I hyreshuset där jag bor så är det fri tillgång till väggen med alla mätare och huvudsäkringar. Det är väldigt bra.

//Patrik

C
En ljusbåge med en lystid från ungefär 1 µs (en miljondels sekund) kan ses med blotta ögat, lite beroende på effekten förstås, så det är nog inga problem att se gnistorna under de 30 ms (tusendels sekunder) det tar för jordfelsbrytaren att lösa ut. :)

Kuriosa: Tändstiftet i bilen lyser i ungefär 1 µs varje gång det tänder, och håller under den tiden en effekt på mellan 500 och 1000 kW, dvs en energimängd i gnistan på mellan 0,5 och 1 Joule. (Hoppas nu att jag inte minns allt för fel från skoltiden, om det är nån som kan det bättre, jag hittade inget på nätet för att backa upp mitt påstående..)

Jag trodde nog att tändstiftet lyste längre än så. Jag vet att i avancerade tändningssystem så övervakas förbränningen i motorn i realtid, om det ser ut att gå för fort (knacknings risk) så släcker man gnistan genom att kortsluta tändstiftet. Det känns lite osannolikt, om än inte omöjligt att man skulle hinna släcka gnistan om den är så kortvarig som en µs.

Glufsglufs skrev:
..... eller så förstår man varför man hellre "bryter" sig in än att snacka med en fastightesskötare som lägger sig i saker av nyfikenhet som han inte har med att göra....antingen är det det ena eller det andra :rolleyes:

Respekt för andras ägodelar verkar inte komma med modersmjölken överallt.
Det lär ju finnas någon som äger fastigheten också.

Jaja, jag antar att den personliga åsikten beror på hur många gånger man blivit utsatt för andra tattares klåfingrighet.

Patrik_Hed skrev:
Kanske inte ville att fastighetsskötaren ev. skulle komma med pekpinne om att han inte borde pillat i uttaget från början.

//Patrik
Har man tillräckligt flexibelt samvete för att inbrott har jag svårt att tro att det är ett oöverstigligt hinder att dra en., i sammanhanget, vit lögn.
Kortslutningen behöver ju inte ha inträffat i uttaget...

breheim skrev:
Respekt för andras ägodelar verkar inte komma med modersmjölken överallt.
Det lär ju finnas någon som äger fastigheten också.

Jaja, jag antar att den personliga åsikten beror på hur många gånger man blivit utsatt för andra tattares klåfingrighet.

Har man tillräckligt flexibelt samvete för att inbrott har jag svårt att tro att det är ett oöverstigligt hinder att dra en., i sammanhanget, vit lögn.
Kortslutningen behöver ju inte ha inträffat i uttaget...
Nu bor ju TS i en bostadsrätt och är då delägare i föreningen, inbrott till sig själv. Sen är det väl skillnad på inbrott och inbrott, nu handlar det om ett utrymme med mätarplattor, inte ett privat förråd. jag förstår dilemmat med att man kanske inte vill att någon nyfiken moraliserande vaktis ska lägga sig i eller att det också kan ta tid att få dit personen med nyckel.
Sen som du säger, kortisen var inte i uttaget, det var i brytaren :D...nä, hur som helst, det spelar väl ingen roll var kortisen var, om TS gjort något som inte borde göras så har nog TS lärt sig men saken är ju den att huvudsäkringen gick och för att få en fullständigt fungerande anläggning så behover säkringen bytas.

Ja, innan frågan kommer, jag behöver inte bryta mig in, inte till något utrymme för el i flerfamiljsfastigheter i princip inkl mitt eget då jag har nycklar till dom flesta.

Redigerat:
OT: Tänk om inuti överdrev lite - han kanske bara lirkade upp skåpdörren? Men han kan ju också ha använt en 1-meters kofot och rivit ut hela dörrkarmen...

C
hempularen skrev:
Jag trodde nog att tändstiftet lyste längre än så. Jag vet att i avancerade tändningssystem så övervakas förbränningen i motorn i realtid, om det ser ut att gå för fort (knacknings risk) så släcker man gnistan genom att kortsluta tändstiftet. Det känns lite osannolikt, om än inte omöjligt att man skulle hinna släcka gnistan om den är så kortvarig som en µs.
Just tiden är jag helst säker på, däremot är jag en aning tveksam till om jag minns rätt angående effekt och energimängd. Bara för att gnistan bara lyser i en µs behöver ju inte det betyda att man bara kan kortsluta i en µs, det går ypperligt att kortsluta hela den tändcykeln om man vill, som lägst neråt en kvars millisekund. Dock gör man inte så för att stoppa knackning, man vrider tillbaka tändningen så att den kommer senare (av nån anledning heter det "tillbaka" eller "högre" när det är senare). Saab använder dock ett system, kanske är det du har hört om, där man, direkt efter att gnistan har slocknat, lägger på en spänning på tändstiftet för att mäta resistansen i den joniserade gasen som finns som rest efter gnistan, och på så sätt analysera om tändningen blev lyckad. Tror dock att man har gått ifrån det nu, då det är dyrt och onödigt, det finns bättre tekniker idag.

Ursäkta OT, jag blir sån när nån börjar prata teknik.. :D

tror inte man stänger av ngn tändning. skulle ju bli haveri på den cylindern efter en tid då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.