Byggahus.se
Har köpt ny spis och det följde med en perilex kabel men behöver ha en norwesco. Enligt kopplings schemat så ska L1+L2+L3 kopplas ihop och det följde med 1 sån här kopparbricka till spisen. Men behöver 2 stycken till. Någon som vet namnet på dom och om dom finns i någon butik i Stockholm?


Bild tre visar min gamla spis som fans i lägenheten när jag flyttade in. Om jag inte hittar såna kopparbrickor, är det okej att göra på det där viset? Det ser ju kanske inte helt säkert ut.
 
  • Guldfärgad metallspänne i hand, suddig bakgrund, skor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningsschema och kabelanslutning för 230V och 400V. Kablage, terminaler, färger, schematisk illustration, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkoppling med gula, blå och gröna kablar, kopparspol, skruvar och hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte ovanligt att byglarna sitter staplade på varandra under samma skruvar. Är du säker på att det bara är en du håller i handen?
 
useless useless skrev:
Inte ovanligt att byglarna sitter staplade på varandra under samma skruvar. Är du säker på att det bara är en du håller i handen?
Det fanns två stycken men ena har försvunnit... Men om jag tolkar schemat (högst upp till vänster) rätt så behövs det tre stycken. L1+L2+L3 och sen L4+L5.
 
Ok. Det går att bygla med valfri kabelstump i rätt dimension. Jag hade valt en enkeltrådig bit på 2,5 kvadrat istället för att försöka knöla in en massa småkardeler under skruvarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Det går att bygla med valfri kabelstump i rätt dimension. Jag hade valt en enkeltrådig bit på 2,5 kvadrat istället för att försöka knöla in en massa småkardeler under skruvarna.
Okej det låter bra. Hänger inte riktigt med på vad 2,5 kvadrat är. Skulle denna fungera? Den är dock inte enkeltrådig utan har 4-5 stycken i sig.
 
  • Förpackad brun installationskabel, 2,5mm² sektion, 10 meter, märkt med teknisk information och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har 7 trådar för att vara exakt... Det funkar väl om man är noggrann.
 
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den har 7 trådar för att vara exakt... Det funkar väl om man är noggrann.
Alright! Letar vidare, men ska det alltså stå 2.5mm² på den?
 
Albin__ Albin__ skrev:
men ska det alltså stå 2.5mm² på den?
Ja. Precis som den du visade upp i inlägg #5.
 
  • Gilla
Albin__
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Precis som den du visade upp i inlägg #5.
Vad bra, tack så mycket för hjälpen!
 
Det är väl alldeles för långt mellan gafflarna på en sån? Möjligen en skena för enfas.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tänkte på EN gaffel som bygel.
 
Den bruna FQ sladden fungerar bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De här byglarna har sett lika ut i decennier, kan hittas på någon skrotspis.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.