Hej! Vi har en öppen spis som de förra ägarna installerade en insats i. Vi har aldrig eldat speciellt mycket, men det känns plötsligt mer intressant med senaste tidens elpris.
Problemet är att den är väldigt svår att få någon bra eld i, och det är väldigt lätt att det ryker in när man håller på. Även om jag lyckas få bra fart i brasan så är det närapå omöjligt att nå en punkt där det går att stänga luckan helt utan att elden dör. Så ska det väl inte vara? Den enda regleringen jag ser är ett litet spjäll för tilluften på framsidan, men det känns helt otillräckligt, det är liksom för små hål. Så länge jag har luckan öppen är det bra drag i skorstenen. Dessutom är det någon komplicerad lösning med ett spjäll till skorstenen som är kopplat till luckan, men jag tror inte det är där problemet ligger för det är verkligen de sista millimetrarna när man stänger luckan och drar igen handtaget som gör att elden mer eller mindre dör, om man inte har eldat på så det är rena masugnen där inne.
Jag tänker att något kanske kan var fel installerat eller inställt eller så, så kanske någon känner igen modellen och kan luska fram instruktioner
Med luckan öppen:
Jag minns att jag gjorde lite efteforskningar för några år sen, och hittade nåt som var väldigt likt och som dessutom verkade vara en rätt dålig billig modell, så det kan vara så att den helt enkelt inte är bättre :/
Problemet är att den är väldigt svår att få någon bra eld i, och det är väldigt lätt att det ryker in när man håller på. Även om jag lyckas få bra fart i brasan så är det närapå omöjligt att nå en punkt där det går att stänga luckan helt utan att elden dör. Så ska det väl inte vara? Den enda regleringen jag ser är ett litet spjäll för tilluften på framsidan, men det känns helt otillräckligt, det är liksom för små hål. Så länge jag har luckan öppen är det bra drag i skorstenen. Dessutom är det någon komplicerad lösning med ett spjäll till skorstenen som är kopplat till luckan, men jag tror inte det är där problemet ligger för det är verkligen de sista millimetrarna när man stänger luckan och drar igen handtaget som gör att elden mer eller mindre dör, om man inte har eldat på så det är rena masugnen där inne.
Jag tänker att något kanske kan var fel installerat eller inställt eller så, så kanske någon känner igen modellen och kan luska fram instruktioner
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med luckan öppen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag minns att jag gjorde lite efteforskningar för några år sen, och hittade nåt som var väldigt likt och som dessutom verkade vara en rätt dålig billig modell, så det kan vara så att den helt enkelt inte är bättre :/
Det är en energikassetten. Reglagen på luckan ska vara öppna när man stänger den. Om det ändå inte funkar så kan du ta bort det lilla vippspjället som hänger uppe i röret som går ut från brännkammaren. För att ta ut det så öppnar du luckan helt och stoppar upp handen i röret och tar tag i vippspjället och pillar ut det. Kan vara lite krångligt. Man får lyfta det uppåt lite.
Ah, tack för info! Det verkar mycket riktigt vara Energikassetten Shaape (ja, det stavas så) det handlar om. Någon direkt billig eller b-ig modell verkar det ju inte vara trots allt.
Jag hittade instruktioner på nätet, det du nämner kallar de för effektorspjäll. Ska se om det hjälper att ta bort det, tack än en gång!
Jag hittade instruktioner på nätet, det du nämner kallar de för effektorspjäll. Ska se om det hjälper att ta bort det, tack än en gång!
Måste fråga,, hjälpte det att ta bort spjället? Jag har också en energikassetten och jag blir gaaalen på att det ryker in varje gång jag ska lägga i..
Ena stunden brinner det så himla fint, sen när man tittar 15 minuter senare så pyrar det bara..
Ena stunden brinner det så himla fint, sen när man tittar 15 minuter senare så pyrar det bara..
Jag tror det hjälpte lite, men riktigt bra har det inte blivit. Har inte eldat på ett tag nu, även om de senaste dagarnas ruggväder har fått mig att längta så smått efter det… Men tyvärr så är intrycket fortfarande att det inte är nån vidare bra konstruktion, har en modern fristående kamin på landet som är en barnlek att elda i i jämförelse.
Hej,
Vi har samma kassett och samma problem. Nyfiken på om du kommit på en lösning? Har provat att dra igång både med och utan FTX igång. Har jag luckan öppet någon cm blir det drag men så snart det krävs påfyllning av ved luktar det väldigt mycket.
Vi har samma kassett och samma problem. Nyfiken på om du kommit på en lösning? Har provat att dra igång både med och utan FTX igång. Har jag luckan öppet någon cm blir det drag men så snart det krävs påfyllning av ved luktar det väldigt mycket.
Tyvärr blev lösningen här bilmaskin och att knacka ner hela den öppna spisen inklusive insats. Tanken är att installera en ny kamin på annan plats i huset.
Tack för snabbt svar Erik. Ni gav upp energikassetten med andra ord 🤗 Lutar åt att jag tar bort kassetten och ”nöjer” mig med en öppen spis som är fin att titta på istället. Har inget större behov av värmen från kassetten. Trevlig helg!
Intressant tråd med tanke på att jag också har en kassett (oklart vilken modell) och fått anmärkning på att effektorspjället saknas - det som i ett av svaren rekommenderades man ska ta bort om man inte får ordentligt med fyr på elden.
Nu kommer väl avsaknaden av detta spjäll förmodligen inte göra att jag får eldningsförbud, men det (som ni kan se) blir det en hel del aska kvar efter eldning (vilken jag tycker går ganska bra när jag väl fått fyr).
Ett par frågor:
a) Någon som vet vad detta är för insats/kasset (så att jag kan försöka hitta rätt effektorspjäll)?
b) Kan det stämma att effektorspjället kommer att innebära bättre förbränning och därmed mindre aska (även om svårare att få fyr på brasan och/eller rök som inte går ut via skorstenen)?
Nu kommer väl avsaknaden av detta spjäll förmodligen inte göra att jag får eldningsförbud, men det (som ni kan se) blir det en hel del aska kvar efter eldning (vilken jag tycker går ganska bra när jag väl fått fyr).
Ett par frågor:
a) Någon som vet vad detta är för insats/kasset (så att jag kan försöka hitta rätt effektorspjäll)?
b) Kan det stämma att effektorspjället kommer att innebära bättre förbränning och därmed mindre aska (även om svårare att få fyr på brasan och/eller rök som inte går ut via skorstenen)?
Om du tar ner direktspjället som öppnas med luckan så sitter de på ovansidan en bult som stänger effekt spjället. Kapa av bulten en bit så öppnar de mer så slipper du plocka bort övre spjället.J JP001 skrev:Intressant tråd med tanke på att jag också har en kassett (oklart vilken modell) och fått anmärkning på att effektorspjället saknas - det som i ett av svaren rekommenderades man ska ta bort om man inte får ordentligt med fyr på elden.
Nu kommer väl avsaknaden av detta spjäll förmodligen inte göra att jag får eldningsförbud, men det (som ni kan se) blir det en hel del aska kvar efter eldning (vilken jag tycker går ganska bra när jag väl fått fyr).
Ett par frågor:
a) Någon som vet vad detta är för insats/kasset (så att jag kan försöka hitta rätt effektorspjäll)?
b) Kan det stämma att effektorspjället kommer att innebära bättre förbränning och därmed mindre aska (även om svårare att få fyr på brasan och/eller rök som inte går ut via skorstenen)?
Tack för svar/kommentar. Mitt "problem" är att effektorspjället saknas helt och har fått anmärkning av sotaren på detta. Jag funderar på om det är värt att köpa ett nytt och skulle därför uppskatta om någon vet vad detta är för insats/kassett och om det är värt att försöka hitta/installera detta för bättre förbränning.B Belastar skrev:
Energikasetten. Antingen köper du ett nytt eller låter nån göra ett nytt.J JP001 skrev:Tack för svar/kommentar. Mitt "problem" är att effektorspjället saknas helt och har fått anmärkning av sotaren på detta. Jag funderar på om det är värt att köpa ett nytt och skulle därför uppskatta om någon vet vad detta är för insats/kassett och om det är värt att försöka hitta/installera detta för bättre förbränning.
Klicka här för att svara


