Hej!
På bifogad bild, detta är väl en infälld spot man kan plocka loss? Den sitter som berget!

• Infälld spotljus i vit tak med en tänd och en avstängd armatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad vill du göra. En del brukar göra det, är det ett glas framför ljuskällan, då ska nog ramen vridas och lossna.,
bäst att få loss är om ljuskällan kan tas bort först. Kanske fjädrar bakom på insidans sidor, pass på fingrarna, är som en råttfälla.

Okej jag fick loss den till slut! Men inget i den i sig som verkar kunna bytas, vet ni ev vad detta är för en form av spot?

Kablaget till traffon i taket såg det inte ut att vara fel på kopplingsvis, gissningsvis spoten i sig som behöver bytas?

• Öppnat hål i tak med synligt spotlightsfäste, kablage och delar av transformatorn.
    Skapa konto
  • Hand håller en LED-spotlightens baksida med tekniska specifikationer och fjäderklämmor.
    Skapa konto
  • Gilla
knbabar
  • Laddar…
Om du inte enkelt kan öppna själva armaturen så kan du räkna med ett spotlight:en inte är byggd med utbytbar ljuskälla, dvs du behöver byta ut den mot en ny, komplett enhet.

Nu ser vi inte hur framsidan ser ut, men mycket av dioderna som används i dessa finns att köpa på ex. ebay/Wish. Kräver lödning.

Det kan ju vara idé att mäta på drivdonet, för att säkerställa att felet inte sitter i den. Alt. testa spotligt:en på det andra drivdonet.

E etompau skrev:
Om du inte enkelt kan öppna själva armaturen så kan du räkna med ett spotlight:en inte är byggd med utbytbar ljuskälla, dvs du behöver byta ut den mot en ny, komplett enhet.

Nu ser vi inte hur framsidan ser ut, men mycket av dioderna som används i dessa finns att köpa på ex. ebay/Wish. Kräver lödning.

Det kan ju vara idé att mäta på drivdonet, för att säkerställa att felet inte sitter i den. Alt. testa spotligt:en på det andra drivdonet.
Tror jag hittat problemet! Verkar som att traffon kortslutits? Det är ett brännhål dessutom i den herregud

• Transformator med brännhål och skador, tecken på kortslutning, monterad mot en vägg.
    Skapa konto
  • Transformatoren med tydliga skador och ett brännhål, indikation på potentiell kortslutning.
    Skapa konto
  • Wow
BengtH
  • Laddar…
Någon som vet varför den bränt? Finns en annan tråd där en herre hade ett liknande problem. Anslutningar ser ut att ha suttit fint, möjligen en värmeutveckling kanske från spoten? Testade spoten med den andra trafon och då lyser den fint, får ta en vända till bauhaus ( de verkar sälja eglo serien där ) och införskaffa ny

C
Vildebill Vildebill skrev:
får ta en vända till bauhaus ( de verkar sälja eglo serien där ) och införskaffa ny
Själv skulle jag tveka till att byta till en likadan, det där hade ju kunnat sluta med att hela huset brunnit ner.

Inget fel i sig, i bland säger dom upp sig, invärtes överhettning i elektroniken, bara byta.

Okej!
Ny traffo men led spoten lyser ej, ska jag switcha plats på anslutningskabeln till den? Kan inte riktigt se varför den ej orkar driva lampan

• Närbild av en LED-spotlights baksida med tekniska specifikationer och elektrisk anslutning.
    Skapa konto
  • Transformator för LED-spot med anslutningskablar utanför vägg.
    Skapa konto
Det är fel typ av nätdel. Spotlighten på din bild är av konstantströmstyp och ska drivas med 300 mA, vilket också framgår av bilden på den brunna nätdelens typskylt.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är fel typ av nätdel. Spotlighten på din bild är av konstantströmstyp. och ska drivas med 300 mA,vilket också framgår av bilden på den brunna nätdelens typskylt.
Så fel transformator dvs? Vilken bör jag införskaffa? Just den eglon kunde jag ej hitta någonstans

Ett drivdon som ger 300 mA.

E etompau skrev:
Ett drivdon som ger 300 mA.
Ok!
Enligt spec ger vadsbon 300mA så det är något jag missar. Fel typ av transformator iallafall? Behövs ett drivdon?

Vildebill Vildebill skrev:
Ok!
Enligt spec ger vadsbon 300mA så det är något jag missar. Fel typ av transformator iallafall? Behövs ett drivdon?
Lysdiodsspottar kan drivas på två sätt; 12 V konstantspänning eller x mA konstantström.
Vadsbon är märkt med "SEC 11,5 V AC" vilket indikerar att det är av konstantspänningstyp som till råga på allt ger växelspänning..

Drivdon kan anses vara samma sak som en nätdel eller transformator, bara lite olika terminologi.

Observera även polariteten på grejorna när du kopplar.

E etompau skrev:
Lysdiodsspottar kan drivas på två sätt; 12 V konstantspänning eller x mA konstantström.
Vadsbon är märkt med "SEC 11,5 V AC" vilket indikerar att det är av konstantspänningstyp som till råga på allt ger växelspänning..

Drivdon kan anses vara samma sak som en nätdel eller transformator, bara lite olika terminologi.

Observera även polariteten på grejorna när du kopplar.
Inser jag behöver läsa på igen om elläran! Det är en djungel för mig. Fasen och nollan sitter ju rätt, spelar det roll hur kopplingen till ljuskällan sitter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.