D09
Hej

Nyfiken på om det finns några begränsningar eller dyl i att ha spothlights i ett "pannrum".

Är det risk att det blir brandspridning och att sotaren kommer slå ner på det?
 
Nej. Det är lungt. Köp vad ni vill
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
el_richard skrev:
Nej. Det är lungt. Köp vad ni vill
Kanon, var orolig för att sotarn skulle anmärka på att man gjort hål i brandcellen och att man fick lägga om innetaket :)

Tack för ditt svar :)
 
Ja, hål i brandcellen skulle det nog kunna finnas risk att sotaren slår ned på. Men frågan är om ditt pannrum verkligen är en egen brandcell.
 
D09
hempularen skrev:
Ja, hål i brandcellen skulle det nog kunna finnas risk att sotaren slår ned på. Men frågan är om ditt pannrum verkligen är en egen brandcell.
Egentligen är det inte ett pannrum eftersom pannan är på 40kw

Däremot så vill man inte ta onödiga risker :)

Vad räknar man som egen brandcell, jag tolkade det som ett utrymme i bostad som ska stå emot brand i 60 min.

http://www.brandsakert.se/expertpanelen/2013/02/vad-är-en-brandcell

Eller syftar du på storleken på min panna?

:)
 
Redigerat:
Jag menade är att i de flesta villor krävs inte en brandisolerad del för pannan.

Men OM det skall vara en brandcell, då tror jag inte att du kan göra hål för spottar hur som helst.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
hempularen skrev:
Jag menade är att i de flesta villor krävs inte en brandisolerad del för pannan.

Men OM det skall vara en brandcell, då tror jag inte att du kan göra hål för spottar hur som helst.
Nä, man kommer ju inte att klassa rummet som brandcell med alla krav som följer en 60kw och upp.

Egentligen så ska det ju inte bli andra krav än en kamin i vardagsrummet. Sen har man ju läst otaligt med trådar där sotare gör sina tolkningar, kanske på bra grunder då dom vill ha brandsäkert men det går kanske inte i linje med hur regelverket är.

Hittar dock ingen info alls om detta på nätet gällande spothlights i pannrum.
 
D09
Kontaktade brandsäkerhetsföreningen väst, som länkade mig till en inom brandkåren.

Enligt han så får man kontakta leverantören för lamporna och lådan ovan lampan och fråga om deras konstruktion är lämplig.

Lådan ska som jag fattade det krypa ihop om det blir en brand i lampan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.