C
Hej

Vi skall bygga ett litet cykelskjul, ca 2x2=4kvm. Vattnet måste ju ta vägen någonstans, tyvärr har jag inget bra ställa att göra av det. Det är dessutom kloss mot grannens tomt.

På uppfarten där skjulet skall stå finns en liten "brunn" (ett litet kopparlock) som är en spolbrunn till dräneringen som jag tolkar det. Kan jag koppla på ett stuprör på denna? Eller vad riskerar jag att göra för fel då?

Tacksam för svar!!!

C
Det är alltså ett litet lock (1dm) i änden av dräneringen som jag tolkar det. Det finns 4 stycken sådana på tomten, sedan i tomtgränsen finns tre stora brunnar (det är kanske de som kallas spolbrunnar). Det är alltså till den lilla jag vill leda vattnet. Man skall tydligen spola i dessa ett par gånger per år.

Borde gå bra att leda ner det i den.

Enligt killen som dränerade hos oss är det förbjudet att samförlägga dränering och dagvatten i samma rör. I händelse av stopp i dräneringsröret kan dagvattnet vid häftiga regn tryckas in under huset och orsaka sättningsskador. Men i ditt fall lär ju vattenmängderna från taket bli försumbara. Sätt ett lövfång efter stupröret så du inte får ner skit i dräneringen.

Nej det ska inte ner något dagvatten i dräneringen. Det kan omöjligen vara så att det inte finns någon annan yta att leda ut vatten på. Varsomhelst är bättre än ner i dräneringen.

Har man jobbat hårt för att få bort så mycket vatten som möjligt ifrån husgrunden (dränerat), skall man väl inte skicka ner mer vatten dit?
;)

Om du har nån häck / dike utanför tomten så går det dra den dit..Men det är ju omöjligt att veta hur tomten mm ser ut som sagt ett tips!

C
PX-21 skrev:
Om du har nån häck / dike utanför tomten så går det dra den dit..Men det är ju omöjligt att veta hur tomten mm ser ut som sagt ett tips!
Tack för alla kloka svar! Det ligger ju en häck precis bakom så den skulle man ju sprida vattnet på (i), men hur gör jag detta på ett snyggt sätt? Kan man gräva ner något? För låter jag ett stuprör sluta i häcken så kommer det ju att rinna bort?

Låter som att en stenkista i närheten av häcken är en bra lösning - Gräva upp ngn meter i häckens längdriktning och fylla på med makadam, markduk - En bit dräneringsrör och mera makadam och fylla över med jord... eller dränker man den då?
Hur som tycker jag iaf att 4kvm borde man kunna kasta ut på tomten och låta det rinna genom marken.. Skulle inte skjulet finnas skulle samma mängd hamna på gräsmattan i vilket fall.. Vinkla utkastaren lätt mot din tomt kanske?;)

Jag tänkte mest gräva ner ett 120 mm markrör och dra det mot häcken och att vattnet rinner ut i diket utanför häcken =att utsticket blir lite skyddat av häcken och lite gömt...;) Men som sagt jag vet ju inte hur lutningar av tomt diken ser ut...

en bästa lösningen måste väl ändå vara att dra ut taket lite extra och låta vattnet droppa direkt ner på marken....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.