Hej,

Jag har köpt en ny spishäll som jag ska koppla in och vill dubbelchecka om jag tänkt rätt.

Bilderna 4525 och 4518 visar hur den gamla spisen var inkopplad. ( Grå/brun till L1, Svart L2, Blå N)

Bilden 4516 visar nya spisens schema.

Förutom att koppla rätt i spisen, så behöver jag flytta gråa kabeln till blå på perilexen? Det Blir då Brun L1, Svart L2 och Blå/Grå N. Tänker jag rätt?

Tack.

• IMG_4525.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4518.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4526.jpeg
    Skapa konto
Bilderna har inga nummer, behövs för att veta exakt vilket elschema som är till resp. spis/häll.

Hur sitter den grå i kontakten idag? I Sverige behövs endast en kabel till nollan, att göra som elschemanen oftast visar att det skall vara två kablar är egentligen inte enligt vår "elstandard". Har du läst Bo:s spisbibel här på forumet? Där finns det många fina och bra tips.

Det skall räcka med att du ansluter 2 faser och 1 nolla samt jord till din nya häll, dvs du använder 4 kablar den femte (den 3:e fasen) behövs inte och skall isoleras.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan koppla in den nya hällen precis på samma sätt som den gamla.
Om du alltså vill flytta över ditt sladdställ från den gamla till den nya hällen så ska
- stickproppen vara ofärändrad,
- ledarna kopplas till samma plintar som på den gamla, dvs faserna till 1-2-3, nollan till 4 eller 5.
Kontrollera att bygeln mellan plint 4-5 sitter där.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan koppla in den nya hällen precis på samma sätt som den gamla.
Om du alltså vill flytta över ditt sladdställ från den gamla till den nya hällen så ska
- stickproppen vara ofärändrad,
- ledarna kopplas till samma plintar som på den gamla, dvs faserna till 1-2-3, nollan till 4 eller 5.
Kontrollera att bygeln mellan plint 4-5 sitter där.
Ok låter bra. En sista fråga: Den gamla spisen hade en bygel på förutom 4-5 även på 1-2, hade dem gjort fel? Behövs ej denna bygel?

Bifogar även hur kontakten såg ut tidigare igen för att visa full bild på hur det var innan på båda ändorna.

Tack för supporten!

• IMG_4386.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4518.jpeg
    Skapa konto
Nej, den bygeln ska inte finnas. Den ska endast användas om en trefasig häll av någon anledning bara matas med två faser.

När jag nu tittar närmare på din bild av perilexstickproppen så ser jag att grå är sammankopplad med fas 1 (NO). Så ska det under inga omständigheter vara. Svårt att föreställa sig hur detta kunnat ske. Vet du vem som kopplade in gamla hällen?

Den grå ska sitta på L3 (SV) men där saknas ett stift.

Nu behöver du inte en tredje fas till din nya häll, så du kan låta grå ligga löst i båda ändar om du vill. Du måste dock ta bort grå från L1 då anslutningen där ser tveksam ut med spretande kardeler. Du ska endast ha brun där.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Du måste dock ta bort grå från L1 då anslutningen där ser tveksam ut med spretande kardeler. Du ska endast ha brun där.
Skarpsynt, det missade jag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nej, den bygeln ska inte finnas. Den ska endast användas om en trefasig häll av någon anledning bara matas med två faser.

När jag nu tittar närmare på din bild av perilexstickproppen så ser jag att grå är sammankopplad med fas 1 (NO). Så ska det under inga omständigheter vara. Svårt att föreställa sig hur detta kunnat ske. Vet du vem som kopplade in gamla hällen?

Den grå ska sitta på L3 (SV) men där saknas ett stift.

Nu behöver du inte en tredje fas till din nya häll, så du kan låta grå ligga löst i båda ändar om du vill. Du måste dock ta bort grå från L1 då anslutningen där ser tveksam ut med spretande kardeler. Du ska endast ha brun där.
Tack Bo! Du är bäst.
Nu är det kopplat enligt nedan efter jag läst din bibel samt hjälpen i denna tråd med båda ändorna av grå ”parkerade” (klippta och tejpade).

Ser korrekt ut tycker du innan jag testar koppla in igen?

Tusen tack igen!

• IMG_4535.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4536.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det ser bra ut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.