Vad vill du göra. En del brukar göra det, är det ett glas framför ljuskällan, då ska nog ramen vridas och lossna.,
bäst att få loss är om ljuskällan kan tas bort först. Kanske fjädrar bakom på insidans sidor, pass på fingrarna, är som en råttfälla.
bäst att få loss är om ljuskällan kan tas bort först. Kanske fjädrar bakom på insidans sidor, pass på fingrarna, är som en råttfälla.
Okej jag fick loss den till slut! Men inget i den i sig som verkar kunna bytas, vet ni ev vad detta är för en form av spot?
Kablaget till traffon i taket såg det inte ut att vara fel på kopplingsvis, gissningsvis spoten i sig som behöver bytas?
Kablaget till traffon i taket såg det inte ut att vara fel på kopplingsvis, gissningsvis spoten i sig som behöver bytas?
Om du inte enkelt kan öppna själva armaturen så kan du räkna med ett spotlight:en inte är byggd med utbytbar ljuskälla, dvs du behöver byta ut den mot en ny, komplett enhet.
Nu ser vi inte hur framsidan ser ut, men mycket av dioderna som används i dessa finns att köpa på ex. ebay/Wish. Kräver lödning.
Det kan ju vara idé att mäta på drivdonet, för att säkerställa att felet inte sitter i den. Alt. testa spotligt:en på det andra drivdonet.
Nu ser vi inte hur framsidan ser ut, men mycket av dioderna som används i dessa finns att köpa på ex. ebay/Wish. Kräver lödning.
Det kan ju vara idé att mäta på drivdonet, för att säkerställa att felet inte sitter i den. Alt. testa spotligt:en på det andra drivdonet.
Tror jag hittat problemet! Verkar som att traffon kortslutits? Det är ett brännhål dessutom i den herregudE etompau skrev:Om du inte enkelt kan öppna själva armaturen så kan du räkna med ett spotlight:en inte är byggd med utbytbar ljuskälla, dvs du behöver byta ut den mot en ny, komplett enhet.
Någon som vet varför den bränt? Finns en annan tråd där en herre hade ett liknande problem. Anslutningar ser ut att ha suttit fint, möjligen en värmeutveckling kanske från spoten? Testade spoten med den andra trafon och då lyser den fint, får ta en vända till bauhaus ( de verkar sälja eglo serien där ) och införskaffa ny
Okej!
Ny traffo men led spoten lyser ej, ska jag switcha plats på anslutningskabeln till den? Kan inte riktigt se varför den ej orkar driva lampan
Ny traffo men led spoten lyser ej, ska jag switcha plats på anslutningskabeln till den? Kan inte riktigt se varför den ej orkar driva lampan
Lysdiodsspottar kan drivas på två sätt; 12 V konstantspänning eller x mA konstantström.Vildebill skrev:
Vadsbon är märkt med "SEC 11,5 V AC" vilket indikerar att det är av konstantspänningstyp som till råga på allt ger växelspänning..
Drivdon kan anses vara samma sak som en nätdel eller transformator, bara lite olika terminologi.
Observera även polariteten på grejorna när du kopplar.
Inser jag behöver läsa på igen om elläran! Det är en djungel för mig. Fasen och nollan sitter ju rätt, spelar det roll hur kopplingen till ljuskällan sitter?E etompau skrev:Lysdiodsspottar kan drivas på två sätt; 12 V konstantspänning eller x mA konstantström.
Vadsbon är märkt med "SEC 11,5 V AC" vilket indikerar att det är av konstantspänningstyp som till råga på allt ger växelspänning..
Drivdon kan anses vara samma sak som en nätdel eller transformator, bara lite olika terminologi.
Observera även polariteten på grejorna när du kopplar.