Vi har delvis renoverat köket och bytt till en bänkskiva i kompositsten och inte förrän den var monterad märkte vi att den högra spishällen (induktion) inte får plats. Den vänstra är gas och där funkar det. Gamla bänkskivan var 30 mm och nya är bara 20 mm så hällen kommer att ligga direkt på ugnen. Några tips på vad man skulle kunna lägga emellan för att höja hällen tills vi bestämmer oss för att köpa ny häll eller ugn som passar bättre ihop? Vill inte gärna ta bort lådan under ugnen för att kunna sänka ned ugnen.
Ja, det klart att man kan ta bort och bygga om men just det tänkte vi slippa eftersom vi precis byggt om lite men missade denna detalj… och ugn och häll har några år på nacken så ändå dags att byta snart men inte precis nu tänkte vi.
Killgissar att det är svårt att hitta annan ugn och häll som inte kommer krocka, med mindre än att man sänker ugnen lite…C ceciliabolin skrev:
Men det är snyggt med tunn bänkskiva och har själv varit tvungen att modifiera ugnplacering lite nedåt och monterat liten täcklist närmast under bänkskivan.
Utan att veta hur mycket plats du behöver hitta så är min tanke nog att det skulle vara en lösning att skruva dit V-profiler i stommen på vardera sidan som ugnen kan vila på. De är tunnare än hyllplanet som är där nu och kan fästas på den höjd som behövs.
Gällande luftspalt mellan häll och ugn så har mitt av tidigare ägare lite spännande renoverade kök denna varianten. Jag var riktigt lycklig när jag upptäckte att jag fått en dedikerad hylla till mitt monster till gjutjärnspanna som -nästan- får plats utan att sticka ut...
Gällande luftspalt mellan häll och ugn så har mitt av tidigare ägare lite spännande renoverade kök denna varianten. Jag var riktigt lycklig när jag upptäckte att jag fått en dedikerad hylla till mitt monster till gjutjärnspanna som -nästan- får plats utan att sticka ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips! Vi tror att det blir så att vi sänker ugnen genom att flytta ned hyllplanet. Lådan under ugnen får då inte plats men vi kan bevara utrymmet ändå och göra om lådfronten till en lucka genom att sätta dit andra gångjärn. Den nya luckan har vi inte hunnit montera som synes på bilden.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Som någon tipsade ovan. Montera längstgående (hela skåpstommens djup alltså) vinkeljärn på båda sidor av skåpstommen, på samma höjd som underkant på hyllplanet ni planerar att flytta. Ställ sedan spisen på vinkeljärnen, istället för på hyllplanet. Det bör ge er minst den cm ni behöver, och lådan kan behållas. Enkel lösning dessutom.
Okej! Ska tänka över detta! Tack ni två som tipsat om denna lösning.
Som svar på tidigare frågor kan jag säga att vi nog behöver flytta ned ca 1 cm.
En riktig fullösning, i dubbel bemärkelse, är väl att göra en enkel ram av list runt hålen, en per häll. Målar man den i passande färg kanske det går att leva med tills vidare. Tänker mig virke liknande:C ceciliabolin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Alfredo, tänkte precis som du men det blev inte godkänt därhemma.
Klicka här för att svara