Hej,

Har en äldre contura kamin där spjället inte går att justera utan den tycks vara i fullt öppet läge hela tiden. Anledningen till varför jag tror det är för att det blir en rejäl skjuts i brasan så det är svårt att bara myselda.

På bilderna har jag tagit bort undre plåten och som jag förstår det ska man justera spjället på ledarmen. Man kan även lyfta fram fronten och sedan dra ut en asklåda vilket jag gjort för att se om jag kan se spjällmekanismen men det visade sig att man inte kunde.

Någon som vet hur denna mekanism fungerar? Det låter som att något rör sig därinne men jag märker ingen skillnad på brasan.

• Äldre Contura kamin med öppen lucka, ved i brännkammaren och borttagen undre plåt, exponerar inte spjällmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en äldre contura kamin med synlig ledarm och delvis öppen spjällmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inget spjäll ovanpå kaminen ?
Om du lyser uppåt i kaminen finns det något spjäll liknande där ?
På min contura kamin är det undre spjället endast till för att reglera luft utifrån in i kaminen och det verkar vara samma på din.
Jag har ett spjäll ovanför (Typ i ovankant på din bild) på höger sida som jag kan reglera elden med.
Dock är nog min lite äldre än din kamin.

Testa att filma med mobilen under kaminen vid luftslangen och rör på spjällarmen samtidigt. Då borde du se om det händer något.
Du ska ha snurrtallriken till asklådan stängd när du eldar, kolla också om tätningsgarnet i luckan är helt, drar den tjuvluft där så hetsbrinner det också

Tomture61
O Osg skrev:
Hej,

Har en äldre contura kamin där spjället inte går att justera utan den tycks vara i fullt öppet läge hela tiden. Anledningen till varför jag tror det är för att det blir en rejäl skjuts i brasan så det är svårt att bara myselda.

På bilderna har jag tagit bort undre plåten och som jag förstår det ska man justera spjället på ledarmen. Man kan även lyfta fram fronten och sedan dra ut en asklåda vilket jag gjort för att se om jag kan se spjällmekanismen men det visade sig att man inte kunde.

Någon som vet hur denna mekanism fungerar? Det låter som att något rör sig därinne men jag märker ingen skillnad på brasan.
Troligtvis har tjära runnit ned till ditt luftspjäll , har råkat ut för liknande på min mycket modernare kamin .
Undvik långsam förbränning .

Tack för alla svar. Var i kontakt med Contura som sa såhär:

"Oftast, eller nästan alltid, när kaminen rusar, så orsaken en kass packning till asklådan.
Dra ut lådan och kolla gavels baksida. Packningen får inte vara det mista defekt. Om så är – byt. Finns hos våra ÅF att beställa."

Jag tog ur denna och dammsög ordentligt och noterade att det lagt sig rejält med aska därbakom. Brasan brinner med mer normal takt nu. Slutsatsen är att den antagligen drog tjuvluft på något vis därbakom.

Frågan om friskluftsspjället kvarstår dock. Ingen aning om det är öppet eller stängt.

O Osg skrev:

"Oftast, eller nästan alltid, när kaminen rusar, så orsaken en kass packning till asklådan.
Dra ut lådan och kolla gavels baksida. Packningen får inte vara det mista defekt. Om så är – byt. Finns hos våra ÅF att beställa."

Jag tog ur denna och dammsög ordentligt och noterade att det lagt sig rejält med aska därbakom. Brasan brinner med mer normal takt nu. Slutsatsen är att den antagligen drog tjuvluft på något vis därbakom.

Frågan om friskluftsspjället kvarstår dock. Ingen aning om det är öppet eller stängt.
O Osg skrev:

O Osg skrev:

Väcker liv i denna gamla tråden. Har vad som ser ut att vara samma kamin och förstår inte när spjället är öppet eller stängt. Har du lyckats lista ut hur den fungerar?

• Gilla
Lelle Lind
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.