1 295 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Spotar över vardasrumsfönstret
Funderar lite på att montera spotar över det stora vardagsrumsfönstret i lägenheten. Tanken är att dom skall lysa rakt ner ner på blommorna som står på fönsterbrädan. Någon som har en liknande lösning på plats redan? Frågan är hur man enklast monterar dom, man behöver ju montera dom i en liggande "bräda" över fönstren, och dom skall helst inte synas.
Vi har ledspottar i fönstrena. Vi tyckte det var smidigast då vi inte behöver bry oss om vad vi hänger upp, längder eller hissgardiner det blir ändå inte för varmt. Det bästa vi någonsin gjort. Superfint. Vi har så smala fönstersmygar så vi valde julas mini downlignts när de var på erbjudande. 199kr/3 st och kopplade bort den mittersta ledlampan. Vi valde de utanpåliggande i fönstrena eftersom vi inte ville ta bort smygarna men vid nybyggnader på annat har vi borrat in dem.
Vi letar efter skymningsrelä till dem nu så de tänds när det börjar skymma.urbann skrev:Vi har ledspottar i fönstrena. Vi tyckte det var smidigast då vi inte behöver bry oss om vad vi hänger upp, längder eller hissgardiner det blir ändå inte för varmt. Det bästa vi någonsin gjort. Superfint. Vi har så smala fönstersmygar så vi valde julas mini downlignts när de var på erbjudande. 199kr/3 st och kopplade bort den mittersta ledlampan. Vi valde de utanpåliggande i fönstrena eftersom vi inte ville ta bort smygarna men vid nybyggnader på annat har vi borrat in dem.
Jula har dessa på kampanj nu 4-pack ledspot..möjligen lyser dom svagare än dom ni har...
http://www.jula.se/spotlight-led-ip20-4-pack-128103
Jula har en trådlös skymningsrelä..kan det vara något för er också?
http://www.jula.se/skymningsrela-ip54-127891
http://www.jula.se/spotlight-led-ip20-4-pack-128103
Jula har en trådlös skymningsrelä..kan det vara något för er också?
http://www.jula.se/skymningsrela-ip54-127891
Våra är på 1w/minispot. Det är superfint och känns inte svagt. Tror vi har de som du funderar på i taket i sovrummet. De är vi okså supernöjda med. 
Det skymningsreläet är väl inte för led-belysning? Hittar inget om det. Clas ohlsson har ett billigt skymningsrelä för led-belysning men det lägsta på den är 5w och i våra rum blir det totalt 4w. Lite surt.
Hittar du några skymningsrelä för ledbelysning eller om det du länkade till är för led så hojta.
Det skymningsreläet är väl inte för led-belysning? Hittar inget om det. Clas ohlsson har ett billigt skymningsrelä för led-belysning men det lägsta på den är 5w och i våra rum blir det totalt 4w. Lite surt.
Hittar du några skymningsrelä för ledbelysning eller om det du länkade till är för led så hojta.
Vi har några starkare i taket i sovrummet såg jag nu så det är inte de i din länk där. Vi är helnöjda i alla fall och det är bra att gå in i belysningsmontern på jula och se dem igång. Vi bytte ut några när vi hade upplevt dem.
Du frågade hur vi hade gjort.
Vi satte lampkontakter på dem så vi kunde sätta dem i uttaget ovanför fönstret och transformatorn satte vi faktiskt på fodret för där fanns gamla hål för gardinstång som de hade haft förut. Då ligger nuvarande gardinstång över och sedan hänger gardinlängderna framför och i köket hissgardinerna.
Hade så klart inte satt dem i fodret om inte hålen redan fanns där. Då hade vi nog lagt dem uppe i ena hörnet så de hade varit skymda av både längder och hissgardiner.
Vi har byggt en klädkammare och där sitter de inborrade i smygarna över hallspeglarna och trådarna i väggen. Går de sönder och måste bytas är det bara att klippa av och sätta sockerbitar till nya och ny transformator.
jag tror att det är det skymningsreläet vi har kikat på.
Vi letar efter ett alternativ då den verkar onödigt stor och klumpig men de andra vi hittat ligger på 800-1500. :-o
Så då kan vi nog leva med klumpigt i så fall. ;-)
Vi tänkte att nu blir det ju ljusare så vi känner att vi har till hösten på oss att hitta fina reläer.
Lycka till och gå till jula och kika.
Du frågade hur vi hade gjort.
Vi satte lampkontakter på dem så vi kunde sätta dem i uttaget ovanför fönstret och transformatorn satte vi faktiskt på fodret för där fanns gamla hål för gardinstång som de hade haft förut. Då ligger nuvarande gardinstång över och sedan hänger gardinlängderna framför och i köket hissgardinerna.
Hade så klart inte satt dem i fodret om inte hålen redan fanns där. Då hade vi nog lagt dem uppe i ena hörnet så de hade varit skymda av både längder och hissgardiner.
Vi har byggt en klädkammare och där sitter de inborrade i smygarna över hallspeglarna och trådarna i väggen. Går de sönder och måste bytas är det bara att klippa av och sätta sockerbitar till nya och ny transformator.
jag tror att det är det skymningsreläet vi har kikat på.
Vi letar efter ett alternativ då den verkar onödigt stor och klumpig men de andra vi hittat ligger på 800-1500. :-o
Så då kan vi nog leva med klumpigt i så fall. ;-)
Vi tänkte att nu blir det ju ljusare så vi känner att vi har till hösten på oss att hitta fina reläer.
Lycka till och gå till jula och kika.
Vi håller på att sätta spotar i smygarna (men då är elen dragen i väggen redan) så här ser det ut i alla fall (just nu) Dosan till vänster innehåller transformatorn.yuphin skrev:Funderar lite på att montera spotar över det stora vardagsrumsfönstret i lägenheten. Tanken är att dom skall lysa rakt ner ner på blommorna som står på fönsterbrädan. Någon som har en liknande lösning på plats redan? Frågan är hur man enklast monterar dom, man behöver ju montera dom i en liggande "bräda" över fönstren, och dom skall helst inte synas.
http://lh4.ggpht.com/_QYC9xLn0D2E/TUmnJg_Ie9I/AAAAAAAAAdg/kFe4bJ4FoEE/IMAG0886.jpg
Klicka här för att svara