Vi har ett fritidshus i Västerbottens inland som vi besöker framför allt sommartid under långhelger och semester. På sikt hoppas även kunna vara där vintertid när vårt nybygge börjar vara mer färdigt, även då är det fråga om långhelger som jul och påsk.

Vi kan inte få sophämtning men det finns en återvinningscentral i den by där affären finns och på så sätt kan vi göra oss av med det mesta avfallet när vi ändå åker och handlar. Det är egentligen bara kökskomposten som är lite besvärlig. Nu har vi en kallkompost men det blir för lite matavfall och är för kort tid på året som det är tillräckligt varmt för att det ska hända något i komposten och det ser verkligen inte ut som att det händer något i tunnan.

Därför har jag börjat kika på bokashi men då är ju kruxet att vi är där sporadiskt (och jag är inte sugen på att dra med bokashihinkar hem). Utan jag tänkte mig att vi fyller en bokashihink när vi är på plats och lämnar den ute när vi åker därifrån. När vi sen kommer dit nästa gång gräver vi ner den och om vi är där på vintern får hinken stå ute tills det går att gräva ner dem.

Det kommer givetvis att gå långsammare utomhus än om bokashin får mogna inomhus och tas om hand och grävas ner vartefter men jag har läst mig till att kylan åtminstone inte ska döda mikroorganismerna som fermenterar bokashin utan att de kör igång igen när de blir tillräckligt varmt.

Jag har tänkt att gräva ner bokashin i en pallkrage med jord och har just nu ingen större användning för den jord som kan tänkas bildas av bokashin, därför har vi inget behov av att det ska gå fort utan mer att bli av med matkomposten på ett någorlunda smidigt sätt.

Finns det någon bokashikunnig som kan uttala sig om min plan och om den verkar rimlig, eller har någon ett förslag på något bättre sätt att hantera sporadiska mängder matavfall i kallt klimat?

/Carro

B
Låter väldigt krångligt. Gör det något att det inte händer något i nuvarande tunna? Är ni bara där sporadiskt lär det ju ta 10år innan den är full?

Jag hade definitivt inte trasslat med bokashi om man inte bor permanent på platsen

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Det ska nog inte vara några problem alls med det upplägget. Det verkar inte som att det handlar om några stora mängder och inte heller som att du är ute efter att använda lakvattnet till gödning.
Utifrån de förutsättningarna skulle jag inte köpa någon dyr specialhink utan använda mindre burkar som matchar mängden avfall ett typiskt besök. Tex burkar från turkisk yoghurt. Så länge locket är tätt fungerar det. Det blir visserligen fler burkar, men du slipper också att vara inomhus och öppna en burk som stått länge. (Det är inte alltid det luktar toppen)

Det behövs inte några särskilda köpe-mikroorganismer för att få igång en komposteringsprocess. Det räcker med de som redan finns naturligt i marken. Vill du inte ha en kompostbehållare, går det bra att gräva en grop när ni kommer till stugan, lägga matavfallet där och sedan skotta igen gropen när ni åker. Då får maskarna, krypen och bakterierna fest! Dessa ställen kan sedan vara lämpliga om du vill plantera växter, träd eller buskar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Problem är det kanske inte, men det är trist med frystorkad kompost. Att gräva en grop funkar på sommaren. En pallkrage med jord, skulle kunna förenkla, det är rätt stenigt.

Att ”vinterförvara” i hinkar funkar förstås oavsett om det är bokashi eller vanlig kompost.

Tack för att ni tar er tid att svara, det ger mig nya idéer.

Jag tog ut en av mina Bokashi-hinkar förra sommaren. Den har stått ute ett år, och nu när det var dags att hälla ut den så luktade den fortfarande Bokashi. Så överlevde gjorde de, men nu var det förstås inte så kallt i vintras i Stockholm.
Sedan är det nog som
SågspånPappspikEternit säger. Om du ändå ska ut med det och inte använda det vid ett visst tillfälle, så kan du ju bara gräva ner det. Fördelen med Bokashi är väl just att det går att ha komposten inne utan att det luktar.
Nu är jag verkligen ingen expert, men Bokashi gör ju att man kan ha en sluten hink och att mikroberna bryter ner utan tillförsel av syre. Om du stänger in en vanlig kompost så den inte får syre inbillar jag mig att risken är större att den inte kommer bete sig friskt(?)

Det är just vintern när jag inte kan gräva ner det som blir utmaningen. Just nu lutar jag mot att köpa en billigare jäshink med kran och sätta nåt i botten som separerar kompost från vätska som väl lär uppstå även utan bokashi strö. Så får jag se om det luktar och blir äckligt att hantera. I så fall kan jag ju testa att köpa strö och se om det blir bättre.

Jag har två jäshinkar i varandra, en utan kran som innerhink och en med karan som ytterhink. I innre borrade jag massa hål i botten. Då är det lätt att lyfta ut och tömma innerhinken.

Du kan låta en bokashi stå, både inne och ute. På vintern kan du tömma bokashin i en tunna som du har lite jord i. Det kommer igång sen till våren igen när det blir runt 6 grader.
Jag använder inte strö längre utan det lakvatten som bildas. Jag får inte så mycket lakvatten. Jag började med strö för att det skulle gå fortare men sen har jag bara använt lakvatten.

Om det inte är nära till grannarna är ju klart enklast att bara hiva det öppet bakom någon buske, så tar skatorna det.

Släng inte matavfall öppet eller i en grop, det är så man gör en åtel t ex för björnjakt....

Jag skulle skaffa en varmkompost och fylla den med avfallet från köket och trädgården. Ställ den så den får sol på våren.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Släng inte matavfall öppet eller i en grop, det är så man gör en åtel t ex för björnjakt....

Jag skulle skaffa en varmkompost och fylla den med avfallet från köket och trädgården. Ställ den så den får sol på våren.

Nu handlar det om ett fritidshus, så risken att man ska locka dit björnar som vänjer sig vid att få mat är nog rätt försumbar. Skator och rävar är betydligt snabbare på bollen.

Z z_bumbi skrev:

Vet inte hur långt upp i landet vildsvinen har blivit en plåga men härnere i mälardalen skulle jag undvika att gräva ner utan då hellre använda varmkompost som föreslagits.

Vildsvin har vi inte men däremot både räv och björn plus vår egna hund som säkert vill rota blan matsopor om tillfälle ges . Att gräva ner i en pallkrage och täcka med nät får det bli åtminstone.

Varmkompost utomhus verkar inte gå att få till, det är för kallt och blir för lite kompost för att det ska hända nåt.

Jag har ett hus utan sophämtning på vintern och vi tar hem soppåsen när vi varit där. Men en bokashi hade funkat.

Det du behöver är ju egentligen en tunna att tömma den fulla hinken i under vintern. En tunna som står säkert och som inte räven kan ta sig in i. Min erfarenhet av rävar är att de är rätt finurliga när de vill åt något.

Bokashi brukar dock inte vara riktigt lika intressant som mat som inte mjölksyrajäst. Men en hungrig räv tar vad den får tag på så det gäller att hitta ngt bra att ha det i. Björn sover ju på vintern och höst och vår bryts den färdiga bokashin snabbt ner till jord så då är det inte lika lockande.

Det är inga problem att börja lägga i en hink under en helg och sedan låta den stå ett par veckor tills ni lägger i den igen. Hinken luktar inget när den är stängd så det finns ingen anledning till att inte förvara den inne. En öppen hink luktar syrligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.