Hejsan!

Osäker på lämpligt forum, men försöker här.

Är det någon som har tips på hur man kan förvandla sjöis till hygglig hockey-is, utan dyr specialutrustning?

Rinnande vatten finns tillgängligt.
 
Borde det inte funka med vattenslang med munstycket inställt så vattnet "dimmar" och faller sakta ner?
 
Man bör ha kanter och "fylla upp" så det automatiskt avjämnar sig. Har man ett par dagar så skottar man snökanter och spolar dessa med vatten och sen har man sina kanter. Kan även vara fiffigt att förvattna lite så man har något att börja på så att inte vattnet åker rätt ner när man ska fylla. Plast under kan vara smart om marken är allt för uppsugande.
 
Tack för tipsen... lite klent med snö för att kunna göra någon snösarg runt, annars är det säkert en bra idé.

Kanske provar att bara spola på och se hur det blir.
 
Att spola en isbana går knappt att misslyckas med.
Blir det kanter/ojämnheter får man spola mer...

Det har funkat i generationer med vattenslang som lämnas att rinna.
Flyttas några gånger, allt efter behov.
Spolar man för länge på samma ställe (på en grusplan...) tinar man isen och gruset spolas fram. Då blir det dålig is...

(När jag mentalt formulerar nedanstående känner jag mig gammal...)

Redan på låg- och mellanstadiet fick vi minsann själva spola rinken på lunchrasten. Flytta slangen och, inte att förglömma, tömma på vatten efteråt.
 
Hehe, tack breheim!

Imorrn ska jag testa, och det kan ju inte gå fel, så...
 
Vispolar själva upp en isbana på vårt bostadsområde och det är några saker man bör tänka på ifall undelaget är asfallt som hos oss:

- För att få en bra grun bör man börja med att vattna lite första gången dvs i princip använda en dimma på munnstycket som fryser fort. Detta skall upprepas ett antal gånger innan man kan göra sjäva spolningen!

- När detta är kalrt spolar man sysntematiskt banen direkt med rinnande vatten där man låter vattnet rinan på isen. Används ett munstycke bildas för mycket luft i isen.

- När det itne är altl för kallt ute bör man inte spola för mycket vatten för då fryser itne vattnet.

- Är det snö på isen elerl när man åkt så snö bildas MÅSTE detta skrapaps bort från isen innan man sploar. Risken är ananrs att det blir "slask" som fryser vilker ger ojämn och knottrig is samt luft i isen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.