ha fel). Blir inte det konstigt då?

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Skåne · 763 inlägg

niblom

Medlem
    62,5cm från vägg har jag för mig är det rekommederade avståndet för belysning ovanför bänkskiva.

10. E
    Medlem · Malmö · 28 inlägg

Eljohan

Medlem
    Vill man ha nån effekt av spotlights så ska man absolut inte sätta dom för tätt för då kan man likagärna sätta en lysrörsarmatur. I ett kök kan det vara lagom med 65cm från vägg och sen ca 130cm c/c i ett rutmönster

11. M
    Medlem · Västerbotten · 499 inlägg

Micke_vb

Medlem
    Precis, rakt ovanför huvudet när man står vid bänkskivan...

12. P
    Medlem · Älvsborgs · 623 inlägg

plan-g

Medlem
    Tänkte montera spotlights i taket över min 60 djupa bänkskiva idag. Blir 40 cm ut från vägg bra tro? Vill absolut inte få skuggor om man lutar sig framåt.

13. J
    Medlem · Västerbotten · 113 inlägg

jontesjostrom

Medlem
    På vilket avstånd från väggen satte du dina lampor?

Är du nöjesmedlem det avståndet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.