13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom Kamstrumpen behöver konfigureras om ifall man byter mellan de olika typerna av port så antar jag att det är av en anledning, dvs har du en RJ45-port behöver den vara konfigurerad för det.

Således bör du be din elnätsleverantör byta till RJ45-läget.
P paralun skrev:
Ok... vete tusan hur du bäst gör?

Här har du dokumentationen från Kamstrup

HAN-NVE
[länk]

HAN-P1
[länk]

Följde det med en RJ45 port vid montage eller har du valt det själv?
RJ45 port fanns redan i elmätaren och fick bara be dom att aktivera den. Konverterare följde med Homewizard. Så det ska ju funka. Nu skickar Sandvikens energi på en uppdatering så får se om den hickar igång...

E ewabilly skrev:
RJ45 port fanns redan i elmätaren och fick bara be dom att aktivera den. Konverterare följde med Homewizard. Så det ska ju funka. Nu skickar Sandvikens energi på en uppdatering så får se om den hickar igång...
Ok, jo de skickar ut en sk OTA (over the air) uppdatering.
Sen fick jag starta om mätaren för att nya firmwaret skulle installeras, kolla det.

Jag fick en mailadress nånstans, har gått igenom mailen men hittar den inte.
Prova att be boten att koppla dig till en människa

• Gilla
ewabilly
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag fick en mailadress nånstans, har gått igenom mailen men hittar den inte.
Prova att be boten att koppla dig till en människa
jag provade och får som svar att dom kontaktar mig via mail inom 24 timmar...
Det är väl därför dom har en billig produkt... låg service nivå

• Gilla
nino
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ok, jo de skickar ut en sk OTA (over the air) uppdatering.
Sen fick jag starta om mätaren för att nya firmwaret skulle installeras, kolla det.
har ju startat om den redan en gång idag men antar jag måste prova igen sen...

Ha ha!! nu har den hickat igång. Elbolaget skickade på en uppdatering och det fixade problemet! Har alltså RJ45 port och 45-konverteraren från Homewizard. Elbolaget har satt den i RJ45 läge och kört på en uppdatering... 👍

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E ewabilly skrev:
har ju startat om den redan en gång idag men antar jag måste prova igen sen...
Jo elnätssupporten borde ju ha instruerat dig hur du gör.

Vad jag minns så skulle jag vänta 10 minuter efter att supprten skickat ut uppdateringen.

P paralun skrev:
Jo elnätssupporten borde ju ha instruerat dig hur du gör.

Vad jag minns så skulle jag vänta 10 minuter efter att supprten skickat ut uppdateringen.
Ja men första funkade ju inte… och jag behövde ju inte göra något… det hela låg ju hos dom.

E ewabilly skrev:
Ja men första funkade ju inte… och jag behövde ju inte göra något… det hela låg ju hos dom.
Jo men utmaningen med en Omnipower är att den kräver extern spånning

Homewizard skriver så här

"Delvis kompatibel
Nedanstående svenska mätare finns i RJ12-P1 och RJ45-HAN portar. Alla P1 Meter-beställningar som görs på www.homewizard.se från den 9 januari 2024 kommer att innehålla en gratis HAN-konverterare för kompatibilitet med båda typerna av portar. Mätare med RJ45-HAN-port och mätare av märket Kamstrup i Sverige kräver USB-C-adaptersats (ingår ej)."

https://helpdesk.homewizard.com/sv/articles/5935311-ar-min-smartmatare-kompatibel

Inte är det nån speciellt stor utmaning...
Men det beror ju lite på.var mätaren sitter

P paralun skrev:
Jo men utmaningen med en Omnipower är att den kräver extern spånning

Homewizard skriver så här

"Delvis kompatibel
Nedanstående svenska mätare finns i RJ12-P1 och RJ45-HAN portar. Alla P1 Meter-beställningar som görs på www.homewizard.se från den 9 januari 2024 kommer att innehålla en gratis HAN-konverterare för kompatibilitet med båda typerna av portar. Mätare med RJ45-HAN-port och mätare av märket Kamstrup i Sverige kräver USB-C-adaptersats (ingår ej)."

[länk]
Det var inte det som var problemet utan att elleverantören måste uppdatera mätaren.

E ewabilly skrev:
Det var inte det som var problemet utan att elleverantören måste uppdatera mätaren.
Jo men det får du ringa om imorgon till elnätssupporten.

P paralun skrev:
Jo men det får du ringa om imorgon till elnätssupporten.
Det funkar ju nu 🙂

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.