21 286 läst ·
148 svar
21k läst
148 svar
Splitter ny HomeWizard P1 funkar inte med min mätare
Se bild ovan för data från min P1:aN nuls skrev:I appen är det samma problem, den visar ingen realtidsförbrukning och kollar jag på historisk förbrukning så visar den typ 6000 kwh per dag senaste veckanSå jag är fortfarande inne på spåret att mätaren skickar fel data. Jag har mailat nätägaren så många gånger nu att de i stort sett bett mig sluta fråga.
Om någon av er skulle tycka det var skoj får ni gärna posta här vad ni får ut från HomeWizards lokala API, skulle vara intressant att se hur det ser ut när det fungerar. http://[homewizard_p1_ip] /api/v1/telegram
Stort tack för engagemanget!
Om du tar ur modulen, vad står det för nummer på den?
Bryt strömmen först bara 🙂
En Kamstrup Omnipower behöver alltså 5V extern matning och det är för att öppna optokopplaren så att man får ut sitt data.
(den här modellen av elmätare är klart olycklig)
Har nu kört min lösning i över ett år utan problem
https://www.byggahus.se/forum/threa...mn-verkar-florera.384608/page-64#post-5023429
(den här modellen av elmätare är klart olycklig)
Har nu kört min lösning i över ett år utan problem
https://www.byggahus.se/forum/threa...mn-verkar-florera.384608/page-64#post-5023429
Jag tror att det ska vara löst med den P1-splitter jag använder, då den matas med 5V 1A som den sedan vidarebefordrar. Dessutom får jag en liten smula data var 10e sekund (även om det är fel data) så nån slags kommunikation sker ju.P paralun skrev:
Jag har beställt en P1 till USB-dongel nu så om ett par dagar ska jag kolla direkt över serieport vad som egentligen pågår.
Tack för hjälpen!
Ok sen ska då elmätaren vara aktiverad med HAN-P1 så att du får ut dsmr.N nuls skrev:Jag tror att det ska vara löst med den P1-splitter jag använder, då den matas med 5V 1A som den sedan vidarebefordrar. Dessutom får jag en liten smula data var 10e sekund (även om det är fel data) så nån slags kommunikation sker ju.
Jag har beställt en P1 till USB-dongel nu så om ett par dagar ska jag kolla direkt över serieport vad som egentligen pågår.
Tack för hjälpen!
https://hanporten.se/svenska/porten/
Köpte en homewizard och hängde fast den i min mätare från vattenfall. Kunde sedan gå in på mina sidor för att aktivera uttaget (min mätare levererade ström på p1porten men inte någon data).
Nu kör jag bara gratisversionen av appen, men jag tycker det är förvånansvärt användbart att ha live-view på momentanförbrukningen och slå av och på lite laster.
Och för sakens skull; det finns massa andra sätt att uppnå samma sak (tibber t.ex) och de är säkert också bra.
För mig tyckte jag några hundralappar för att ha möjlighet att se konsumerade W per ögonblick var billigt och hittills funkar bra.
Nu kör jag bara gratisversionen av appen, men jag tycker det är förvånansvärt användbart att ha live-view på momentanförbrukningen och slå av och på lite laster.
Och för sakens skull; det finns massa andra sätt att uppnå samma sak (tibber t.ex) och de är säkert också bra.
För mig tyckte jag några hundralappar för att ha möjlighet att se konsumerade W per ögonblick var billigt och hittills funkar bra.
Bumpar tråden
Har också en Kamstrup och en P1 mätare som jag inte får igång.
Ringen lyser konstant rött.
I appen står det att den är online men får inga data.
Hanporten är aktiverad
När jag installerade så skulle den uppdateras sen kom det nåt felmeddelande att senast inte kunde installeras och att den skulle startas om så skulle uppdatering ske automatiskt om några timmar, eller nåt sånt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hanporten är aktiverad
När jag installerade så skulle den uppdateras sen kom det nåt felmeddelande att senast inte kunde installeras och att den skulle startas om så skulle uppdatering ske automatiskt om några timmar, eller nåt sånt
Fungerade mätningen i appen INNAN du uppdaterade din HomeWizard? Om så var fallet skulle jag kontakta HomeWizard-supporten och kolla med dem om vad som har hänt.nino skrev:
Bumpar tråden
[bild]
[bild]
Hanporten är aktiverad
Har det aldrig fungerat så kan det vara så att nätägaren har aktiverat porten för fel typ av modul. Det finns moduler både för RJ45 och RJ12/P1. Finns inlägg i början av denna tråd vad som gäller för P1 och HomeWizard.
Nej jag installerade idag så det har aldrig funkat.
Min nätägare levererar ut mätaren med han port Rj12, man bara säger till så aktiveras porten och det har jag gjort för längesen.
Ska dubbelkolla med dom imorgon så den är aktiverad
Min nätägare levererar ut mätaren med han port Rj12, man bara säger till så aktiveras porten och det har jag gjort för längesen.
Ska dubbelkolla med dom imorgon så den är aktiverad
Medlem
· Sverige
· 5 654 inlägg
Kolla så att din Kamstrup-mätare kan strömförsörja HW P1-grunkan. Finns en hel del elmätare som inte fixar detta, då får man strömförsörja på annat vis.
Nej den gör inte det och har inte blivit klok på hur HomeWizard löst det?H Harald Blåtumme skrev:
Det behövs en extern matning för att öppna optokopplaren i mätarskrället, Kamstrup Omnipower.
"Meckade" ihop en lösning jag hittade därute.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Är Homewizards P1a igång så matar antigen elmätaren ström, eller så har man en adapter till P1läsaren som då försörjer elmätaren.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Jag skulle dubbelkollat med elnäts leverantören först, så de inte råkat aktivera "Rj45-läget" det är helt annat interface.
Att kamstrum inte läser ut vilken mätare man anslutit är i mitt tycke rätt uselt.
Att kamstrum inte läser ut vilken mätare man anslutit är i mitt tycke rätt uselt.