Hej!

Vi håller på att rita på vårt kök till huset vi ska bygga och behöver råd...

Vi har varit inställda på spiskåpa bara för att det är snyggt, men är nu tveksam... Med vanlig inbyggd fläkt får vi in fler väggskåp (fast jag är nog egentligen inte ens säker på att vi behöver fler väggskåp). Jag har också fått för mig att fläktar i vanliga köksfläktar har lägre ljudnivå (om vi pratar om normal prisklass). Är det någon som haft båda delarna och kan kommentera för och nackdelarna?

Vi funderar också på att ha spishällen i ett hörn, men det blir ju så mycket outnyttjad yta kring det snedställda skåpet isåfall... Eller?

/Jo som har så svårt att sluta tänka "compact living" och utnyttja varenda kvadratcentimeter
 
Ja, med en toppfälkt på vinden kan du ha bättre sug och lägre ljud. En annan aspekt är att du kan ha en kåpa närmare spisen om du har ved eller gasspis.
 
Vi har funderat på samma sak och kom fram till att vi ska ha kåpa just för att det blir snyggare och ger ett öppnare intryck i vårt kök.

När jag pratade med försäljaren hos en köksleverantör så sa han att generellt så är det så att det är bättre priser på vanliga fläktar, dvs ska du ha en kåpa med separat fläkt med lika bra effekt som i en vanlig så får du slänga upp mer pengar. Enligt honom alltså.

Vi har även valt att ha hällen i hörnet, just för att det är så snyggt och blir som mitt dröm-kök ska vara!

Ang. förlusten i utrymme på båda frågorna: You loose some, you win some.

Anna
 
Vi har precis bestämt oss för att välja vanlig inbyggd fläkt istället för kåpa.
Jag tycker det är jättesnyggt med kåpa men vi har prioriterat att få ett fönster över diskbänken. Tog vi både kåpa och fönster blev det nästan inga överskåp kvar, vi har en öppen vägg i köket med bardisk mot vardagsrum så det finns inte så många väggar att sätta skåp på......


 
Med all respekt..... Vad har man egentligen i det där fläktskåpet, fläktröret tar upp en stor del av skåpet och dessutom blir det för varmt för kryddor som annars skulle haft en passande plats nära spisen.
Fast det kanske bara är jag som mest har lyckats samla skräpgrejer och damm där ;)
MVH/Christina.
 
pau skrev:
med en kåpa blir det inga skåp alls, varken över spisen eller vid sidan om fläkten.
Peter
Av vilken anledning skulle man inte kunna sätta skåp som vanligt vid sidan av fläktkåpan ???
Det har jag satt och tycker det funkar utmärkt, även om jag sparat "lite luft"(ca. 5-10cm) vid sidan av fläktkåpan för att den inte ska se inklämd ut ;).
MVH/Christina.
 
Som jag förstod det så skulle vi bli av med ett skåp till förutom fläktskåpet + två skåp för fönstret. Men jag ska nog fråga igen......

Vill ha en spis i hörnet med kåpa !!!!
 
Kicksan skrev:
Vill ha en spis i hörnet med kåpa !!!!
Med en hörnkåpa går det bort mer skåputrymme än med en som placeras vid rak vägg jmf. spis plac. i hörn kontra spis utmed rak vägg.
Överhuvudtaget är det ju betydligt mer utrymmeskrävande med hörnlösningen, men fint är det ;)
MVH/Christina.
 
Nu har jag bestämt mig, fläktskåpet ryker och in med en spiskåpa ! :)

Ingen hörnspis dock ..... maken börjar få nog av mina ändrade planer hela tiden..... ;-)

 

Kicksan skrev:
Nu har jag bestämt mig, fläktskåpet ryker och in med en spiskåpa !  :)

Ingen hörnspis dock ..... maken börjar få nog av mina ändrade planer hela tiden..... ;-)
Synnerligen kloka beslut, bägge två, tycker jag ;)

MVH/Christina.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.