1 549 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Spothlights i pannrum
Nej. Det är lungt. Köp vad ni vill
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja, hål i brandcellen skulle det nog kunna finnas risk att sotaren slår ned på. Men frågan är om ditt pannrum verkligen är en egen brandcell.
Egentligen är det inte ett pannrum eftersom pannan är på 40kwhempularen skrev:
Däremot så vill man inte ta onödiga risker
Vad räknar man som egen brandcell, jag tolkade det som ett utrymme i bostad som ska stå emot brand i 60 min.
http://www.brandsakert.se/expertpanelen/2013/02/vad-är-en-brandcell
Eller syftar du på storleken på min panna?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag menade är att i de flesta villor krävs inte en brandisolerad del för pannan.
Men OM det skall vara en brandcell, då tror jag inte att du kan göra hål för spottar hur som helst.
Men OM det skall vara en brandcell, då tror jag inte att du kan göra hål för spottar hur som helst.
Nä, man kommer ju inte att klassa rummet som brandcell med alla krav som följer en 60kw och upp.hempularen skrev:
Egentligen så ska det ju inte bli andra krav än en kamin i vardagsrummet. Sen har man ju läst otaligt med trådar där sotare gör sina tolkningar, kanske på bra grunder då dom vill ha brandsäkert men det går kanske inte i linje med hur regelverket är.
Hittar dock ingen info alls om detta på nätet gällande spothlights i pannrum.
Kontaktade brandsäkerhetsföreningen väst, som länkade mig till en inom brandkåren.
Enligt han så får man kontakta leverantören för lamporna och lådan ovan lampan och fråga om deras konstruktion är lämplig.
Lådan ska som jag fattade det krypa ihop om det blir en brand i lampan.
Enligt han så får man kontakta leverantören för lamporna och lådan ovan lampan och fråga om deras konstruktion är lämplig.
Lådan ska som jag fattade det krypa ihop om det blir en brand i lampan.
Klicka här för att svara
