electrocuted skrev:
och i vissa fall gå ju VP röret direkt från centralen till spisdosan (skulle gissa att det är 9 fall av 10 som det inte finns nån mer dosa mellan centralen och spisdosan när det gäller spismatningen) och då är ju perilexens dosa den första dosan, och en dosa för vägguttag får även användas som kopplingsutrymme om det finns tillräckligt med plats, då kan man sätta en förhöjningsram och gå in med en EKLK 3g2.5 där och bort till 230-uttaget. vill man vara extra tydlig så kabn man förutom att märka upp på gruppförteckningen, även märka på spisuttaget "obs vidarematning till 1-fasuttag"
och på kylens enfasuttag "obs matas av 3-fasgrupp spisuttag"
uttagen är ju ändå dolda bakom resp vitvara så det gör väl inget att gå lös med en smalspetsig tuschpenna
Fel, så får man inte göra i vanliga bostäder...

Men detta hade varit godkänt på ett kontor...

el_richard skrev:
Fel, så får man inte göra i vanliga bostäder...

Men detta hade varit godkänt på ett kontor...

vad är det som gör att det inte är tillåtet i bostäder?

risken att få en stör när man tror att det ej finns någon spänning.

Inte mitt påhitt.

Ska gräva fram en källa, som man kan hänvisa till....

ok, inte för att jag vill säga emot dig som är behörig men jag väntar gärna på en hänvisning till en källa, mitt påstående är grundat på information från böckerna Elinstallation-yrkesmannaskap.

Som vi har snackat om flera gånger tidigare här, ska man blanda 3fas och 1fas måste man ha 3polig säkring. Om det däremot är en spishäll (2faser) och en ugn (1fas) så går det bra utan 3polig säkring.

el_richard skrev:
En klassisk metod att förvissa sig om att strömmen bryts när man lossar en säkring är att ha en lampa ansluten till ett uttag och kontrollera att denna slocknar när säkringen avlägsnas.

Kylskåpet har slocknat, men fortfarande 2-faser kvar i vägguttaget som kan vara strömförande.

Därför skall man dela upp 3-fas matningar i dosor och inte i vägguttag, detta enligt gällande föreskrifter. dock hittar jag dom inte just nu.

Detta gäller bara i bosstäder, på kontor mm är det oftast yrkesfolk som byter vägguttag mm, och dom har ett annat kunnande. (oftast)
Det där låter totalt ologiskt. I detta fall så skulle man grena i dosan under perilexen som är ett 3-fasuttag! Byter man ett trefasuttag så tar man väl för höge faro ur alla tre säkringar!? Fast som "okunnig" ska man ju inte ge sig på ett sådant uttag över huvud taget.

Det enda case där jag anser att din motivering håller är om man skulle grena i en dosa där det sitter ett 1-fasuttag eller i ett utanpåliggande enfasuttag. Nu vet jag att man gör det ändå för jag har sett det göras vid installation av uttag för elradiatorer där man drar en 5G och sedan plockar en fas för varje uttag. Rätt eller fel, men det görs.

Så om jag tolkar diskussionen här rätt så får inte detta uttag monteras i ett gammalt garage med diazed, då det finns risk att man blandar en- och trefas?
22998-3.jpg

Helt rätt. Jag ringde elsäkerhetsverket enkom för att fråga just detta. Och dom sa att kombiuttag måste förbigås av en 3polig säkring.

Eller vid diazedcentral, föregås av jordfelsbrytare. ;)

Jag har hört lite om de, fast bara luddigt från div. folk.. inte direkt från elsäk-verket. Nån som vet exakt vad som gäller? Ska den JFB vara bara för den gruppen då? Så att man säkert kan allpoligt bryta gruppen?

Rrrrr skrev:
Jag har hört lite om de, fast bara luddigt från div. folk.. inte direkt från elsäk-verket. Nån som vet exakt vad som gäller? Ska den JFB vara bara för den gruppen då? Så att man säkert kan allpoligt bryta gruppen?
enligt literatur för gymnasiets elprogram så räcker det om JFB'n omfattar den gruppen, men visst, det är väldigt långsökt att nån skulle bryta på en JFB istället för med hjälp av att skruva ur säkringar, så blandbelastningar i diazedcentraler är ju alltid ett större risktagande och då följer ett större ansvar att märka upp ordentligt.

Det är ju inte så att man avser att man bryter mha jordfelsbrytaren utan om man missar att ta ur någon av säkringarna så finns ett personskydd även om det inte är 100%. Risken finns ju att man råkar peta på bägge faserna som finns kvar och JFB:n inte löser... Om syftet vore att bryta medvetet så kan man ju i de flesta installationer dra av huvudbrytaren och få samma effekt i så fall.

Känns som om det här har diskuterats minst 100 gånger.

Utdrag från elinstallationsguiden:

413.1.1.1 Frånkoppling av matningen
Detta avsnitt anger grundläggande fordringar som måste beaktas vid flera tillfällen när
man planerar skyddet mot indirekt beröring. Beröringsspänningar som överstiger 50 V
skall automatiskt frånkopplas innan personfara uppstår.
Exempelvis bör följande beaktas vid anslutning av enfas- och flerfasbelastningar till samma
trefasgrupp:
Enpolig frånkoppling i en trefasgruppledning med både en- och trefasbelastning ger inte en
säker frånkoppling av felströmmen, eftersom vidarematning kan ske till enfasbelastningen
(med reducerad spänning) via de övriga två fasledarna genom trefasbelastningens
belastningsimpedans. Om så sker är fordringen i avsnitt 473.1.1.1 om frånkoppling av
beröringsspänning inte uppfyllt.
Om trefasgruppledningen skyddas av ett trepoligt överströmsskydd, som vid överstrom i
en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplar samtliga fasledare, kan risken
kontrolleras. Alternativt kan enpoliga överströmsskydd i kombination med en allpolig
jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström användas.

Hittar dock inget om varför man inte skulle få grena av godtyckligt.

Men... en liten fråga...
Skall verkligen apparatdosor, uttag mm ses som kopplingsutrymmen? Brukar liksom vara trångt nog i dessa.

Personligen tycker jag det är mer överskådligt och lättare att dra om med separata kopplingsdosor. Enklare att dokumentera med.

Att gå vidare från ett vägguttag till nästa ser jag dock som en annan sak eftersom det oftast finns både anslutningar och utrymme för detta.

/Kent

Apparatdosor får användas som kopplingsutrymme bara OM tillräcklig utrymme finns.
Så sätter du en dimmer i en apparatdosa kan man inte ha den som "kopplingutrymme" men sätter du en "riktig" brytare, den tar ju nästan inget av utrymmet, då är det OK. Så det är som vanligt en bedömningsfråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.