23 297 läst ·
18 svar
23k läst
18 svar
Spola isbana hemma
Medlem
· Västmanlands
· 35 inlägg
Jag fick för mig att ordna en isbana här hemma för några veckor sedan. Jag började med att skotta bort snön och gjorde vallar av den, sen spolade jag direkt på gräset. Det började inte så bra och jag trodde inte det skulle fungera, vattnet rann iväg under snövallarna och även ner i marken. Men efter några dagar blev det rejält kallt så då började det frysa ihop.
Första åkningen gjordes lördagen efter, så på 6 dagar hade jag åkbar is.
Hade jag haft ett jämnare underlag så hade det nog gått bra mycket snabbare. Jag spolade på en kommunal gräsmatta så den var varken kortklippt eller särskild jämn när jag började, däremot var den nästan helt i våg. På sina håll blev det ganska tjock is och på andra ställen ganska tunt, men det fungerar och grannpojkarna blev överlyckliga.
Själv får jag mest öva på att svänga då den bara mäter 8,7 x 6 m. Men som ett första test så blev det över förväntan. Nästa år blir den större och med en pressening i botten och nån form av enkel sarg.
Det största problemet jag har just nu är att det är svårt att få den tillräckligt snöfri genom att bara skrapa av snön med snöskyffeln, det blir lite snö kvar och när det är så pass kallt som det är nu så smälter inte det när jag spolar utan det fryser ihop istället och så blir det knottrigt. Ska man få bort det fenomenet så borde man nog borsta isen mellan spolningarna.
Jag spolar med slang och nån form av munstycke, kör några korta spolningar varje dag, inga stora mängder vatten varje gång. Tror det konceptet är bättre än att spola tjockt. Jag hällde på ganska rejält i början men då fick jag is med luft under, det kan ha berott på att jag inte hade tillräckligt med is under också, så att det frös uppifrån och sen rann det iväg/sjönk ner efteråt. Det borde inte hända nu när det är kall is under.
Jag håller till i Västerås, så att vi har så här pass kallt så här länge här till ovanligheterna, vi får se hur det går nästa år. Jag har storslagna planer på att bygga nån form av ismaskin tills dess.
Det blev en lång utläggning, lycka till med isbanorna!
En bild från trappen hemma:
Hade jag haft ett jämnare underlag så hade det nog gått bra mycket snabbare. Jag spolade på en kommunal gräsmatta så den var varken kortklippt eller särskild jämn när jag började, däremot var den nästan helt i våg. På sina håll blev det ganska tjock is och på andra ställen ganska tunt, men det fungerar och grannpojkarna blev överlyckliga.
Själv får jag mest öva på att svänga då den bara mäter 8,7 x 6 m. Men som ett första test så blev det över förväntan. Nästa år blir den större och med en pressening i botten och nån form av enkel sarg.
Det största problemet jag har just nu är att det är svårt att få den tillräckligt snöfri genom att bara skrapa av snön med snöskyffeln, det blir lite snö kvar och när det är så pass kallt som det är nu så smälter inte det när jag spolar utan det fryser ihop istället och så blir det knottrigt. Ska man få bort det fenomenet så borde man nog borsta isen mellan spolningarna.
Jag spolar med slang och nån form av munstycke, kör några korta spolningar varje dag, inga stora mängder vatten varje gång. Tror det konceptet är bättre än att spola tjockt. Jag hällde på ganska rejält i början men då fick jag is med luft under, det kan ha berott på att jag inte hade tillräckligt med is under också, så att det frös uppifrån och sen rann det iväg/sjönk ner efteråt. Det borde inte hända nu när det är kall is under.
Jag håller till i Västerås, så att vi har så här pass kallt så här länge här till ovanligheterna, vi får se hur det går nästa år. Jag har storslagna planer på att bygga nån form av ismaskin tills dess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är det som är problemet, får du ett veck på 5 cm så måste hela banan upp 5 cm.
Han i västerås behöver bara skrapa av gräset som sticker upp.
Protte
Han i västerås behöver bara skrapa av gräset som sticker upp.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
P ParPettersson skrev:Jag fick för mig att ordna en isbana här hemma för några veckor sedan. Jag började med att skotta bort snön och gjorde vallar av den, sen spolade jag direkt på gräset. Det började inte så bra och jag trodde inte det skulle fungera, vattnet rann iväg under snövallarna och även ner i marken. Men efter några dagar blev det rejält kallt så då började det frysa ihop.
[bild]
Snövallarna du gjort blir inte direkt vattentäta, om du sprutat på lite lite vatten under några dagar så får du en iskant och kan spola på ordentligt, men det har tydligen ordnat sig.
Sedan MÅSTE det vara snöfritt när du spolar, ska inte snöa heller för snön suger åtsig vatten och så blir det knotter. Kan inte vara nödvändigt att spola dagligen.
En riktig isskrapa är mycket värt.
Lycka till, Protte
Klicka här för att svara